فولادسازان نگران سقوط قیمت‌ها در آینده هستند

آسیا

چشم‌انداز همه بازارهای آسیای شرقی تا پایان امسال از لحاظ تقاضا برای محصولات فولادی مثبت به نظر می‌رسد. به رغم مازاد محصول، بازار چین همچنان به واردات فولاد مرغوب ادامه خواهد داد. به گزارش سیما فلز به نقل از متال بولتن کمبود عرضه محصولات کلاف فولادی احتمالا در فصل چهارم سال آرام‌تر خواهد شد اما بعید است عرضه آن به مقدار فراوان صورت گیرد زیرا سایر بازارها همچنان برای صادرکنندگان جذاب‌تر باقی خواهد ماند. مازاد عرضه محصولات طویل در بازار چین می‌تواند متضمن آرامش عرضه در سال ۲۰۰۷ باشد. احتمال می‌رود قیمت‌های کلاف فولادی در طول فصل سوم سال همچنان بالا باقی بماند. پیش‌بینی می‌شود قیمت‌های پلیت از اواخر فصل سوم سال به بعد رو به بهبود بگذارد. کارخانه‌های نورد محصولات طویل در حفظ حاشیه سود خود به علت نوسان هزینه‌های اولیه با مشکل مواجه خواهند شد.

اروپا

تداوم سفارش‌های خرید موجب شده تا فولادسازان اتحادیه اروپا مطمئن شوند که قادر به فروش تمام تولیدات طراحی شده خود تا پایان امسال- عمدتا در بازار خانگی- خواهند بود. آنها ممکن است بتوانند فرصت‌های صادرات محصولات خود را بدون بهره‌گیری از مزایای ظرفیتی افزایش دهند. عرضه محموله‌های پلیت و کلاف تولید داخلی کاهش پیدا خواهد کرد و واردات بیشتری صورت خواهد گرفت، اما به‌علت بی‌میلی تجار و مصرف‌کنندگان نهایی برای سفارش پیش خرید به قیمت‌های بالا، قابلیت دسترسی به این نوع محصولات وارداتی محدود خواهد شد. تنها مورد استثنایی در میان محصولات طویل با ارزش افزوده کمتر و ارزان‌تر خواهد بود چرا که آثار عرضه مازاد چین موجب کاهش قیمت‌های واردات خواهد شد.

ما پیش‌بینی می‌کنیم که در فصل چهارم امسال شاهد افزایش قیمت‌های بیشتری برای تمام محصولات فولادی باشیم اما احتمالا این روند صعودی پس از فصل چهارم متوقف خواهد شد.

چرخه قیمت در چه جایگاهی است ؟

در حالی‌که فولادسازان در راستای اوجگیری قیمت‌ها سود فراوانی به‌دست آورده‌اند، آنها همچنین به تدریج نگران آغاز روند نزولی قیمت‌ها و حتی سقوط ناگهانی بازار هستند. شرایط کنونی بازار جهانی فولاد بسیار با سال ۲۰۰۴ متفاوت است و بنابراین ممکن است قیمت‌ها کاهش پیدا کنند، اما نه خیلی زیاد و هنوز هم علائمی ‌مشاهده نمی‌شود. در راستای وجود نگرانی در بازارهای کلاف فولادی، اخیرا شاهد تشابهات بسیار گسترده‌تری در روند سه بازار توسعه یافته اصلی، یعنی ژاپن، اتحادیه اروپا و ایالات متحده هستیم.

ده سال پیش قیمت‌های کلاف گرم در بازار نسبتا حمایتی ژاپن نسبت به قیمت‌های سایر نقاط جهان در سطوح بالاتری قرار داشت. با توجه به ادامه سقوط دراز مدت دهه ۱۹۹۰ ژاپن، پرمیم قیمت‌ها نیز کاهش یافت اما این چرخه به نظر می‌رسید که روند خود را همچنان حفظ کند. ابتدا در همان دهه قیمت‌ها در اتحادیه اروپا و ایالات متحده روندی برخلاف روند کلی پیدا کرد.

اخیرا قیمت‌های آرماتور شدیدا بالا رفته است. هزینه نسبتا پایین آرماتور موجب کاهش دامنه معاملات فیزیکی از طریق حمل دریایی شده است. از همین رو بازارها در هر دو طرف اقیانوس اطلس از تاثیر اندکی بر یکدیگر برخوردار بوده است. هزینه‌های نسبتا بالای قراضه آهن و برق در کارخانه‌های دارای کوره الکتریکی موجب تقویت واکنش تولید در برابر نوسانات تقاضا می‌شود که در عوض به کاهش ناپایداری قیمت‌ها کمک می‌کند. رشد قیمت اتحادیه اروپا نشانگر این واقعیت است و همچنین حاکی از آن است که قیمت‌ها حتی قبل از اینکه بازار چین در بازار جهانی تاثیرگذار باشد، می‌تواند با آهنگ سریعی رشد پیدا کند.

چین همچنان توانایی لازم را برای شگفت‌زده کردن بازارهای جهانی دارد. پس از یک بهبود امیدوارکننده در اوایل ژوئن، قیمت‌ها با روند آرامی ‌سقوط داشته‌اند. از اواسط ژوئن تاکنون قیمت‌های کلاف گرم از حدود ۴۸۸۰ یوآن (۶۱۰ دلار) به ۴۵۰۰ یوآن (۵۶۳ دلار) ، قیمت‌های کلاف سرد از ۵۷۳۰ یوآن (۷۱۶ دلار) به ۵۳۲۰ یوآن (۶۶۵ دلار) کاهش یافته است. در عین حال صادرات اوج گرفته است.

از فصل دوم سال تا کنون هر ماه تصور می‌شد که سیاست دولت جهت کاهش درصد تخفیف مالیات بر صادرات محصولات ورقی به اجرا درآید و همین امر از یک طرف موجب شده تا فولادسازان و تجار سعی کنند تا قبل از اجرای این سیاست محصولات خود را به بازارهای صادرات ارسال کنند و از طرف دیگر مراکز خدماتی داخلی و مصرف‌کنندگان فولاد سطح ذخائر خود را پایین آورده‌اند و سفارش‌های خرید آتی خود را به تصور کاهش صادرات پس از تغییرات مالیات و کاهش قابلیت سودرسانی خود به حداقل برسانند. عجیب اینکه آنها حتی برای کاهش قیمت‌های صادرات به منظور تامین یک فروش اولیه آماده بوده‌اند.

آمار اولیه برای تجارت چین در شش ماه نخست امسال نشانگر یک رشد ۷/۴۷درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است و مجموعا به ۱/۱۷میلیون تن رسید. به نظر می‌رسد با توجه به شرایط کنونی بازار، روند صادرات در ماه آگوست نیز همچنان پرسرعت باشد.

در چین و در میان کشورهای همسایه همچنان این نگرانی وجود دارد که رونق بازار ۲۰۰۴ مجددا تکرار شود که منجر به رشد افراطی سطوح ذخایر در تمام نقاط جهان و در نتیجه سقوط قیمت‌ها در سال ۲۰۰۵ شد.

علائم کنونی حاکی از آن است که این وضعیت از مدت‌ها قبل در چین اتفاق افتاده است. در حالی که واردات امسال سیر نزولی داشته است. البته در ژوئن امسال واردات چین نسبت به ماه مه ۴/۱۴درصد بالاتر رفت و این نشان می‌دهد که برخی از مصرف کنندگان با کمبود ذخائر مواجه شده‌اند. افزایش‌های اصلی احتمالا در محصولات ورقی به‌ویژه مصرف‌کنندگان در بخش خودروسازی بوده است.

از آنجا که تقاضا برای اکثر محصولات در آسیا قوی است، چین یک بازار تناقض‌آمیز و معماگونه خلق کرده است. هنگامی‌که تجار و فولادسازان آسیایی نگران نیستند که مازاد فولاد چینی باعث ایجاد اختلال در فعالیت‌های تجاری آنها شود، امیدی به کسب محموله‌های محصولات مرغوب به قیمت‌های قابل قبول ندارند.

در حالی‌که صادرکنندگان چینی مشتاق‌اند کلاف‌های گرم خود را به‌صورت تحویل کف کارخانه با ۴۵ دلار کمتر نسبت به اواخر ژوئن به قیمت ۴۰۹ دلار در تن بفروشند، قیمت کلاف گرم نورد مجدد، اوج گرفته و یافتن محموله‌ای جهت تحویل در فصل کنونی کاملا

غیر ممکن است.

کارخانه‌های نورد کلاف ژاپن در کسب قیمت ۷۰۰ دلار فوب برای محموله‌های کلاف سرد به مشتریان آسیایی در ماه آگوست موفق عمل کردند و انتظار دارند در معاملات بعدی به سودهای بیشتری دست پیدا کنند. آنها از غیبت رقیب کره‌ای خود نهایت استفاده را برده‌اند و مدتی است که قصد دارند قیمت‌های کلاف گرم نورد مجدد (re-roll) را به گونه‌ای که از قیمت‌های بالای کلاف سرد در بازارهای صادرات حمایت خواهد کرد، تنظیم کنند و کناره‌گیری مشتریان کره‌ای آنها برای تمرکز بر روی فروش‌های گالوانیزه گرم نشانگر یک موفقیت قابل توجه است. پوسکو نیز در حال حاضر خود را از بازار صادرات کلاف سرد کنار کشیده است تا محموله‌های بیشتری به خودروسازان کره‌ای تحویل دهد.

تداوم سقوط قیمت‌ها در چین و رشد صادرات زنگ خطر را به صدا در آورده و کابوس بازار آشفته سال ۲۰۰۴ را تداعی ساخته است. اما دولت چین سعی دارد با اجرای سیاست کاهش درصد تخفیف مالیاتی، صادرات را کنترل کند.

بهبود شرایط اقتصادی در دیگر کشورهای آسیایی باعث به مخاطره افتادن روند فعالیت‌های تجاری در این منطقه شده است. قیمت‌ها بالا هستند و به رشد خود ادامه می‌دهند. فولادسازانی که از مزیت تنوع محصول نفع می‌برند اکنون سود خوبی به جیب می‌زنند، اما همچنان نگرانند که رونق بازار تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و چه زمانی باید دست به بازسازی ذخایر خود بزنند. ولی به همان اندازه هم نگران تقاضای عرضه‌کنندگان برای قیمت‌های بالاتر هستند. هیچکس مایل به بازسازی ذخایر نیست و کمبود عرضه منجر

به نوسان روزانه قیمت‌های فولاد شده است.