شروین شهریاری

آیا سود ۳۰۰‌تومانی هر سهم آلومینیوم ایران (ایرالکو) در سال‌جاری می‌تواند با تعدیل مثبت مواجه شود؟ آلومینیوم ایران برای سال‌جاری پیش‌بینی تولید و فروش ۱۲۰‌هزار تن انواع شمش آلومینیوم را در بودجه خود کرده است. قیمت فروش محصولات خود را بر مبنای نرخ جهانی ۲۸۰۶ دلاری آلومینیوم در نظر گرفته است. این مساله بدین معناست که اگر قیمت‌های جهانی آلومینیوم به‌طور میانگین در طول سال در این محدوده نوسان کند، ایرالکو به سود عملیاتی خود دست خواهد یافت. اما با هر ۱۰ دلار کاهش این میانگین، با توجه به تولید ۱۲۰هزار تنی و نرخ دلار ۹۳۰۰ ریالی، حدود ۶۷ ریال از سود عملیاتی هر سهم کسر می‌کند. البته کاهش قیمت جهانی «آلومینا» نیز بر کاهش قیمت تمام‌شده موثر است که باید مدنظر قرار گیرد. (قیمت آلومینا در بودجه «ایرالکو» ۵۴۵ دلار در نظر گرفته شده که با قیمت ۴۰۰دلاری فعلی تفاوت معناداری دارد. حال با توجه به این مساله و در نظر داشتن قیمت‌های جهانی آتی آلومینیوم، می‌توان به تخمین سود شرکت پرداخت.(قیمت‌های جهانی آلومینیوم اکنون در محدوده ۲۵۰۰ دلار است) البته ذکر این نکته ضروری است که محاسبات فوق در بخش سود عملیاتی شرکت موثرند و تاثیر سایر رویدادها بر سود خالص (نظیر فروش بخشی از دارایی‌های غیرمولد ایرالکو که شایعاتی در مورد آن وجود دارد) در این برآورد در نظر گرفته نشده است.

آیا سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی با توجه به پوشش نامناسب ۹ماهه (۱۱درصد)، می‌تواند به پیش‌بینی سود ۳۲۰ ریالی خود برای سال مالی منتهی به ۳۱/۶/۸۶ دست یابد؟

با مراجعه به صورت‌های مالی شرکت درمی‌یابیم که بخش عمده شرکت‌های زیر مجموعه صندوق سال مالی منتهی به اسفند ۸۵ داشته‌اند. با توجه به برگزاری مجامع این شرکت‌های زیرمجموعه در تیرماه و شناسایی سود نقدی آنها، درآمد ۱۴۶میلیارد تومانی حاصل از سرمایه‌گذاری «احتمالا» تحقق خواهد یافت. در مورد سود ۷/۱۷میلیارد تومانی حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها نیز که در دوره ۹ ماهه تنها ۸۴۰میلیون تومان محقق شده است، باید به معامله بلوکی پتروشیمی خارک در روز ۴ شهریور توجه کرد. در این روز سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی ۵/۱درصد از مالکیت ۴/۱۱درصدی خود در پتروشیمی خارک را به صندوق بازنشستگی (مالک عمده وصندوق) واگذار کرد و بدین ترتیب با توجه به بهای تمام شده ۲۳۲ تومانی خارک در پرتفولیوی «وصندوق» و فروش ۱۵میلیون برگه سهم پتروشیمی خارک در قیمت ۱۱۰۰ تومان، موفق به شناسایی سودی بیش از ۱۳میلیارد تومان از این معامله شد. بنابراین با توجه به این موارد به نظر می‌رسد این شرکت بتواند پیش‌بینی ۳۲۰ ریالی سود خالص هر سهم را با تغییراتی در حدود چند درصد برای سال مالی جاری (منتهی به شهریور ۸۶) محقق کند.

Shahriary-sh@yahoo.com