مجمع عمومی عادی سالانه شرکت لیزینگ خودرو غدیر روز چهارشنبه در سالن اجتماعات ساپکو برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ما، این مجمع تقسیم ۱۵ تومان سود نقدی را برای هر سهم شرکت برای سال مالی منتهی به ۳۰ آذرماه ۸۸ تصویب کرد. بنابراین گزارش، دکترمیرحیدری، مدیرعامل شرکت لیزینگ خودرو غدیر در این جلسه علاوه بر ارائه گزارش هیات‌مدیره به سوالات سهامداران پاسخ داد. براساس تصمیمات این مجمع، روزنامه‌های دنیای‌اقتصاد و اطلاعات به‌عنوان روزنامه کثیرالانتشار و سازمان حسابرسی به‌عنوان حسابرس شرکت انتخاب شدند. ریاست این مجمع را دکتر پارسا و نظارت آن را آقایان محمودی و نصیری به‌عهده داشتند. همچنین آقای سعیدا دبیر این جلسه بود.

مقدمه
شرکت لیزینگ خودرو غدیر در تاریخ 9 بهمن‌ماه 1381 به شماره 198639 در اداره ثبت شرکت‌های تهران به ثبت رسیده است. نام شرکت در تاریخ 4 تیرماه 84 در ردیف 429 شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار بر تابلوی اتاق شیشه‌ای درج گردید، عضویت در بازار بورس اوراق بهادار از نکات برجسته‌ای است که پس از گذشت چند سال از فعالیت سودآور شرکت با تلاش صادقانه همکاران تحصیل شد. با عنایت به تصویب دستورالعمل اجرایی تاسیس، نحوه فعالیت و نظارت بر شرکت‌های لیزینگ در نیمه اول سال 1386 توسط شورای پول و اعتبار، کلیه شرکت‌های لیزینگ ملزم به احراز شرایط مندرج در دستورالعمل و اخذ مجوز فعالیت از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران شدند.
در این راستا شرکت لیزینگ خودرو غدیر از اولین شرکت‌هایی بود که توانست ضمن تطبیق اساسنامه خود با ضوابط و مقررات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان بورس و اوراق بهادار با احراز سایر شرایط مندرج در دستورالعمل، توفیق اخذ مجوز فعالیت به شماره ۷۶۹۳۲ مورخ ۱۵ دی‌ماه ۱۳۸۷ از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را به دست آورد. در حال حاضر نیز شرکت موفق به تمدید مجوز اخذ شده برای یک دوره بلندمدت سه ساله تحت شماره ۲۰۶۶۸۰ مورخ ۲ دی‌ماه ۱۳۸۸ شده است.
این شرکت با حد کفایت سرمایه خود در میان شرکت‌های دارای مجوز فعالیت از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، امکان فعالیت در تمامی زمینه‌های تصویب شده لیزینگ را دارد.
با اخذ مجوز فعالیت از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و تطبیق اساسنامه شرکت با شرایط و ضوابط ناظر بر عملکرد شرکت‌های لیزینگ در بازار غیرمتشکل پولی، موضوع فعالیت شرکت در حال حاضر مطابق ماده ۲ اساسنامه عبارت است از:
«خرید کالای تجاری با دوام و مصرفی، انواع خودرو و وسائط نقلیه و ماشین‌آلات تولیدی و صنعتی اعم از داخلی و خارجی، مسکن و محل کار، لوازم خانگی، وسایل ابزار کار اعم از داخلی و خارجی و غیره و واگذاری آنها به متقاضیان (اشخاص حقیقی و حقوقی) از طریق روش‌های عقد اجاره یا فروش اقساطی با هدف مشارکت در طرح‌های اقتصادی و توسعه‌ای کشور در قالب دستورالعمل اجرایی تاسیس، نحوه فعالیت و نظارت بر شرکت‌های لیزینگ (بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران) انتشار و خرید و فروش سهام و اوراق مشارکت و هرگونه ابزار مشتقه مالی، در چارچوب ضوابط مربوطه.

سرمایه‌ و ترکیب سهامداران
سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ یکصد میلیارد ریال (شامل تعداد یکصد میلیون سهم به ارزش اسمی هر سهم یک هزار ریال) بوده که براساس مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ ۲۹ شهریور ماه ۱۳۸۳ مجوز افزایش سرمایه در چند مرحله از مبلغ یکصد میلیارد ریال به مبلغ چهارصد میلیارد ریال اخذ و براساس آن در طی سال مالی منتهی به ۳۰ آذرماه ۱۳۸۴ طی
دو مرحله سرمایه شرکت‌ مبلغ 200 میلیارد ریال افزایش و به مبلغ 300 میلیارد ریال رسید.
همچنین آخرین ترکیب سهامداران این شرکت در پایان سال مالی منتهی به ۳۰ آذرماه ۱۳۸۸ و تاریخ تایید گزارش به شرح جدول زیر است:
برنامه‌های آینده شرکت
شرکت لیزینگ خودرو غدیر در شروع فعالیت خود تا پایان سال مالی منتهی به ۳۰ آذرماه ۱۳۸۵ روندی صعودی و حرکتی جهشی داشته که از آن دوره به بعد به دلیل سیاست‌های پولی بانک مرکزی و کاهش نرخ عملیات لیزینگ تا ۱۷ درصد توسط شورای پول و اعتبار و همچنین رکود بازار حجم عملیات لیزینگ روندی کاهشی پیدا کرده است.
علاوه بر موارد فوق، تقاضای لیزینگ خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین که فعالیت اصلی شرکت در سنوات اخیر بوده به دلایل مختلف از جمله بالا بودن قیمت آنها، توسعه حمل و نقل ریلی
و ... کاهش یافته است و از سویی به دلیل مستقل بودن شرکت و عدم وابستگی آن به بانک‌ها جذب منابع مالی با شرایط موردنیاز نیز با مشکل مواجه گردیده است.
با عنایت به وضعیت موجود، برنامه‌های شرکت برای سال‌های آتی به شرح زیر هستند:


ارتقای مدیریت وجوه نقد و تامین منابع مالی
1 - انجام مطالعات لازم در خصوص استفاده از تسهیلات خارجی و بررسی راهکارهای اجرایی با توجه به قوانین و مقررات موجود؛
۲ - انتشار اوراق مشارکت به منظور تامین منابع مالی؛
3 - مدیریت وجوه نقد به منظور استفاده بهینه از منابع مالی موجود؛
۴ - ایجاد تعامل با بانک‌ها و جذب منابع مالی ارزان‌قیمت
(در صورت امکان) در راستای کاهش هزینه مالی.


توسعه بازار لیزینگ خودروهای کار و دیگر عرصه‌های لیزینگ
1 - تعامل بیشتر با سهامدار عمده (شرکت ایران‌خودرو دیزل) در راستای افزایش حجم عملیات لیزینگ محصولات تولیدی آن شرکت؛
۲ - ایجاد تنوع لیزینگ در عرصه خودروهای سواری، تجهیزات پزشکی و... به منظور رعایت مصلحت شرکت و خروج از تک محوری بودن حوزه فعالیت شرکت در افزایش سودآوری
(در صورت استفاده از سایر منابع)؛
۳ - توسعه بازارهای هدف از طریق تعامل بیشتر با شرکت‌ها و نهادهای مرتبط با صنعت حمل و نقل کشور؛
4 - توسعه عملیات لیزینگ از طریق توجه به نیازهای بازار و حرکت به سمت لیزینگ خودروهایی که با تقاضای بیشتری مواجه می‌باشند.


بازنگری و بهینه‌سازی فرآیند بیمه‌ای
1 - بازنگری قراردادهای فی‌مابین با بیمه‌گران در راستای حفظ منافع شرکت؛
۲ - ارتقای سیستم‌های مکانیزه بیمه‌ای به منظور تسریع در دسترسی به اطلاعات مورد نیاز و جلوگیری از تحمیل هزینه‌های اضافی به شرکت؛
3 - بازنگری قراردادهای بیمه اعتباری و استفاده از خدمات کارشناسان بیمه‌ای خبره به منظور برقراری تعامل با بیمه‌گران در جهت سهولت و تسریع در وصول مطالبات ناشی از بیمه‌های اعتباری.


اعتبارسنجی
1 - بازنگری و بهبود رویه‌های اجرایی در زمینه اعتبارسنجی متقاضیان؛
۲ - اخذ وثایق و تضمینات معتبرتر از متقاضیان به منظور سهل‌الوصول‌تر نمودن وصول مطالبات معوقه شرکت از مشتریان و کاهش اقساط معوق دریافتنی؛


بهبود خدمات‌رسانی به مشتریان
1 - ارتقای سیستم‌های مکانیزه اطلاعات عملیات لیزینگ درخصوص تسریع در خدمات‌رسانی مطلوب‌تر؛
۲ - استقرار سامانه نظرسنجی مشتریان در راستای افزایش رضایتمندی.


وصول مطالبات
۱ - بازنگری روش و فرآیندهای وصول مطالبات و ارائه راهکارهای مناسب‌تر (تشویقی و قانونمند) در راستای تسریع در وصول مطالبات معوق شرکت و کاهش روند
معوقات؛
۲ - ایجاد تعامل بیشتر با مشتریانی که اقساط معوق بالا دارند؛ به منظور شناسایی بیشتر وضعیت آنها در راستای تعیین‌تکلیف نهایی وضعیت بدهی آنها.


اصلاح و بهبود ساختار سازمانی و سیستم‌های مکانیزه اطلاعات
۱ - طراحی و بهبود ساختار سازمانی؛
2 - بازنگری و تدوین آیین‌نامه‌های موردنیاز (اداری، مالی، رفاهی و ...)؛
۳ - بازنگری، تدوین و استقرار سیستم‌های ارزیابی عملکرد و توسعه منابع انسانی (حقوق و دستمزد، آموزشی، بهره‌وری و...).


مطالعه و تدوین برنامه سه ساله کسب‌و‌کار
۱ - بررسی و مطالعه در خصوص عوامل محیطی و درونی؛
2 - بررسی و تعیین اهداف، چشم‌انداز، ارزش‌ها؛
۳ - تدوین استراتژی و برنامه‌های عملیاتی جهت دستیابی
به اهداف؛

مروری بر عملکرد مالی و عملیاتی شرکت در سال جاری
خلاصه وضعیت مالی شرکت‌ در ۳۰ آذر ماه ۱۳۸۸ به شرح ذیل می‌باشد:


بنابراین ۹/۹۱ درصد از دارایی‌های شرکت در عملیات اجرایی و سودزا مورد استفاده قرار گرفته‌اند، در ضمن سود خالص پس از کسر مالیات شرکت مبلغ ۸/۵۹ میلیارد ریال شده که نشان دهنده، بازدهی بالغ بر ۹/۱۹ درصد نسبت به اصل سرمایه‌ است.