کاهش زمان توقف نماد به دو روز

گروه بورس- علیرضا باغانی: مدیرعامل سرمایه‌گذاری سپه بازار سرمایه را به عنوان جذاب‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری در حال حاضر عنوان کرد.

محمد علی احمد‌زاد اصل در گفت‌وگویی با اشاره به بازدهی ۱۸درصدی بورس در فصل بهار گفت: در سال جاری به دلیل رکود در بازار مسکن، عدم بازدهی مناسب بازار طلا و کاهش سود سپرده‌های بانکی، چنین استقبالی از بازار کم‌سابقه بوده است و این اتفاق نشان‌دهنده آن است که بازار سرمایه در میان معامله‌گران، آن هم در شرایط حساس کنونی به عنوان یک بازار مطمئن شناخته شده است. وی با اشاره به تاثیرپذیری بورس از حوادث سیاسی گفت: توجه به تفکر فاندامنتال و مطالعات بنیادی و تحلیل موجب شده تا بورس در برابر حوادث و تحولات سیاسی واکسینه شود در حالی که پیش از این با صدور قطعنامه یا تحریم، تعادل در بازار به یک‌باره فرو می‌ریخت و در واقع نوعی بی‌اعتمادی در معامله‌گران وجود داشت. احمدزاد اثرگذاری بحران اقتصاد جهانی در بورس تهران را بسیار اندک عنوان کرد و گفت: گر چه اثرات بحران اقتصاد جهانی با چند ماه تاخیر به بورس تهران سرایت کرد، اما رفتار طبیعی بازار که ناشی از تحلیل محوری معامله‌گران بود، موجب شد تا سایه بحران به فاصله کمی از بورس تهران رخت بربسته و دوباره رونق در دادوستدهای تالار شیشه‌ای حاکم شود.

اصلاح P/E مقطعی بود

وی با اشاره به منفی شدن بازار در هفته گذشته و عرضه سنگین صف‌های خرید گفت: دلیل عرضه‌های سنگین صورت گرفته در نمادهای شاخص بازار طی هفته گذشته را می‌توان در احساس نیاز بازار به اصلاح P/E سهام جست‌وجو کرد که البته این سیاست هم مقطعی بود و بعد از آن بازار روند صعودی خود را آغاز کرد تا جایی که شاخص بورس به بیش از رقم ۱۰هزار واحد نیز صعود کرد.

وی با بیان اینکه بازار همچنان از جو روانی اثر می‌پذیرد، گفت: در اتفاقات هفته گذشته شاید فقط یک یا چند نماد نیاز به اصلاح P/E داشت، اما دیدیم که به دنبال عرضه در چند نماد، شمار زیادی از نمادهایی که دارای صف خرید بودند، نیز عرضه شدند، با این حال تمرکز بازار بر مطالعات و تحلیل‌های بنیادی می‌تواند به بروز رفتارهای طبیعی‌تر از سوی معامله‌گران کمک کند که این اتفاق تاکنون در حد قابل‌توجهی رخ داده است.

رشد شاخص‌ها حبابی نبود

مدیرعامل «وسپه» با اشاره به افت شاخص بورس در سال گذشته به زیر سطح ۸هزار گفت: رشد شاخص در بازار طی چند ماه گذشته آن هم به‌رغم وقوع بحران اقتصاد جهانی نشان می‌دهد که رشد شاخص‌ها حبابی نبوده و بر اساس رشد قیمت سهام به صورت منطقی صورت گرفته است. در این شرایط حساسیت بازار بیش از گذشته است و باید تلاش کرد که این رشد واقعی با رفتارهای هیجانی به حباب تبدیل نشود.

وی عرضه‌های اصل چهل و چهاری را از جمله دلایل رونق بازار بیان کرد و افزود: از نیمه دوم سال گذشته تاکنون شرکت‌هایی نظیر بانک ملت، صادرات، تجارت و حفاری شمال وارد بورس شده‌اند که همه این عرضه‌ها موفق بوده و در عین حال به سهامداران بازدهی مناسبی داده و حتی بعد از برگزاری مجامع، در قیمت عرضه اولیه آنها خللی ایجاد نشده است. در حالی که پیش از این شرکت‌هایی وارد بازار شده بودند که مانند مبارکه، قیمتی پایین‌تر از عرضه اولیه را تجربه کرده یا مثل مخابرات از شفافیت لازم برخوردار نبوده‌اند، اما بانک‌هایی که تاکنون واگذار شده‌اند با فشار و اعمال‌نظر بورس اوراق بهادار اطلاعات لازم را در اختیار بازار قرار داده و با گذشت چندین ماه از حضور آنان در بورس، همواره به عنوان سهام برتر بازار شناخته می‌شوند.

شفافیت در عرضه‌های اصل ۴۴

وی گفت: عرضه غیرشفاف مخابرات در دوره‌های گذشته موجب شد نماد مخابرات در سال گذشته برای مدتی طولانی متوقف مانده و پس از رفع ابهامات لازم و اطلاع‌رسانی شفاف و درست بازگشایی شود.

به اعتقاد احمدزاد، دلیل عرضه‌های اصل چهل‌و چهاری که به ویژه در مورد بانک‌ها اتفاق افتاد این بود که این عرضه‌ها با شفافیت بسیار بالا انجام گرفت و بورس زیر بار عرضه این شرکت‌ها با قیمت‌های غیرمنطقی نرفت.

او از عرضه به موقع سهام و تعهدات اولیه شرکت سرمایه‌پذیر به عنوان دیگر عواملی یاد کرد که موفقیت عرضه‌های اولیه را در بورس رقم زده است وافزود: عرضه‌های اولیه به تفکیک صنعت نیز دیگر عاملی است که موجب استقبال از عرضه‌ها شده، به طوری که بانک‌ها طی دوره‌ای چند ماهه واگذار شده‌اند و بعد نوبت به حفاری رسید و در حال حاضر بازار خود را برای پذیرش بیمه‌ها آماده می‌کند.

پیش‌بینی بازار ۶۰هزار میلیاردی

وی ارزش کنونی بازار سهام با احتساب عرضه‌های اولیه را ۵۴هزار میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود با ورود بیمه‌ها به بورس، ارزش بورس در سال جاری از مرز ۶۰هزارمیلیارد تومان معادل ۶۰میلیارد دلار عبور کند. به اعتقاد احمدزاد، با اجرای سیاست‌های اصل۴۴، بازار سرمایه ایران به سمت یک بازار واقعی سهام در قد و قواره بورس‌های خارجی پیش رفته و شرکت‌هایی که از شفافیت و همچنین اندازه لازم جهت حضور در بورس برخوردار نیستند، دیگر در بازار جایی ندارند و هیچ شرکتی نمی‌تواند بدون اطلاع‌رسانی، اجازه حضور در بازار را پیدا کند و بلافاصله اخراج می‌شود.

احمدزاد اصل «سهام» را در بازار سرمایه ایران به پول نقد تشبیه کرد و گفت: مردم تمایل به سرمایه‌گذاری در جایی دارند که قدرت نقدشوندگی بالایی داشته باشد و هر زمان که نیاز داشته باشند سرمایه‌گذاری خود را به پول نقد تبدیل کنند. در حال حاضر بازار سرمایه ‌چنین شرایطی دارد و حتی سهامی که در صف فروش قرار می‌گیرد هم دارای بازارگردان بوده و از قدرت نقدشوندگی نسبی برخوردار است، تا جایی که گره معاملاتی در یک سال گذشته به کمترین سطح خود در بورس رسیده و معمولا سهم‌هایی که دارای صف خرید بوده‌اند در گره معاملاتی قرار گفته‌اند.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری سپه در پاسخ به این پرسش که تغییر در محاسبه شاخص را چگونه ارزیابی می‌کند و آیا دلیل رشد شاخص تغییر نحوه محاسبه آن است؟ گفت: از نیمه دوم سال گذشته تاکنون با بازتعریفی که در مورد شاخص انجام گرفت، بازده نقدی و قیمت مبنای محاسبه قرار گرفت که به اعتقاد کارشناسان این روش محاسبه شاخص واقع‌گرایانه‌تر است و در واقع مجموع تحرکات سهام از جمله سود نقدی و بازدهی در شاخص بورس در نظر گرفته می‌شود.

شاخص‌‌هایی با کارکردهای جدید

وی از شاخص سهام شناور آزاد و شاخص اصل چهل‌وچهاری‌ها به عنوان شاخص‌هایی یاد کرد که بر اساس نیاز بازار و کارشناسان با کاربردهای مختلف در بورس در حال راه‌اندازی است.

احمدزاد با تاکید بر کاهش فاصله توقف و بازگشایی نمادهای معاملاتی گفت: بورس باید به محض دریافت اطلاعات لازم از شرکت، نسبت به بازگشایی نماد اقدام کند و در واقع فاصله زمانی توقف تا بازگشایی نماد باید به حداقل ممکن برسد که البته این سیاست تاکنون تا حدی در پیش گرفته شده است، حتی یک نماد در طول یک روز می‌تواند متوقف و پس از دریافت اطلاعات بازگشایی شود و به عقیده من نباید زمان توقف در نمادهایی همچون صدرا این قدر طول بکشد.

وی پیشنهاد کرد: دو روز معاملاتی به عنوان بیشترین زمان توقف یک نماد معاملاتی در بورس تعیین شود تا از این طریق به قدرت نقدشوندگی سهام نیز خدشه‌ای وارد نشود.

وی با اشاره به برخی اظهارنظرها در مورد افت شاخص در ماه‌های گذشته به ویژه در زمان وقوع برخی ناآرامی‌ها گفت: با توجه به تمرکز بازار بر روی تحلیل و مطالعات بنیادی، شاهد بودیم که شاخص‌های بورس نه تنها با افتی مواجه نشده بلکه رشد قابل‌توجهی را هم تجربه کرد.

وی از افزایش شمار معامله‌گران و کدهای معاملاتی نیز به عنوان دیگر اتفاقاتی یاد کرد که طی چند ماه گذشته در بازار رخ داده و افزود: رونق در فضای معاملاتی کم ریسک موجب شد تا سهامداران جدیدی وارد بازار شده و نقدینگی جدید وارد بازار شده شود.