شروین شهریاری

پرسش از آقای اوغانی از طریق تلفن: علت عدم تاثیرگذاری افزایش سودآوری و قیمت سهام بانک اقتصاد نوین بر سرمایه‌گذاری ساختمان چیست؟ پاسخ: از بین مالکان اصلی بانک اقتصاد نوین که در بورس حضور دارند، «وبشهر» و «وساخت» شرکت‌های هلدینگی هستند که مالکیت «ونوین» را به صورت عمدتا غیرمستقیم در اختیار دارند؛ یعنی از طریق مالکیت شرکت‌های زیرمجموعه، مالک بانک به شمار می‌روند. بر اساس اطلاعات موجود، گروه سرمایه‌گذاری ساختمان حداقل ۳۰درصد از مالکیت بانک اقتصاد نوین را در اختیار دارد. (حدود ۷۵۰میلیون سهم)

با در نظر گرفتن قیمت ۳۰۰تومانی به ازای هر سهم اقتصاد نوین، ارزش روز مالکیت «ونوین» در پرتفولیوی سرمایه‌گذاری ساختمان حدود ۲۲۵میلیارد تومان خواهد بود. تفسیر این محاسبه نشان می‌دهد که ساختمان ایران به ازای هر سهم خود دارای ۲۰۶تومان مالکیت اقتصاد نوین به ارزش روز است. بدین ترتیب می‌توان گفت، تاثیر نوسانات قیمتی «ونوین» در ارزش‌گذاری «وساخت» حائز اهمیت است . محاسبه نشان می‌دهد که هر ۱۰۰ریال نوسان قیمت سهام بانک اقتصاد نوین، باعث تغییر ۶۹ریالی در NAV سرمایه‌گذاری ساختمان می‌شود.

با توجه به توضیحات فوق و در نظر گرفتن سایر دارایی‌های سرمایه‌گذاری ساختمان، می‌توان نتیجه گرفت که قیمت کنونی سهم «وساخت»، همچون سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری و ساختمانی کمتر از ارزش ذاتی است. البته باید دقت کرد که محاسبات فوق در راستای ارزیابی NAV نبوده و برای محاسبهNAV باید سایر دارایی‌ها و بدهی‌ها نیز مد نظر قرار گیرد. در خصوص تاثیر تعدیل سود اخیر بانک اقتصاد نوین نیز باید توجه داشت این تعدیل تنها در صورت تحقق تقسیم سود ۸۰درصدی، بر رشد EPS «وساخت» مؤثر خواهد بود.

گفتنی است «ونوین» اخیرا سود هر سهم خود در سال ۸۶ را از ۵۱تومان به ۶۰تومان افزایش داده است. پیش‌بینی تقسیم سود قبلی هیات مدیره نوین ۲۷۰ریال بوده که سیاست تقسیم سود جدید را به بازار اعلام نکرده است. این در حالی است که سرمایه‌گذاری ساختمان در بودجه سال مالی جاری

(منتهی به ۳۱ شهریور ۸۸) پیش‌بینی تقسیم سود هر سهم نوین را ۴۱۱ریال در نظر گرفته و طبیعتا هرگونه تغییر در تقسیم سود، بر عملکرد «وساخت» تاثیرگذار است. یک محاسبه ساده نشان می‌دهد که هر ۱۰ریال تغییر تقسیم نقدی سود اقتصاد نوین در مجمع ۸۷ (نسبت به ۴۱۱ریال)‌، ۷ریال بر سود تلفیقی ساختمان ایران موثر خواهد بود.

در خصوص علت عدم تاثیرپذیری سهام سرمایه‌گذاری ساختمان از تحولات بانک اقتصاد نوین نیز باید به دو نکته توجه داشت: نخست این که «ونوین» در حال حاضر به علت تغییرات مدیریتی و شرایط بازار با رکود مواجه شده، به نحوی که پتانسیل‌های بنیادی مناسب این شرکت در قیمت سهم منعکس نشده و این مساله طبیعتا بر وضعیت مالکان بانک نیز موثر بوده است. نکته دوم اینکه بورس تهران بعد از سقوط سنگین سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری در چند سال اخیر، نسبت به لحاظ کردن رشد قیمت زیرمجموعه‌ها و به‌طور کلی رشد NAV در قیمت سهام شرکت‌های مادر دچار بدبینی شده است. بنابراین در رفتارشناسی کنونی بازار باید توجه داشت که رشد قیمتی سهام زیرمجموعه (ونوین) با تاخیر و احتیاط زیادی در نوسانات قیمت سهام شرکت مادر (وساخت) منعکس می‌شود.

Shahriary_sh@yahoo.com