صالح عزیزجهان*

همچون بسیاری از امور، معامله نمودن در بورس اوراق بهادار و کسب سود از این بازار نیاز به تجربه دارد. معمولا به کسانی که به تازگی می‌‌خواهند این کار را شروع کنند توصیه می‌شود که پیش از آغاز فعالیت در بورس، مدتی اقدام به خرید و فروش آزمایشی سهام نمایند؛ یعنی به طور ذهنی سهام شرکتی را به قیمت روز آن سهم در بازار خرید نمایند و در زمان دلخواه باز هم بطور ذهنی آنرا بفروشند تا به این ترتیب هم از ریسک کاهش قیمت آن سهم در امان باشند و تا زمانی که تجربه لازم را در این راه کسب نکردند، سرمایه خود را به شکل واقعی درگیر ننمایند. این اقدام البته روش خوبی است اما باید به آن به چشم یک روش مکمل نگاه نمود و به تنهایی نمی‌تواند تجربه لازم را به شخص بدهد. در واقع، تجربه‌اندوزی و درس از تجربیات از لحظه‌ای آغاز می‌شود که شخص به طور واقعی سرمایه‌گذاری نموده باشد چراکه تنها در این شرایط است که تصمیم‌گیری‌ها جنبه واقعی پیدا می‌کند و از امیدها، ترس‌ها، احساسات و به طور کلی شرایط روحی و روانی فرد، متاثر می‌گردد. بدیهی است زمانی که شخص به طور واقعی وارد بازار نشده باشد از اینگونه شرایط احساسی و روانی مصون خواهد بود و تصمیم‌گیری‌های وی را نیز نمی‌توان به حساب تجربه گذاشت.

برخی نیز برای شروع، سرمایه کمتری را درگیر می‌کنند. این روش نیز با حالت قبلی فرق چندانی نمی‌کند. حتما این جمله را از زبان مبتدیان در امر سرمایه‌گذاری زیاد شنیده‌اید که «من مبلغ کمی سرمایه‌گذاری کرده‌ام و اگر تمام آن را هم ضرر کنم برایم مهم نیست».

راه‌حل چیست؟

در هر زمینه‌ای هر چه میزان علم و آگاهی نسبت به آن موضوع بیشتر باشد، شانس موفقیت افزونتر می‌گردد. آگاهی از قوانین و مقررات، نحوه مدیریت مالی و همچنین یادگیری اصول و قواعد سرمایه‌گذاری و پیروی از این اصول در بورس یگانه ضامن موفقیت سرمایه‌گذار در طول دوران کاری‌اش خواهد بود.

بسیار جای تعجب دارد که برخی افراد، میلیون‌ها تومان از پس انداز خود را در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند بدون آنکه کوچک‌ترین زمانی برای مطالعه علم سرمایه‌گذاری در سهام اختصاص بدهند. این عده به صورت چشم بسته و تنها به توصیه افراد مختلف که بعضا خبره هم نیستند و یا وب‌سایت‌های گوناگون اقدام به خرید و فروش سهام می‌نمایند و عنان امور را به دست آنها می‌سپارند.

اگر قرار است که از بورس، پول‌ها و سودهای کلان بازگشت نماید پس باید به این کار به چشم یک شغل نگاه کرد و برای آن به همان اندازه زمان اختصاص داد. در حال حاضر کتاب‌ها و منابع اطلاعاتی خوبی در بازار وجود دارد که می‌تواند بسیار یاری‌دهنده افراد علاقمند باشد. پس از مطالعه کافی در این زمینه برای ورود به بازار می بایست به اندازه‌ای پول سرمایه‌گذاری نمود که نه آنقدر کم باشد که از دست رفتن کل آن مبلغ هم برای سرمایه‌گذار بی‌اهمیت باشد و نه آنقدر زیاد که کل دارایی فرد را تشکیل دهد (که این خود از اصول سرمایه‌گذاری است). بهتر آن است که اشخاص در طول زمان فعالیت در بازار سرمایه از شکست‌ها و موفقیت‌ها و دلایل آنها یادداشت‌برداری نموده و با جمع‌بندی مطالب، طرحی برای کسب و کار خود آماده نمایند و به مرور طرح خود را بهبود دهند و به آن پایبند باشند.

*salehazizjahan@gmail.com