گروه بنگاه‌ها- شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران ۱۳ اردیبهشت ماه به عنوان بیست و دومین نماد معاملاتی در بازار دوم فرابورس درج شد. این شرکت بزرگ‌ترین تولیدکننده انواع کاغذ در ایران با ظرفیت تولید ۱۷۵هزار تن کاغذ در سال است که بانک ملی ایران با ۰۶/۵۸ درصد سهم، صندوق بازنشستگی کشوری با ۹۷/۲۳ درصد سهم و شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمیایی و شیمیایی تامین با ۹۷/۱۷ درصد سهم سهامداران عمده آن هستند.

در آستانه عرضه ۵ درصدی سهام شرکت در فرابورس ابوالفضل روغنی گلپایگانی، مدیرعامل این شرکت طی گفت‌وگویی به خبرنگار ما گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید شرکت ۱۸۵ هزار تن در سال شامل تولید انواع کاغذهای موردنیاز کشور در بخش بسته‌بندی؛ (فلوتینگ، کرافت لاینر و کاغذ کرافت) و در بخش چاپ و نشر (انواع کاغذ چاپ و تحریرمکانیکال و روزنامه) است که درصدد افزایش تولید به ۲۲۰ هزار تن در سال است و در این رابطه با شرکت‌های اروپایی در حال مذاکره است که قرارداد آن به زودی نهایی خواهد شد.

وی تصریح کرد: براین اساس شرکت امسال طی یک برنامه جهشی افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصد تولید، بالاتر از ظرفیت اسمی و عملی را شاهد است. وی با اشاره به پیش‌بینی ۱۴۰ میلیارد تومان فروش برای سال ۹۰ افزود: امسال تغییرات ساختاری در تولید از اهداف مهم شرکت است.

مدیرعامل چوب و کاغذ مازندران از تولید و عرضه کاغذ ۷۵ گرمی در بازار برای نخستین بار در صنایع بسته‌بندی نام برد و اضافه کرد: تولید این کاغذ سوددهی شرکت را افزایش خواهد داد.

وی همچنین اجرای پروژه OCC که تولید کاغذ جدید از طریق بازیافت است را از دیگر برنامه‌های امسال شرکت دانست و گفت: در تامین مواد اولیه جنگلی با توجه به محدودیت‌های تامین این ماده اولیه و نیز در جهت اهداف زیست‌محیطی، شرکت چوب و کاغذ مازندران قرارداد خرید خط آماده‌سازی خمیر کاغذ از کاغذ باطله را با یک شرکت ایتالیایی منعقد کرده است که امیدواریم در سال ۱۳۹۱ به بهره‌برداری رسیده و بخش اعظم ماده اولیه موردنیاز از این طریق تامین و آماده شود. وی این طرح را قدم بزرگی برای شرکت ذکر کرد که علاوه بر کاهش قیمت تمام شده، برداشت از جنگل‌ها را نیز کم خواهد کرد. همچنین این طرح افزایش تولید و سود شرکت را نیز به همراه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت چوب و کاغذ مازندران همچنین بهره‌برداری از پروژه تولید «کود الی گرانوله» را نیز از دیگر برنامه‌های سال ۹۰ دانست که تولید آزمایشی آن در سال ۸۹ آغاز شده بود. وی در ادامه از تولید «اسید هیومیک» به عنوان محصول جدید شرکت نام برد که براساس آن پوست چوب به کود تبدیل خواهد شد.

روغنی گلپایگانی با اشاره به صادرات ۱۲ هزار تن کاغذ صنعتی به اروپا برای نخستین بار طی سال گذشته تصریح کرد: به دلیل کیفیت بالای کاغذهای صنعتی و قراردادهای جدیدی که منعقد شده امسال صادرات بیشتری را پیش‌بینی کرده‌ایم.

وی میزان دارایی‌های شرکت را یک‌هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال شامل ۹۷۰ میلیارد ریال دارایی‌های جاری و ۴۸۰ میلیارد ریال دارایی‌های غیرجاری دانست و گفت: سود هر سهم شرکت طی سال‌های اخیر حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ ریال بوده است.

وی در ادامه بازار کاغذ در ایران را بازاری پرنوسان دانست و گفت: گاهی به دلایلی، مصرف انواع کاغذ کاهش یافته و با انبارهای اشباع از انواع کاغذ مواجه می‌شویم و به همین دلیل قیمت کاغذ بر خلاف قیمت جهانی در ایران کاهشی می‌شود و در برخی مواقع نیز عرضه بسیار کمتر از تقاضا شده و قیمت‌ها در ایران با رشد بیشتری نسبت به قیمت‌های جهانی مواجه می‌شود.

این درحالی است که قیمت جهانی خمیر و کاغذ به دلایل کمبود منابع سلولزی و بالا رفتن قیمت انرژی رو به افزایش است و ایران نیز به جز در دوره‌های کوتاه‌مدت به دلیل عدم سیاست‌گذاری صحیح و در نتیجه عدم هم‌پوشانی عرضه و تقاضا، ملزم به پیروی از روند قیمت‌های جهانی است.

روغنی گلپایگانی همچنین تصریح کرد: در ایران سالانه حدود ۳۵ هزار تن انواع کاغذ چاپ و تحریر وارد می‌شود که سهم کاغذ مکانیکال (کاغذ زردرنگ) بسیار پایین (حدود ۲ درصد) است. این درحالی است که چوب و کاغذ مازندران پتانسیل تولید ۹۰ هزار تن کاغذ مکانیکال مرغوب را در سال دارا است، اما تاکنون توفیق چندانی در تغییر ذائقه ناشران،‌ چاپخانه‌داران و مصرف‌کنندگان نداشته‌ایم.

وی افزود: در سال ۸۹ پس از سال‌ها با مساعدت وزارت آموزش و پرورش بخشی از کتب درسی کشور بر روی کاغذ مکانیکال تولید شده در چوب و کاغذ مازندران چاپ شد که امیدواریم با حمایت این وزارتخانه کل کتب درسی را با محصولات مزبور تولید کنیم تا علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور، به پویایی این صنعت نیز کمک کنیم.