اسکناس 500 ریالی از سال آینده چاپ نمی‌شود

مدیر اداره نشر اسکناس و خزانه بانک مرکزی گفت: قیمت تمام شده نشر هر اسکناس در کشور به طور متوسط ۲۴۲ریال و هزینه کل سالانه جمع‌آوری و امحاء اسکناس‌های فرسوده ۱۷۵میلیارد ریال است. به گزارش خبرگزاری فارس، محمد قدس الهی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: همه ساله پیش‌بینی نشر اسکناس توسط بانک مرکزی برای سال آینده در راستای سه هدف انتشار اسکناس جدید، جایگزینی اسکناس‌های فرسوده و افزایش ذخایر احتیاطی صورت می‌گیرد. وی افزود: در سال گذشته میزان اسکناس‌های جدید انتشار یافته ۱۱هزار و ۵۰۰میلیارد ریال بود که در مقایسه با سال ۸۴ در حدود ۵/۲۰درصد رشد داشت.

به گفته قدس الهی در سال ۸۵ حجم اسکناس‌های امحاء شده دو‌هزار و ۳۷۳میلیارد ریال بود که این میزان معادل ۵۲۳میلیون برگ است.

وی خاطرنشان کرد: حجم اسکناس‌هایی که به منظور افزایش ذخایر منتشر می‌شود به طور معمول معادل ۵۰درصد اسکناس‌های منتشر شده است و با توجه به امکانات سازمان تولید اسکناس و مسکوک، هر ساله افرایش می‌یابد.

مدیر اداره نشر اسکناس و خزانه بانک مرکزی تاکید کرد: بر اساس قوانین و دستورالعمل‌ها باید صددرصد اسکناس‌های منتشر شده دارای پشتوانه باشند که این پشتوانه هم‌اکنون ۲۵درصد طلا و حداکثر ۷۵درصد اسناد و اوراق بهادار است.

وی با بیان اینکه در سال ۸۵ مجموع اسکناس‌های منتشر شده از ابتدا معادل ۶۷هزار و ۵۰۰میلیارد ریال بوده است، تصریح کرد: در این سال ۱۱هزار و ۵۰۰میلیارد ریال اسکناس منتشر شد.

قدس الهی با بیان اینکه حجم برگه اسکناس‌ها هم‌اکنون در حدود ۸میلیارد برکه است، سرانه اسکناس در کشور را ۱۱۴ برگه عنوان کرد و گفت: این درحالیست که سرانه برگه در کشورهای پیشرفته در حدود۱۲ تا ۱۶ برگه است.

وی تصریح کرد: برای کاهش این سرانه یا باید اسکناس‌های درشت‌تر چاپ شود و یا اصلاح پولی در جهت حذف صفر از قاعده پولی کشور انجام شود.

مدیر اداره نشر اسکناس بانک مرکزی خاطرنشان کرد: موضوع اصلاح پولی هم‌اکنون در بانک مرکزی در حال بررسی است ولی برای اجرایی شدن احتیاج به تصویب قانون در مجلس شورای اسلامی دارد.

به گفته وی در سال گذشته از نظر ترکیب ۸۵درصد اسکناس‌ها ۱۰ و ۲۰هزار ریالی بود. همچنین ۱۲میلیون برگه اسکناس ۵۰‌هزار ریالی به مبلغ ۶۰۰میلیارد ریال تا کنون به ۶/۳۱میلیون برگه معادل‌ هزار و ۵۸۰میلیارد ریال رسیده است. وی با بیان اینکه هم‌اکنون حدود چهار سال است که اسکناس‌های ۱۰۰ و ۲۰۰ریالی به چاپ نمی‌رسد، اظهار داشت: اسکناس ۵۰۰ریالی نیز به احتمال زیاد از سال آینده چاپ نخواهد شد.

قدس الهی با اشاره به اقدامات گسترده‌ای که به منظور توسعه بانکداری الکترونیک در کشور انجام شده است، تصریح کرد: به‌رغم اینکه این اقدامات در جهت کاهش تقاضا برای اسکناس انجام شده است ولی بر خلاف تصور این کار باعث شده است تا مردم برای خرید ابتدا از دستگاه‌های خودپرداز پول مورد نیاز را دریافت کرده و سپس اقدام به خرید می‌کنند.

وی این کار را به خاطر وجود دستگاه‌های کارت‌خوان در مراکز خرید، یک اقدام اضافی عنوان کرد و آن را ناشی از عدم اعتماد مردم به سیستم‌های جدید بانکداری الکترونیک خواند که باعث اضافه شدن تقاضا برای اسکناس شده است. قدس الهی با بیان اینکه در سایر کشورها دریافت اسکناس از دستگاه‌های خودپرداز تنها در مواقع اضطراری صورت می‌گیرد، گفت: قیمت تمام شده نشر هر اسکناس در کشور به طور متوسط ۲۴۲ریال و هزینه کل سالانه جمع‌آوری و امحاء اسکناس‌های فرسوده ۱۷۵میلیارد ریال است.

وی متوسط عمر اسکناس در ایران را پنج سال عنوان کرد و اظهار داشت: این عدد در کشورهای پیشرفته تقریبا ۱۰ سال است.

مدیر اداره نشر اسکناس و خزانه بانک مرکزی خاطرنشان کرد: در صورت دقت بیشتر مردم در نگهداری از اسکناس‌های موجود هزینه‌های بسیاری از دوش بانک مرکزی برداشته خواهد شد.