سرتیپ دوم‌ پاسدار «اصغر جعفری» رییس پلیس‌آگاهی ناجا اعلام‌کرد «دستگاه‌های نظارتی بانک‌ها به بهانه حیثیت سازمانی جرایم مالی را افشا نمی‌کنند». وی در جمع روسای ادارات مبارزه با جرایم اقتصادی و کلاهبرداری در خصوص جرم ‌اختلاس درکشور، گفت: پلیس نباید منتظر طرح شکایت از سوی سازمان‌ها باشد، بلکه باید با روش‌های اطلاعاتی، به وقوع جرم پی برده و سازمان‌ها را مجبور به طرح شکایت کند.

به‌گزارش خبرگزاری ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، گفت: بی‌توجهی به‌ این جرم و عدم طرح شکایت از سوی برخی از دستگاه‌های دولتی موجب شده تا حداقل مجازات‌ها در خصوص مرتکبان به‌این جرم، اعمال شود.

رییس پلیس آگاهی ناجا، افزود: در بسیاری از این پرونده‌ها، مال مورد سو‌استفاده تا زمان صدور رای در دست مجرم اقتصادی می‌ماند و علاوه بر این، این‌گونه افراد با درخواست تجدیدنظر پرونده را به‌تاخیر انداخته تا استفاده بیشتری از مال سو‌استفاده شده ببرند.

«جعفری» با بیان اینکه «دولت بی‌دفاع‌ترین بزه‌دیده است»، تصریح کرد: اساسا در کشور ما، سیستم رسیدگی، بافردی که‌جرمی علیه دولت مرتکب می‌شود به مراتب مسالمت‌آمیزتر برخورد می‌کند تا فردی که علیه شخص معینی همان جرم را مرتکب شده باشد.

وی تصریح کرد: دستگاه‌های نظارتی سازمان‌های دولتی نیز عموما به دلیل اینکه درون سازمانی هستند و جرم واقع شده حکایت از سهل‌انگاری در دستگاه محل وقوع جرم‌ دارد، سعی دارند، قبل اینکه به آن رسیدگی شود، سرپوش بگذارند، بنابراین از افشای جرم ممانعت می‌کنند.

رییس پلیس آگاهی ناجا، افزود: در بانک‌ها نیز مشاهده شده که به بهانه حفظ آبرو، حیثیت سازمانی و اعتبار بانک، طرح شکایت نمی‌کنند، این در حالی است که پلیس آگاهی با وارد شدن به این نوع پرونده‌ها در می‌یابد که فقط مال پرداخته نشده در یکی از پرونده‌ها، معادل مال سرقتی یک سال کشور است.

وی ‌با بیان اینکه «جرایم اقتصادی به ضرر مردم است»، گفت: مال اختلاس شده از جیب مردم می‌رود، اما متاسفانه این مساله هنوز در کشور برای مردم ملموس نشده است.