تسهیلات 7درصدی بانک تجارت برای احداث واحدهای تولیدی نان صنعتی

گروه بازارپول- مدیران عامل بانک تجارت و شرکت بازرگانی دولتی روز یکشنبه گذشته قراردادی را به امضا رساندند که براساس آن با معرفی شرکت یاد شده، بانک تجارت برای احداث یکصد واحد تولید نان صنعتی تسهیلاتی را تا سقف ۴هزار و ۴۵۰میلیارد ریال از محل منابع حساب ذخیره ارزی و با سود ۷درصد به متقاضیان پرداخت می‌کند. عکس: احمد نادری

این قرارداد که در راستای اجرای آیین‌نامه اجرای جز یک بند الف تبصره ۱۵ قانون بودجه سال ۱۳۸۶ کل کشور و تصویب نامه مورخ ۱۱/۲/۱۳۸۶ هیات وزیران می‌باشد به امضا دکتر راعی، مدیرعامل بانک تجارت و مهندس مجید پارسانیا، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی رسید.

موضوع این قرارداد پرداخت تسهیلات به متقاضیان احداث واحدهای تولید نان صنعتی انبوه برای تامین ماشین‌آلات و تجهیزات کار و تامین محل کارخانه و... است. سود تسهیلات یاد شده با یارانه ۵درصد که توسط شرکت بازرگانی دولتی از محل تسهیلات جز یک بند ط تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۳۸۶ کل کشور پرداخت می‌شود ۷درصد است. کل مبلغ یارانه تسهیلات یاد شده مبلغ یک‌هزار میلیارد ریال اعلام شده است. مدت این قرارداد از تاریخ انعقاد آن تا پایان اقدامات لازم برای اخذ نتیجه احداث یکصد واحد کارخانه نان صنعتی خواهد بود. برای استفاده از تسهیلات موضوع این قرارداد، متقاضی از طرف شرکت بازرگانی دولتی به بانک تجارت معرفی می‌شود و پس از ارائه گزارش توجیه فنی و اقتصادی به بانک و بررسی و تایید آن به وزارت صنایع و معادن معرفی می‌گردد. این تسهیلات براساس ظرفیت واحد تولیدی است و درصد ریالی آن از منابع داخلی بانک تجارت و درصد ارزی آن از محل حساب ذخیره ارزی تامین می‌شود. میزان سهم الشرکه بانک تجارت در تسهیلات اعطایی حداکثر معادل ۸۰درصد خواهد بود و ۲۰درصد باقی مانده باید توسط متقاضی تامین شود.

پرداخت کارمزد اعتبارات مطابق ضوابط بانک مرکزی بر عهده متقاضیان تسهیلات است. وثایق تسهیلات اعطایی، ترهین تجهیزات و ماشین‌آلات خریداری شده و محل اجرای طرح می‌باشد. براساس توافق بانک تجارت و شرکت بازرگانی دولتی، دوران ساخت و اجرای پروژه حداکثر ۳سال و در قالب عقد مشارکت مدنی است. دو سال از این مدت دوره ساخت و یکسال دوره تنفس تعیین شده است. دوران بازپرداخت نیز حداکثر ۵ در قالب عقد فروش اقساطی تعیین شده است که در مجموع دوران بازپرداخت وام را به ۸سال از آغاز دریافت تسهیلات می‌رساند.

بانک تجارت در این قرارداد تعهد کرده است حداکثر ظرف مدت یک ماه از زمان اخذ مدارک طبق ضوابط اعلام شده به شرکت بازرگانی دولتی در خصوص توجیه فنی، مالی و اقتصادی طرح‌های معرفی شده اعلام نظر کند و پس از آن اقدام لازم را در جهت اجرای قرارداد به انجام رساند.

یک گام برای هدفمند کردن یارانه‌ها

مهندس پارسانیا، مدیرعامل شرکت دولتی بازرگانی در مراسم امضای قرارداد گفت: ورود بانک تجارت به این عرصه را به فال نیک می‌گیریم زیرا این اقدام در جهت تحول چند جانبه و پایه‌ای برای اقتصاد، غذا و رفاه مردم است. وی افزود: اساس این قرارداد بر این است که برای اولین بار تولید نان در ابعاد صنعتی ساماندهی شود به گفته وی این تسهیلات به واحدهایی تعلق می‌گیرد که روزانه حداقل ۲۰تن تولید را به صورت تمام اتوماتیک داشته باشند. مهندس پارسانیا، این اقدام را در جهت هدفمندکردن یارانه‌ها دانست و افزود: با احداث این واحدها که با یارانه ۵درصد سود تسهیلات توسط دولت انجام می‌شود، دیگر یارانه‌ای به واحدهای تولید نان تعلق نخواهد گرفت.

وی تاکید کرد که این اقدام در جهت حذف یارانه نان خواهد بود و به مصرف‌کنندگان حق انتخاب داده خواهد شد تا انواع نان‌های تولید شده را در ابعاد صنعتی در اختیار داشته باشند.

وی تاکید کرد: در اجرای این طرح تمام سلایق مردم در نظر گرفته شده و حتی به انواع نان تولید شده در مناطق مختلف کشور نیز توجه شده است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی خاطرنشان کرد: قرار نیست با تولید نان صنعتی جای نان سنتی تنگ شود اما این اقدام حق انتخاب و تنوع را به مصرف‌کننده خواهد داد.

سخنان مدیرعامل بانک تجارت

دکتر راعی، مدیرعامل بانک تجارت نیز در این مراسم گفت: در سالیان گذشته یارانه‌های نابه‌جایی برای تولید نان پرداخت شده است که نتیجه مطلوبی هم در پی نداشته است.وی افزود: در این طرح یک‌‌هزار میلیارد ریال برای بازخرید نیروی انسانی شاغل در نانوایی‌های سنتی در نظر گرفته شده تا پس از احداث واحدهای تولید صنعتی نان مشکلی برای آنان ایجاد نشود.

وی تاکید کرد: در این طرح که توسط دولت آغاز شده است یارانه به تولیدکنندگان نان صنعتی پرداخت خواهد شد و تسهیلات ۱۲درصدی بانک با ۵درصد یارانه دولت به ۷درصد کاهش می‌یابد.

دکتر راعی این اقدام را در راستای هدفمند کردن یارانه‌ها دانست و اظهار امیدواری کرد که این اقدام به بهبود کیفیت تولید نان در کشور بینجامد.