رکورد پرداخت خسارت در بیمه ایران شکسته شد

لیلا اکبرپور- اعضای هیات‌مدیره شرکت‌های عملیاتی اکتشاف نفت ایزوایکو با حضور معاونان نظارت و اتکایی بیمه مرکزی یکشنبه شب گذشته در میهمانی بیمه ایران شرکت کردند تا خسارت ۱۳میلیارد تومانی خود را از این شرکت بیمه‌ای دریافت کنند.

خسارت شرکت عملیاتی اکتشاف نفت برای کشتی پژواک معادل ۸میلیارد و ۴۵۳میلیون تومان و خسارت شرکت ایزوایکو معادل ۵میلیارد تومان بود که بیمه ایران در این مراسم این خسارت را پرداخت کرد. بیمه تنها، شخص ثالث نیست

ناصر لقایی، مدیر روابط عمومی بیمه ایران در آغاز مراسم گفت: مردم کشور ما بیمه‌های بازرگانی را با خدمات بیمه‌های اتومبیل می‌شناسند و با گرفتن خسارت‌های بی‌شمار روزانه از بیمه‌های بازرگانی در این رشته به خصوص از نزدیک با سرویس‌دهی این شرکت‌ها آشنایی دارند.او افزود: در حالی که بیمه‌گران با ارائه پوشش‌های دیگر بیمه‌ای در سایر رشته‌ها خدمات زیادی را در حمایت از اقتصاد کشور انجام داده‌اند.

خسارت تنها در روز پرداخت نمی‌شود

سید محمد آسوده، مدیرعامل بیمه ایران نیز با توضیح اینکه این شرکت از زمان راه‌اندازی واحد پرداخت خسارت شبانه‌روزی فاطمی ثابت کرده برای خسارت، شب و روز نمی‌شناسد، گفت: با ارائه ۸۴میلیارد و ۵۲۴میلیون و ۴۰۰‌هزار ریال خسارت از سوی بیمه ایران به شرکت عملیات اکتشاف نفت، رکوردی در پرداخت ریالی خسارت بیمه‌ای در ایران ثبت شد.

او افزود: کشتی «پژواک» حدود هفت ماه پیش دچار حریق شد و بررسی‌ها برای علت‌یابی و تعیین کارشناسی میزان دقیق خسارت وارده، مدت زمانی را طلب می‌کرد.

وی در ادامه افزود: سرانجام با بیمه‌گذار بر سر مبلغ خسارت یعنی ۸۴ میلیارد ریال به‌توافق رسیدیم که‌اکنون چک آن در وجه شرکت عملیات اکتشاف نفت، تقدیم مدیرعامل این شرکت می‌شود.

مدیرعامل شرکت بیمه‌ ایران به پرداخت خسارت به شرکت «ایزوایکو» نیز اشاره کرد و گفت: این موضوع به ۲تا سه سال پیش باز می‌گردد و به دلیل اختلاف سنگینی که بین بیمه‌گر و بیمه‌گذار به لحاظ ارزیابی میزان خسارت واقعی و میزان پوشش بیمه، پرداخت خسارت مدتی به تعویق افتاد.

آسوده در ادامه تاکید کرد، به محض اینکه اولین زمینه‌های توافق فراهم شد، مبلغ خسارت را کارشناسی کردیم و آن را به اطلاع شرکت بیمه‌ایران رساندیم و در نهایت بر سر مبلغ حدود ۵۰میلیارد ریال به توافق رسیدیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به همکاری شرکت‌های بیمه با وزارت نفت اشاره کرد و گفت: بامذاکره‌ای که با مسوولان وزارت نفت داشتیم، تمامی پالایشگاه‌ها را برای اولین‌بار در طول فعالیت وزارت نفت، بیمه کردیم و ۱۱میلیارد دلار از مجموعه دارایی‌های این بخش تحت‌پوشش قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت بیمه ایران، سهم این شرکت از بازار را ۵۳درصد عنوان کرد و گفت: ما نگران از دست دادن سهم خود در بازار نیستیم، چرا که این سهم در شرایط رقابتی بدست آمده، حتی اگر بسیار کمتر از این هم باشد، مایه افتخار است.

آسوده گفت: از اینکه شرکت بیمه ایران در قالب یک کنسرسیوم با راهبری بیمه ایران و مشارکت بیمه‌های شرکت‌های دولتی برخی از شرکت‌های خصوصی بیمه، مجموعه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی را به مبلغ ۲۷میلیارد دلار بیمه کرده‌اند‌.

فرآیند گرفتن خسارت، آموزش کامل

حسن محمدیان‌مقدم، مدیرعامل شرکت عملیات اکتشاف نفت نیز در این مراسم گفت: کشتی «پژواک» یک سازوکار و ابزار کار استراتژیک برای پروژه‌های ملی کشور بود. به وسیله این کشتی در ۷۰هزار کیلومتر از خلیج‌فارس و ۴‌هزار کیلومتر از دریای‌خزر عملیات لرزه‌نگاری و اکتشاف نفت و گاز انجام شد.

وی گفت: بعد از اینکه وزارت نفت تصمیم گرفت عملیات اکتشافی در آب‌های شمالی کشور انجام دهد، با مشقت‌های فراوان توانستیم مسیر خلیج‌فارس تا دریای خزر را از طریق دریاچه «ولگا» طی کنیم. مسیری که تابه‌حال هیچ کشتی ایرانی نپیموده است. مدیرعامل شرکت عملیات اکتشاف نفت افزود: بیش از ۴هزار کیلومتر لرزه‌نگاری سه بعدی در دریای خزر انجام دادیم و امیدواریم روزی نتایج آن مشخص شود و به ثمر بنشیند و خزر را نیز مانند جنوب، سرشار از استحصال هیدروکربور داشته باشیم.

محمدیان مقدم زمان بروز حادثه برای کشتی پژواک را ۲۴بهمن سال ۸۴ذکر کرد و گفت: این ضایعه بسیار سخت بود. قبلا در سال ۸۳ یکی از مدیرانمان را از دست دادیم که شرکت یکپارچه عزادار شد‌. پس از آن اتفاق، از دست دادن کشتی پژواک نیز برای کارکنان این شرکت، ضایعه‌ای سنگین بود‌.

وی با اشاره به فضای کنونی در دنیا برای عملیات اکتشافی نفت، گفت: گسترده عملیات اکتشافی نفت در دنیا با قیمت‌های اخیر، اقتصادی شده است و امیدواریم بتوانیم دامنه فعالیت‌های بین‌المللی خود را گسترش دهیم.

او از اقدام شرکت بیمه ایران در پرداخت خسارت به این شرکت قدردانی کرد و گفت: ما فقط در پروژه خزر بیش از ۳۰‌میلیارد ریال زیان اقتصادی متحمل شدیم. محمدیان‌مقدم خواستار برچیده شدن مقررات دست‌وپاگیر اداری برای آن بخش از کشور که خدمات ملی را انجام می‌دهند، شد و گفت: امیدواریم بتوانیم با این مبلغ خسارت، به سراغ کشتی جایگزین برویم، البته دست‌کم باید بیش از ۳۰‌میلیون دلار برای کشتی مشابه هزینه کنیم. وی از کسانی که قصد فعالیت اقتصادی در کشور را دارند خواست که «حتما خود را تحت پوشش بیمه قرار دهند».

مدیرعامل شرکت عملیات اکتشاف نفت سپس فعالیت‌های این شرکت را تشریح کرد و گفت: این شرکت از سرمایه‌های ملی ایران است که در نتیجه اجرای برنامه ‌سوم توسعه از بخش دولتی جدا شد.

محمدیان‌مقدم گفت: امروز مجموعه‌ای که هنگام دولتی بودن، تعطیلات آن از تعطیلات آموزش و پرورش بیشتر بود، در فضای خصوصی‌سازی توانست بیش از ۸۰‌درصد عملیات لرزه‌نگاری اکتشافی نفت را توسط نیروهای داخلی با بهترین تجهیزات انجام دهد و حتی پای خود را از مرزها فراتر بگذارد.

همچنین مدیرعامل بیمه ایران درخصوص زیان اقتصادی شرکت عملیاتی اکتشاف نفت طی ۷ماه گذشته که به خاطر نداشتن کشتی پژواک متحمل شده بودند، گفت: چنانچه بیمه‌گذاران ما اقدام به خرید بیمه‌نامه عدم‌النفع کنند، بیمه‌‌گران می‌توانند خسارت غیرمستقیم آنان را به خاطر ایستادن چرخه اقتصادی پیش‌آمده جبران کنند.

او با یادآوری اینکه متاسفانه بیمه عدم‌النفع در کشور ما ناشناخته مانده است، گفت: اگر این شرکت بیمه‌نامه فوق را داشت، از بابت جبران کارمزد به کارکنان خود و سوددهی شرکت دچار مشکل نمی‌شد و می‌توانست این آسیب‌های اقتصادی را از بیمه‌نامه خود جبران کند.

کارشناسی علت حادثه، زمان‌بر است

خانم زاهدی، مدیر بیمه‌های باربری بیمه ایران در خصوص گلایه شرکت عملیات اکتشاف نفت به خاطر طولانی‌ شدن زمان پرداخت خسارت، گفت: در ساعت اولی که این شرکت به مدیریت باربری اعلام خسارت کرد، از آنجا که پوشش خریداری شده به ارزش ۱۱میلیون دلار بود، مدارک و اسناد موجود خیلی سریع مورد بررسی قرار گرفت.

او با بیان این که حادثه در باکو به وقوع پیوسته بود و همگی می‌دانند کارشناس ارزیابی لویدز در باکو حضور ندارد، گفت: مدتی به طول انجامید تا کارشناس لویدز برای تکمیل گزارش فنی بیمه‌گران اتکایی از کشور ترکیه به باکو بیاید و پس از بررسی و تحقیقات، گزارش کاری خود را ارائه دهد.

زاهدی خاطر نشان کرد: کشتی پژواک کنار اسکله شناور بود و نیمی از آن در آب فرو رفته بود و براساس تشخیص کارشناس لویدز باید خیلی سریع به خشکی آورده می‌شد تا امکان ارزیابی خسارت فراهم شود.

او ادامه داد: برای گرفتن نرخ این عملیات اقدامات لازم انجام شد و در نهایت شرکت ارس از ترکیه طی قراردادی با بیمه ایران یک ماه فرصت خواست تا عملیات نجات را انجام دهد.

مدیر بیمه‌های باربری بیمه ایران گفت: این در حالی بود که باید بحث ریکاوری (بازیافت خسارت) را بررسی می‌کردیم و گرفتن وکیل انگلیسی برای علت‌یابی حادثه زمان بر بود.

خانم زاهدی گفت: با همکاری این وکیل و تجزیه و تحلیل خسارت، مشخص شد که کشتی پژواک هنوز ۵/۱میلیون دلار ارزش کاربری دارد و در واقع نجات آن از آب منجر به این ارزش شد.

وی یادآور شد: در نهایت علت خسارت مشخص شد و کارشناس علت‌یاب در گزارش اعلام کرد بیمه ایران باید معادل ۵/۹میلیون دلار خسارت به این شرکت بپردازد.

مدیر بیمه‌های باربری بیمه ایران گفت: بیمه‌گران اتکایی برای پرداخت سهم خود در خسارات به گزارش‌های فنی دقیق و علت حادثه نیاز دارند، بنابراین پروسه تکمیل این پرونده حدود ۷ ماه به طول انجامید و امشب چک خسارت تحویل بیمه‌گذار شد.

خانم زاهدی یادآور شد: اگر این حادثه در کشورهای اروپایی پیش آمده بود کار بیمه‌ ایران به مراتب ساده‌تر بود چرا که باکو از نظر بیمه‌ای در سطح بسیار پایینی قرار دارد.

خانم زاهدی در حاشیه مراسم در پاسخ به پرسش دنیای اقتصاد مبنی بر این که علت حادثه چه بود و آیا امیدی به ریکاوری آن است؟ گفت: کارشناس علت‌یاب در گزارش خود اعلام کرد، کشتی پژواک در انجام عملیات بازسازی و تعمیرات در حین جوشکاری دچار آتش‌سوزی شد و این حادثه رخ داد.

وی افزود: از آنجا که شناور در اختیار شرکت تعمیرکار بوده و کارکنان آن بر روی آن کار می‌کردند، مسوول حادثه این شرکت باکویی است که متاسفانه از نظر مالی توان پرداخت این خسارت را در فرآیند ریکاروی ندارد.

زاهدی با یادآوری این که بیمه ایران اسناد و گزارش‌های بسیار خوبی برای بازیافت خسارت دارد و با تلاش این کار را ادامه خواهد داد، گفت: اما آنچه ما را در ریکاوری خسارت پژواک ناامید می‌کند، وضعیت دادگاه‌های باکو، سطح بسیار پایین بیمه‌ای در این کشور و نداشتن توان مالی شرکت به خصوص است.