با وجود نزدیک شدن به زمان اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و افزایش حساسیت قیمت‌ها نسبت به سیاست‌های دولت، همچنان اجزای مختلف تشکیل دهنده نرخ تورم برای مردم مشخص نبوده و تک‌رقمی شدن این نرخ به خاطر عدم کاهش و حتی افزایش قیمت برخی کالاهای مصرفی قابل لمس نیست. به گزارش فارس تک‌رقمی کردن نرخ تورم اولین وعده‌ای بود که محمود بهمنی هنگام تصدی ریاست بانک مرکزی به مردم داد و سرانجام در اردیبهشت ماه سال جاری توانست این وعده خود را که کارشناسان از آن به عنوان یک «آرزو» یاد می‌کردند، محقق کند. وی درحالی برای اولین بار از تک رقمی شدن نرخ تورم و رسیدن این نرخ به ۹/۹ درصد در پایان اردیبهشت ماه خبر داد که بسیاری از فعالان اقتصادی و کارشناسان بانکی رسیدن نرخ تورم به یک عدد تک رقمی را در شرایط فعلی و با توجه به نزدیک شدن به زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها امری غیر ممکن عنوان می‌کردند و معتقد بودند نرخ تورم نه تنها کاهش نخواهد یافت، بلکه با وجود تحولات اقتصادی سیر صعودی در پیش خواهد گرفت.

از طرفی رییس کل بانک مرکزی زمانی نرخ تورم را تک رقمی اعلام می‌کند و از کاهش‌ سیر صعودی این نرخ در ماه‌های اخیر خبر می‌دهد که به اذعان بخشی از مردم، کاهش سطح عمومی قیمت‌ها در جامعه احساس نمی‌شود.

گزارش‌های بانک مرکزی بیانگر این نکته است که روند کاهشی نرخ تورم از ماه‌های پایانی سال گذشته شروع شد و در پایان مرداد ماه به ۸/۸ درصد رسید. کاهش نرخ تورم با توجه به آمارهای رسمی بانک مرکزی در ماه‌های اخیر امری غیرقابل انکار است، ولی سوال بی‌جوابی که این ماه‌ها در ذهن اکثر کارشناسان و مردم باقی مانده این است که چرا و به چه دلیل تورم تک رقمی در جامعه احساس نمی‌شود و چرا مردم در مبادلات روزمره خود این کاهش را احساس نمی‌کنند؛ این در حالی است که طی ماه‌های اخیر شاخص قیمت در مورد برخی کالاها سیر صعودی داشته است.

بدیهی است که همین عدم شفافیت در بیان علل کاهش و تک‌رقمی شدن نرخ تورم سبب می‌شود که برخی کارشناسان تحلیل‌هایی در این خصوص ارائه داده و مساله را از اساس زیر سوال ببرند. تیترهایی که طی ماه‌های گذشته در برخی جراید از قول این دسته از کارشناسان نقل شده گویای این نکته است که گویا اصولا کاهشی در نرخ تورم سال ۸۹ رخ نداده است. تعدادی از این تیترها بدین شرح است: «تورم تک رقمی نشده است»، «بانک مرکزی تورم را کمتر از رقم واقعی اعلام می‌کند»، «کاهش تورم محسوس نیست»، «توضیحات بانک مرکزی برای کاهش تورم و احساس نشدن این امر در جامعه کافی نیست».

این اظهارات کارشناسان، بهمنی را که تا پیش از این تنها به ذکر این نکته اکتفا می‌کرد که «رشد تورم کاهش یافته است» به ارائه توضیحاتی واداشت که در آن توضیحات، آقای رییس کل نیز اعتراف کرد «قبول دارم که درک کاهش تورم برای مردم ثقیل است.»

سرانجام بعد از ماه‌ها موضع‌گیری در مقابل انتقادهای کارشناسان، محمود بهمنی تصمیم گرفت، توضیحاتی را که تاکنون در واکنش به این اظهارات مطرح می‌کرد، کمی شفاف‌تر و گسترده‌تر ارائه دهد. وی در توضیح چگونگی کاهش نرخ تورم در سال جاری می‌گوید: «با وجود کاهش و تک نرخی شدن تورم، افزایش قیمت در مواد مصرفی مورد نیاز جامعه به ۵۰ درصد هم می‌رسد و مشاهده شود.»

جالب است که بالاخره آقای رییس کل هم به این موضوع اعتراف کرد که مردم آثار تک رقمی شدن تورم را احساس نمی‌کنند و وی نیز می‌داند که در این شرایط اعلام تورم تک قمی در جامعه محسوس نیست. بهمنی در تازه‌ترین سخنان خود ثقیل بودن تک‌رقمی شدن نرخ تورم برای مردم را در شرایط فعلی طبیعی می‌داند و می‌گوید: الان در جامعه احساس می‌شود که مصرف برای مردم سخت است. اما توضیحات جدید رییس کل بانک مرکزی در این خصوص فقط به همین چند جمله خلاصه می‌شود. وی در ادامه توجیهات خود به تشریح مواردی که بارها مطرح کرده و کسی را متقاعد نکرده، می‌پردازد. به گفته وی، بانک مرکزی میانگین یک سال گذشته را برای محاسبه تورم در نظر می‌گیرد؛ میانگین رشد شاخص قیمت‌ها در یک سال محاسبه می‌شود؛ به‌عبارتی رشد تورم کاهش یافته نه خود تورم.