حمیدرضا محمدی

انتشار منظم آمار عملکرد سامانه‌های پرداخت الکترونیک توسط بانک مرکزی، اطلاعات ارزشمندی را در اختیار شرکت/بانک‌های مربوطه قرار می‌دهد تا روند عملکرد خود را بررسی کرده و با نگاهی به نمودار صعودی و نزولی سایر رقبا، چشم‌اندازی برای آینده ترسیم کنند. بانک ملت از جمله بانک‌های موفقی است که به‌رغم حفظ درصد خود در زمینه نصب پایانه‌های فروش در ماه‌های منتهی به اردیبهشت ۸۹، رشد قابل توجهی در زمینه مبلغ و تعداد تراکنش تجربه کرده است. با دقت در نمودارهای ارائه شده نتایج ذیل به دست می‌آید: ۱ - به ثابت بودن تقریبی سهم بازار پایانه‌های منصوبه بانک ملت از آبان‌ماه ۸۸ تا اردیبهشت ماه ۸۹ توجه کنید. (حدودا ۲/۱۶). این امر حاکی از آن است که جانمایی مناسب POS‌های منصوبه بانک ملت در مقایسه با سایر پارامترها، کمترین تاثیر را در رشد مبلغ و تعداد تراکنش این بانک داشته و در واقع بدون افزایش سهم در پایانه‌های منصوبه، رشد در سایر بخش‌ها حاصل شده است. ۲ - رشد ۲/۱۰ درصدی بانک ملت در حوزه درصد سهم بازار تعداد تراکنش‌ها: از ۱/۹ درصد در آبان‌ماه ۸۸ به ۳/۱۹ درصد در اردیبهشت‌ماه امسال رسیده است. ۳ - رشد ۲/۱۸ درصدی بانک ملت در حوزه درصد سهم بازار مبلغ تراکنش: که از ۱/۱۵ درصد در آبان ماه ۸۸ به ۳/۳۳ درصد در اردیبهشت‌ماه امسال افزایش یافته است. درنگ: عوامل موثر بر افزایش و رشد تراکنش‌های یک بانک و سهم آن در بازار پایانه‌های فروش کدامند؟ به تجربه ثابت شده است که مهم‌ترین عوامل عبارتند از:

۱ - سرعت عملیات پرداخت، ۲ - تبلیغات پرحجم و اختصاص جوایز موثر ، ۳ - اختصاص تسهیلات مناسب و کاربردی برای اصناف گوناگون، ۴ - افزایش صدور کارت‌های بانکی به‌ویژه کارت اعتباری ، ۵ - فرهنگ‌سازی عمومی، ۶ - حمایت بانک در پروسه بازاریابی مراکز خاص و جذب مشتریان عمده که پتانسیل انجام تراکنش بسیار بالایی دارند.

از میان موارد فوق می‌توان به عملکرد بسیار موثر و حمایت ویژه مدیران بانک ملت از بخش پایانه‌های فروش و نگاه خاص ایشان به این ابزار که در انجام پروژه‌های کلان ذیل تبلور یافته است، اشاره نمود: ۱ - انجام واریز آنی: با توجه به بررسی‌های انجام شده و اطلاعات به‌دست آمده از نظرسنجی‌های میدانی این شرکت، اکثریت قریب به اتفاق مشتریان با توجه به ایجاد این سرویس رضایت فراوانی از بانک ملت داشته و صرف نظر از اثر مثبت آن بر چهره این بانک، مزیت رقابتی انکارناپذیری برای آن ایجاد کرده؛ به گونه‌ای که به وضوح سهم موثری از بازار سایر رقبا را با این ابزار به دست آورده است. ۲ - تبلیغات پرحجم و جوایز کلان: صرف نظر از میزان موافقت ما با این نوع تبلیغات، تاثیر شدید این تبلیغات بر نحوه عملکرد پذیرندگان و ترجیح پایانه‌های فروش این بانک، به وضوح مشاهده می‌شود در حالی‌که در مراجعات سایر بانک‌ها به پذیرندگان و علت‌یابی کاهش تراکنش‌های پذیرندگان، اختصاص ۵۰ عدد پژو ۴۰۷ و ماهانه ۴۰۰ میلیون تومان به علاوه واریز آنلاین، مهم‌ترین دلایل عنوان‌شده توسط پذیرندگان درخصوص برتری پایانه‌های این بانک است. هزینه‌های چندین میلیارد تومانی تبلیغات پرحجم و وسیع تلویزیونی و مکتوب این بانک که قطع به یقین با حمایت‌های ویژه مدیریت بانک صورت پذیرفته است را نیز می‌بایست به این لیست اضافه نمود. ۳ - طراحی بسته‌های اعتباری و تسهیلاتی ویژه اصناف: بانک ملت تا ۵/۲ برابر تراکنش‌های ماهانه، به صاحبان پایانه‌های فروش بدون نیاز به انجام هیچ‌گونه هزینه اضافی (مستقیم یا غیرمستقیم) تسهیلات می‌دهد. ۴ - عقد قراردادهای انحصاری و طولانی مدت با مراکزی همچون شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و اتحادیه اصناف با حمایت‌های مدیریت بانک و صدور انواع کارت‌های عضو شتاب یا کارت‌های غیرشتابی برای ایشان که عملا به رشد عظیم مبلغ تراکنش‌های این بانک منجر شده است.