مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران با هشدار نسبت به عواقب اتخاذ تصمیمات عجولانه درباره تغییر سبد ارزی، توصیه‌هایی به بانک مرکزی در این باره ارائه کرد. سیدکمال سیدعلی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در خصوص احتمال تغییر ذخایر ارزی کشور از یورو به دلار گفت: اینکه به محض رخ دادن یک اتفاق پولی و مالی در دنیا یا بروز نوساناتی روی نرخ نوع خاصی از ارز، تصمیم گرفته می‌شود که ذخایر ارزی کشور تغییر یابد، به هیچ وجه منطقی و صحیح نیست.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران افزود: تصمیم‌گیری با عجله راجع به تغییر ذخایر ارزی کشور نمی‌تواند راهگشا باشد و نباید هم در شرایط فعلی صورت گیرد؛ چراکه در مسائل مربوط به ذخایر ارزی کشور باید به نکات مختلفی توجه شود که در اتخاذ هرگونه تصمیمی‌ مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: از جمله نکاتی که در رابطه با تغییر ذخایر ارزی کشور باید مورد توجه قرار گیرد، این است که این ذخایر باید به گونه‌ای تغییر یابد که امنیت را برای اقتصاد به ارمغان آورد. این ذخایر می‌تواند طلا، یورو و یا دلار باشد. از سوی دیگر، نقدینگی این ذخایر نیز باید مورد توجه قرار گیرد؛ به این معنا که ترکیب این ذخایر باید به گونه‌ای تعیین شود که سهل الوصول به سایر دارایی‌ها تبدیل شوند.

این مقام مسوول در صندوق ضمانت صادرات ایران خاطرنشان کرد: یعنی اگر بخش اعظم ذخایر کشور به یک ارز خاص تبدیل می‌شود، این ارز نباید سریعا آسیب ببیند و قابلیت تبدیل سریع به سایر ارزها را از دست بدهد، بنابراین نقدینگی ارزهای موجود در سبد ارزی کشور نیز عامل موثری در حفظ ذخایر ارزی کشور به شمار می‌رود.

به گفته سیدعلی، موضوع دیگری که باید در ترکیب ذخایر ارزی کشور مورد توجه قرار گیرد، میزان وارداتی است که از طریق این ارز به کشور وارد می‌شود. یعنی اگر واردات در حوزه کشورهایی صورت می‌گیرد که تبادلات خود را با یورو انجام می‌دهند، نباید ذخایر یورویی کشور را تبدیل به دلار کرده و دوباره مجبور باشیم که این دلار را برای خرید کالا و انجام فعل واردات به یورو تبدیل کنیم.

وی اظهار داشت: مطلب دیگر در اعمال سیاست‌ها برای تغییر در نرخ ارز، تعهدات ایران به خارج از کشور است. اینکه تعهدات ایران به دنیا براساس چه ارزی است، ‌فاکتور مهمی‌در تغییر یک ارز به ارز دیگر به شمار می‌رود؛ چراکه اگر بخواهیم این تعهدات را بپردازیم، نیاز نباشد که تبدیل ارز صورت گیرد.

سیدعلی خاطرنشان کرد: مجموعه این عوامل، در تغییر ذخایر ارزی کشور بسیار موثر و حائز اهمیت است.

به گفته مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران، مدیریت ذخایر ارزی با توجه به تناسب و درصدی که این ذخایر در سبد ارزی کشور وجود دارد، صورت می‌گیرد. به این ترتیب که اگر قرار باشد امروز بگوییم که تمامی‌ارزهای خود را تبدیل به دلار می‌کنیم و فردا این دلار ضعیف شود، ضرر کرده‌ایم، به طور قطع تصمیم‌گیری مطلوبی را صورت نداده‌ایم.

وی اظهار داشت: در هرگونه تغییر در ترکیب ذخایر ارزی کشور به طور قطع باید همه جوانب کار را سنجید و بعد عمل کرد، البته باید به این نکته توجه کرد که کسی نمی‌تواند پیش‌بینی کند که فردا چه اتفاقی برای نرخ ارزهای موجود در سبد ارزی کشور رخ می‌دهد، اما باید احتیاط را نیز صورت داد و نسنجیده عمل نکرد.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌هایی که همواره بانک مرکزی بر سر ترکیب ذخایر ارزی با آن مواجه بوده است، این است که وقتی اتفاقی در خصوص ارزش ارزها رخ می‌دهد، مسوولان می‌گویند که چقدر از تغییر ترکیب ذخایر ارزی سود یا برعکس زیان کرده‌اند. این غلط‌ترین روش برخورد با تغییر در ترکیب ذخایر ارزی است؛ چراکه پیش‌بینی ممکن نیست.

وی ادامه داد: در این میان، کشورها همواره از یک سبد ارزی استفاده می‌کنند و در آن، درصدی از ذخایر را به دلار، درصدی را به یورو، درصدی را به طلا، درصدی را به پوند، درصدی را به ین و درصدی را به سایر ارزها نگاه می‌دارند.

به اعتقاد سیدعلی، هرگونه تغییر در سبد ارزی کشور بستگی به مدیریت ذخایر از سوی بانک مرکزی دارد و یک سیاست‌گذاری بلندمدت است که توجهش به تعهدات مرتبط با واردات، حفظ نقدینگی و امن بودن آن ذخایر است.