رییس‌کل بانک مرکزی دلایل تک رقمی شدن نرخ تورم در اردیبهشت ماه ۱۳۸۹ را تشریح کرد. محمود بهمنی در گفت‌و‌گو با ایسنا، درباره دلایل تک‌رقمی شدن نرخ تورم در ۱۲ماهه منتهی به اردیبهشت ۸۹ نسبت به ۱۲ماهه منتهی به اردیبهشت ۸۸ اظهار کرد: مدیریت و کنترل منابع و نظارت بر نحوه مصرف آنها، در کنار رعایت تخصیص بخشی منابع به بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و بازرگانی از مهم‌ترین دلایل کاهش تورم بوده است که در ضمن کنترل نقدینگی شاهد افزایش آن و تخصیص صحیح آن هم بودیم. هدف ما صرفا پایین آوردن تورم نبود، بلکه قصد ما کنترل نقدینگی به گونه‌ای که بخش‌های صنعت و معدن هم آسیب نبینند، بود.

وی از سامان‌دهی موسسات مالی و اعتباری به عنوان یکی دیگر از دلایل کنترل نرخ تورم نام برد و درباره نرخ ارز گفت: شیوه شناور مدیریت‌شده نرخ ارز هم از مهم‌ترین دلایل تک‌رقمی شدن نرخ تورم است.

وی همچنین با بیان اینکه کاهش نرخ تورم به معنای کاهش قیمت‌ها نیست گفت: کاهش نرخ تورم به این معناست که ‌مثلا اگر خودرویی با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت پیش می‌رود این سرعت کاهش یافته است.

بهمنی افزود: وقتی صحبت از کاهش نرخ تورم می‌شود، منظور کاهش رشد میانگین قیمت‌ها است که در تمام دنیا با فرمول خاصی محاسبه و همه از آن تبعیت می‌کنند. مفهوم آن این نیست که قیمت‌ها نسبت به سال گذشته کم شده بلکه رشدش کاهنده بوده است.

رییس‌کل بانک مرکزی گفت:‌ اگر در بازار چند قلم کالا به میزان زیادی بالا برود به مفهوم افزایش تورم نیست بلکه ما برای تعیین تورم، ۳۵۹ قلم کالا را با ضرایب مختلف در نظر می‌گیریم مثلا مسکن سهم ۵/۲۸ درصدی در ضرایب این کالاها دارند و افزایش نیافتن قیمت مسکن باعث کاهش کلی شاخص تورم می‌شود. حالا ممکن است چند قلم کالا هم در بازار با افزایشی بیشتر از رقم تورم مواجه بوده باشند.

اقتصاد ایران در ۲۰ سال گذشته برای اولین بار، تورم تک‌رقمی را تجربه کرده است و این برای سومین بار در ۳۷ سال گذشته است که تورم تک‌رقمی می‌شود. صندوق بین‌المللی پول هم امسال تورم تک‌رقمی را برای ایران پیش‌بینی کرده بود.