بانک مرکزی اعلام کرد: متوسط قیمت طلا در هفته گذشته نسبت به متوسط قیمت آن در هفته ماقبل در بازار نیویورک ۳۲/۳ درصد افزایش داشت. گزارش بانک مرکزی در مورد نوسانات بهای طلا در بازارهای جهانی نشان می‌دهد که متوسط قیمت طلا در هفته گذشته نسبت به متوسط قیمت آن در هفته ماقبل در بازار نیویورک ۳۲/۳ درصد افزایش داشت. این گزارش حاکی‌‌است، به نرخ‌های آخر وقت بازار مذکور، در هفته گذشته قیمت هر اونس طلا در محدوده ۳۵/۱۲۴۰- ۱۵/۱۲۰۳دلار در نوسان بود.

هفته گذشته طلا برای چهارمین هفته متوالی موفق شد، روند صعودی خود را تداوم بخشد.

دلایل رشد صعودی طلا برای چهارمین هفته

براساس این گزارش، نگرانی از نکول بدهی‌های یونان و گسترش بحران بدهی به سایر کشورهای منطقه یورو، احتمال افزایش فشارهای تورمی‌ناشی از سیاست‌های فوق انبساطی و متوقف ماندن نرخ‌های بهره در سطوح پایین، مهم‌ترین محرک‌های طلا برای افزایش در هفته گذشته بودند.

طلا روز دوشنبه در بازار فلزات قیمتی لندن و نیویورک کمتر از یک درصد کاهش یافت. علت این کاهش انتشار خبر توافق وزرای دارایی اتحادیه اروپا برای ارائه بسته نجات مالی به ارزش یک تریلیون دلار بود. این توافق با هدف مقابله با بحران بدهی‌ها و ایجاد آرامش در بازار اوراق قرضه و جلوگیری از سقوط پول واحد اروپایی حاصل شد.

بلافاصله پس از انتشار این خبر شاخص‌های سهام و معاملات پرریسک تقویت شدند. بانک‌های مرکزی منطقه یورو نیز از روز دوشنبه خرید اوراق بدهی دولت‌های محلی را از سر گرفتند. این اقدام بانک‌های مرکزی پیشروی یورو در برابر سایر ارزها را به دنبال داشت.

روز دوشنبه در حالی که شوک اولیه بسته نجات یک تریلیون دلاری منجر به کاهش قیمت طلا در ساعات اولیه به سطح ۱۱۸۳ دلار گردید، اما در ادامه روز، با فروکش کردن اثرات این شوک قیمت طلا مجددا به بالای خط ۱۲۰۰ دلار بازگشت.

یکی از عوامل مهمی‌که باعث شده است قیمت طلا طی چند هفته گذشته، مکررا رکوردهای جدیدی را ثبت نماید و حتی همبستگی منفی دلار و طلا جای خود را به همبستگی منفی یورو و طلا دهد، نگرانی از شرایط بحرانی یونان و ترس از گسترش آن به کشورهایی همچون پرتغال، ایرلند و حتی اسپانیا u۱۶۰۸ و ایتالیا است.

روزهای سه شنبه و چهارشنبه طلا باز هم روند صعودی خود را ادامه داد، ترس و نگرانی از آینده بازارهای مالی اروپا و حتی آمریکا، سرمایه گذاران را به خریدهای فیزیکی طلا سوق داد.

ETF‌ هایی که در زمینه طلا فعالیت می‌کنند موفق شدند در روز چهارشنبه بیش از ۳/۲ میلیارد دلار سرمایه جذب کنند و موجودی طلای اسپایدر - بزرگ‌ترین ETF طلایی جهان- در این روز به بیش از ۱۱۹۲ تن افزایش یافت.

تقاضاهای خرد نیز به شکل تقاضا برای سکه و شمش‌های کوچک طلا در اروپا و آمریکا با سرعت خیره‌کنند‌ه‌ای در حال افزایش بود. متولی ضرب سکه در اتریش اعلام کرد که از ۲۶ آوریل تا روز سه شنبه ۱۱ مه، به اندازه سه ماهه نخست سال، سکه طلا فروخته است.

طبق این گزارش، خرید سکه و شمش در سوئیس نیز از ابتدای سال میلادی جاری ۱۰ برابر شده است. همین وضعیت در آمریکا دیده می‌شود.

در بازار Comex - بخش کالایی بورس نیویورک - تعداد قراردادهای فیوچرز - خرید طلا به رکورد سال ۲۰۰۷ - در ابتدای بحران وام‌های رهنی - نزدیک شد.

پس از آنکه طلا در روزهای سه شنبه و چهارشنبه در مجموع بیش از ۵/۳ درصد (در حدود ۴۰ دلار) افزایش یافت، معامله‌گران اقدام به سودگیری در روز پنج‌شنبه نمودند. این مساله به همراه عملیات بانک‌های مرکزی اروپا برای خرید اوراق قرضه دولتی باعث شد تا طلا در روز پنجشنبه نتواند به پیشروی ادامه دهد و اندکی کاهش یافت.

همچنین براساس این گزارش، روز جمعه نیز قیمت طلا تغییر چندانی نداشت و در سطوح روز قبل باقی ماند. در این روز که قیمت نفت کاهش یافته بود و بازارهای سهام با افت همراه بودند، معامله گران برای جبران زیان‌های خود که ناشی از افت بازارهای مالی بود مجبور به فروش طلا شدند.

این تحرکات در مجموع باعث شد تا طلا در قیمت ۵۷/۱۲۲۷ دلار در هر انس به نوسانات خود در هفته گذشته

پایان دهد.