ایسنا- هرچه بانک‌های خصوصی تقویت و گسترده‌تر‌ شوند هدایت پول‌های مردم به سمت بازارهای دلالی و غیررسمی کمتر می‌شود و مردم با اطمینان بالاتری اقدام به سپرده‌گذاری می‌کنند. علی دیرباز، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره کاهش بهره‌ بانک‌های خصوصی و اثرات آن ابراز عقیده کرد و گفت: از آنجا که به دنبال خصوصی‌سازی و تقویت بانک‌های خصوصی هستیم، باید موانع موجود را از سر راه‌ توسعه‌ آنها برداریم و بستر را برای گسترده‌تر کردن فعالیت‌ بانک‌ها و افزایش تعداد آنها فراهم کنیم تا مردم به راحتی بتوانند داد‌و‌ستدها و امور بانکی را انجام دهند.

وی با بیان این‌که هیچ توجیه منطقی وجود ندارد که هر نوع محدودیت در بانک‌های دولتی را در بانک‌های خصوصی هم اعمال کنیم، گفت: نظارت بر بانک‌های دولتی امر عادی و قانونی‌ است، ولی این‌که ما هر گونه محدودیتی را که برای بانک‌های دولتی اعمال می‌کنیم برای بانک‌های خصوصی هم در نظر بگیریم، غیرمنطقی است. بی‌تردید در رابطه با نظارت شورای پول و اعتبار بر بانک‌های غیردولتی باید در چارچوب مجوز تاسیس بانک‌های خصوصی اقدام کرد.

نماینده مردم بندرعباس، قشم و ابوموسی در مجلس ادامه داد: چنانچه در مجوز تاسیس بانک‌های غیردولتی، تعیین بهره بانکی بر عهده شورای پول و اعتبار باشد، بحث دیگری است ولی آنچه مسلم است عرضه و تقاضا تعیین‌کننده نرخ بهره‌های بانکی است، لذا این توجیه که شورای پول و اعتبار بر بانک‌های غیردولتی نظارت کند صرفا در چارچوب توافق و مجوزی است که قبلا به بانک‌های غیردولتی داده شده است. وی آزادی عمل بیشتر بانک‌های خصوصی را خواستار شد و افزود: سرمایه بانک‌های خصوصی محدودتر از بانک‌های دولتی است و بنابراین باید بیشتر تقویت شوند.

دیرباز در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا کاهش سود تسهیلات در بانک‌های خصوصی، نقدینگی و سپرده‌های مردم را به سمت بازارهای دلالی و ربوی سوق نمی‌دهد؟ گفت: طبیعی است اگر بانک‌های خصوصی تقویت نشوند ممکن است این حالت پیش بیاید که بازارهای غیررسمی و دلالی رشد و رونق پیدا کنند و سرمایه‌های مردم به سمت بازارهای غیرمتشکل پولی میل کند. به عبارتی حضور بانک‌های خصوصی باعث کاهش رونق بازارهای ربوی و غیررسمی می‌شود و مردم از ضریب اطمینان بیشتری برای سپرده‌گذاری برخوردار خواهند شد.