مدال شوالیه برای اقتصاددان ایرانی

دولت ایتالیا به دکتر محمد مهدی بهکیش، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و ایتالیا و دکتر جمشید حقگو، دبیرکل این اتاق، مدال شوالیه «Cavaliere» اهدا کرد. به گزارش کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی، مدال سلحشوری شوالیه (Cavaliere dell'Ordine della Stella della solidarietà italiana) بعد از جنگ جهانی دوم به افرادی در ایتالیا داده می‌شود که در جهت بازسازی یا توسعه این کشورکمک شایان توجه کرده‌اند. مدال «شوالیه» تنها مدال افتخار در ایتالیا به شمار می‌رود که به افراد غیر ایتالیایی نیز اهدا می‌شود. در مراسمی که در منزل سفیر ایتالیا و با حضور رییس اتاق ایران برگزار شد، مدال شوالیه به همراه تاییدیه آن که به امضای وزیر امور خارجه ایتالیا و رییس‌جمهور آن کشور رسیده بود، به دکتر بهکیش و دکتر حقگو اهدا شد. در این مراسم همچنین مدال شوالیه به «ابوالفضل ظهره وند» سفیر سابق ایران در رم نیز اهدا شد.

آلبرتو برادانینی، سفیر ایتالیا در تهران در این مراسم گفت: دولت ایتالیا به منظور قدردانی از مدیران اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا، به خصوص دکتر بهکیش که از زمان تاسیس این اتاق تاکنون ریاست آن را به عهده داشته است، تصمیم به اهدای مدال شوالیه به نامبرده و همچنین دبیرکل آن اتاق گرفت.

دکتر نهاوندیان رییس اتاق ایران هم اهدای مدال شوالیه به دکتر مهدی بهکیش، دکتر حقگو و ابوالفضل ظهره‌وند را تبریک گفت و اظهار داشت: اهدای مدال فوق به مدیران اتاق ایران و ایتالیا حاکی از توجه خاص دولت ایتالیا به فعالیت‌های اقتصادی به عنوان محور گسترش روابط است.

به گفته دکتر محمد نهاوندیان، این امر نشان از رویکردی جدید دارد که به ابتکار دولت ایتالیا شکل می‌گیرد و این هدف را نشانه گرفته است که گسترش فعالیت‌های اقتصادی زمینه بهتری برای گسترش روابط دو کشور فراهم می‌آورد.

دکتر بهکیش رییس اتاق ایران و ایتالیا و دبیرکل کمیته ایرانی ICC نیز ضمن تشکر از دولت ایتالیا و سفیر آن کشور در تهران اظهارداشت که به دلیل اعتقاد بر تاثیر عمده روابط اقتصادی در تحکیم مبانی ارتباط کشورها در عصر جهانی شدن، این مدال را با افتخار می‌پذیرد.

او یادآور شد: از ابتدای تاسیس اتاق در سال ۱۳۷۱ اعتقاد بر آن بود که ایتالیا مناسب‌ترین دروازه ورود ایران به اروپا و همچنین ایران بهترین دروازه ورود ایتالیا به کشورهای CIS و خاورمیانه است؛ در حالی که در آن سال‌ها روابط اقتصادی ایران با چند کشور دیگر اروپایی بسیار گسترده بود. ولی تجربه نزدیک به دو دهه گذشته این فرضیه را به اثبات رساند و امروز مشاهده می‌کنیم که ایتالیا بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شریک اقتصادی ایران در اروپا می‌باشد.

بهکیش اظهار امیدواری کرد که اتاق با انگیزه بیشتر در گسترش روابط اقتصادی فعالیت نماید.

دکتر جمشید حقگو، دبیرکل آن اتاق نیز ضمن تشریح چگونگی فعالیت اتاق ایران و ایتالیا و دلایل موفقیت آن و ابراز تشکر از اهدای مدال شوالیه، گفت که مطمئن است با انگیزه بیشتری که به وجود خواهد آمد فعالیت‌های اتاق از نظر کیفی و همچنین کمی گسترش بیشتری را در پیش روی خواهد داشت.