دنیای اقتصاد - کرمانشاه - الهام اکبری: رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان کرمانشاه با اشاره به روابط مثبت تجاری استان با کشور عراق گفت: برقراری روابط تجاری با دیگر کشورهای دنیا نیز از اهداف ما است. کیوان کاشفی کرمانشاه در نشستی که با حضور سفیر بلاروس در کرمانشاه برگزار شد، گفت: با بررسی‌های به عمل آمده به این نتیجه رسیده‌ایم که کشور بلاروس در مسیر توسعه و پیشرفت قرار دارد و می‌تواند طرف تجاری خوبی برای ما باشد.

وی نشست فوق را اولین نقطه آغاز روابط با کشور بلاروس عنوان کرد و گفت: هدف اصلی از این نشست، شناخت هرچه بهتر کشور بلاروس می‌باشد.

وی با بیان اینکه در روابط با کشور بلاروس عمدتا واردکننده هستیم و صادرات کمتری نسبت به واردات به این کشور داریم، افزود: می‌خواهیم با معرفی توانمندی‌های موجود در استان کرمانشاه در حوزه‌های مرزی، تجاری، صنعتی و کشاورزی، زمینه برقراری روابط مثبت و دو جانبه میان استان با کشور بلاروس در حوزه‌های یاد شده را فراهم کنیم.

وی حضور تجار، تولیدکنندگان و شرکت‌های استان کرمانشاه در نمایشگاه‌های بین‌المللی کشور بلاروس و حضور تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران و فعالان بخش خصوصی این کشور در نمایشگاه‌های بین‌المللی استان کرمانشاه را از دیگر اهداف این نشست عنوان کرد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه نیز از آمادگی استان کرمانشاه برای صدور محصولات تولیدی به کشور بلاروس خبر داد. محسن رستمی افزود: در استان کرمانشاه بالغ بر ۹۰۰ واحد تولیدی در زمینه‌های مواد غذایی، شیمیایی، کانی و فلزی فعالیت دارند و سالانه بیش از یک میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی در این استان تولید می‌شود.

وی ادامه داد: تولید سالانه ۵۰ هزار تن نورد فولاد، حدود چهار میلیون تن سیمان و فعالیت حدود ۶۰ واحد مربوط به صنایع خودرویی و نیز در دستور کار بودن پروژه‌های بزرگی مانند پالایشگاه آناهیتا، ذوب آهن و... نشان از توانمندی این استان برای برقراری ارتباطات تجاری و صنعتی با طرف بلاروسی است. وی همچنین با بیان اینکه ما در شهرک‌های صنعتی استان زمین رایگان با آب و برق به سرمایه‌گذاران ارائه می‌کنیم، خواستار حضور سرمایه‌گذاران کشور بلاروس در استان کرمانشاه شد.

ویکتور ریباک، سفیر بلاروس نیز در نشست با فعالان بخش تجارت و تولید استان کرمانشاه، با بیان اینکه دو کشور باید روابطشان را با حرکت و تلاش جهشی برای بلند مدت تنظیم کنند، افزود: از سال ۱۹۹۳ میلادی که روابط سیاسی میان دو کشور ایران و بلاروس برقرار شد، شاهد توسعه مراودات و حجم مبادلات میان دو کشور هستیم.

وی همچنین، نودمین سالروز تاسیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان کرمانشاه را تبریک گفت و از آمادگی کشور متبوعش برای همکاری در حوزه‌های سرمایه‌گذاری، تجاری، کشاورزی و دیگر موارد با این استان مرزی خبر داد. وی گفت: در حالی که حجم مبادلات میان دو کشور در سال ۱۹۹۲ رقم ناچیز ۱۰۰ هزار دلار در سال بود، اما با افتتاح سفارتخانه‌های دو کشور در تهران و مینسک، هم‌اکنون و در سال ۲۰۱۱ میلادی مبادلات تجاری میان ایران و بلاروس با احتساب خدمات و دیگر سرویس‌ها به مرز ۱۳۰ میلیون دلار ارتقا یافته است.

وی همچنین حجم سرمایه‌گذاری‌های در دستور کار دو کشور را مثبت ارزیابی کرد و گفت: هم‌اینک بسیاری از شرکت‌های توانمند ایرانی در حوزه‌های تجاری، صنعتی و صدور خدمات فنی، مهندسی در کشور بلاروس مشغول فعالیت هستند، به طوری که حجم سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی در کشور ما در سال ۲۰۱۰ به رقم ۲۰ میلیون دلار رسیده است.

ریباک گفت: برخی بدخواهان تمایل ندارند که روابط دو کشور دوست و برادر ایران و بلاروس توسعه یابد، اما هر دو طرف مصمم به این کار هستیم. وی امضای بیش از ۳۰ توافقنامه دولتی و قراردادهای مختلف با ایران، برگزاری ۱۰ مورد اجلاس کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی با ایران، برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های علمی و فنی، برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های حمل‌و‌نقل جاده‌ای و نیز انجام سه فقره پرواز هوایی مستقیم میان دو کشور در هفته را از دیگر موارد همکاری میان دو کشور ایران و بلاروس عنوان کرد.

سفیر بلاروس همچنین به برخی از پتانسیل‌ها و توانمندی‌های کشور متبوعش اشاره کرد و گفت: ایرانیان می‌توانند از خاک بلاروس برای دسترسی به بازار روسیه و جمهوری‌های اطراف آن و نیز دسترسی به اتحادیه اروپا بهره‌گیری نمایند و روابط اقتصادی و تجاری خود را با این مناطق مستحکم کنند. وی گفت: استان کرمانشاه از پتانسیل‌های مناسبی برای توسعه و سرمایه‌گذاری بهره‌مند است و ما هم پس از بررسی‌ها و تحقیقات لازم در این خصوص و شناخت بهتر از ظرفیت‌های این استان در خصوص ورود بخش خصوصی بلاروس و سرمایه‌گذاران کشورمان به این استان تصمیم‌گیری می‌کنیم همانگونه که در یکی از پروژه‌های مونتاژ قطعات خودرو در تبریز حضور داریم.

وی در ادامه برخی از محصولات صادراتی و نیز بعضی نیازهای وارداتی این کشور را بیان کرد و نسخه‌ای از قوانین مربوط به سرمایه‌گذاری در این کشور را به مسوولان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان کرمانشاه ارائه کرد.