بررسی صورت‌های مالی خودروسازان تا پایان خرداد ۱۴۰۲ نشان می‌دهد

پرداخت حقوق‌های عجیب در سایپا و ایران‌خودرو/ میانگین پرداختی چقدر است؟

کدخبر: ۵۹۱۱۳۲
اقتصادنیوز: در حالی که شرکت‌های خودروساز با چالش‌های مالی روبرو هستند، بررسی‌ها حاکی از آن است که میانگین حقوق پرداختی در ایران خودرو و سایپا بسیار بالاتر از میانگین حقوق‌های پرداختی در جامعه است.
پرداخت حقوق‌های عجیب در سایپا و ایران‌خودرو/ میانگین پرداختی چقدر است؟

به گزارش اقتصادنیوز ایران خودرو و سایپا طی سه ماهه ابتدای سال جاری در مجموع حدود پنج هزار میلیارد تومان حقوق پرداخت کردند. سهم ایران خودرو از حقوق پرداختی نزدیک به چهار هزار میلیارد تومان است و سهم دیگر خودروساز بزرگ کشور یعنی سایپا بیش از هزار میلیارد تومان.

آنطور که اکوایران گزارش داده است، در صورتی که حقوق پرداختی سه ماهه را بر تعداد پرسنل شاغل در دو خودروساز بزرگ کشور تقسیم کنیم، متوجه می‌شویم که به طور میانگین حقوق‌های عجیبی به نیروهای شاغل در ایران خودرو و سایپا پرداخت شده است.

میانگین ماهانه حقوق در ایران خودرو (پرسنل تولیدی و پرسنل غیرتولیدی) حدود 61 میلیون و 500 هزار تومان است. ایران‌خودرویی‌ها در مجموع نزدیک به 21 هزار و 700 نیروی کار دارند. سهم پرسنل حاضر در خطوط تولید این خودروساز بیش از 12 هزار و 950 نفر است. سهم پرسنل غیرتولیدی یا نیروهای کار دفتری و اداری در این خودروساز حدود هشت هزار و 750 نفر است.

اما به سراغ حقوق‌های پرداختی در خودروسازی سایپا می‌رویم. سایپا در مجموع نزدیک به 9 هزار نیروی کار، شامل حدود 6 هزار و 300 نفر پرسنل تولیدی و نزدیک به دو هزار و 750 نفر نیروی کار شاغل در بخش‌های اداری دارد. با توجه به حقوق پرداختی حدود هزار میلیارد تومانی، طی سه ماه توسط مدیران خودروسازی سایپا و تعداد نیروی شاغل در خطوط تولید و بخش اداری نارنجی‌های جاده مخصوص، این خودروساز به طور میانگین ماهانه حدود 37 میلیون و 200 هزار تومان حقوق پرداخت می‌کند.

البته فراموش نکنیم حقوق‌های ماهانه یاد شده به طور میانگین است و به طور قطع فاصله معناداری میان حقوق مدیران خودروساز با حقوق پرسنلی که در خطوط تولید مشغول به فعالیت هستند، وجود دارد.

با توجه به چالش‌های متعدد مالی که دو خودروساز بزرگ کشور با آن دست به گریبان هستند، به نظر می‌رسد حقوق‌های پرداختی یکی از دلایل این مساله باشد. البته خودروسازان با توجه به نگرانی سیاست‌گذار از تبعات اجتماعی اجازه تعدیل نیروی کار خود و متناسب‌سازی تعداد نیروی کار با تیراژ تولید ندارند. مدیران خودروساز باید برای حل چالش‌های مالی خود فکری به حال حقوق‌های پرداختیِ دست‌بالای خود کنند، زیرا این پرداختی‌ها در سرلیست هزینه‌های سربار در صورت‌های مالی منتشر شده آنها قرار دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از معاملات بازار سرمایه؛

      اقتصادنیوز: در معاملات یکشنبه، ۵۹ نماد صف خرید داشتند و ۷۱ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت…

    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید