شماره روزنامه ۶۰۱۴
|

آخر هفته

  • دو روش متفاوت پایتخت‌داری

  • شانس بالای حزب کارگر بریتانیا در مواقع بحرانی

    علی بیگدلی
    کارشناس مسائل اروپا

    انتخابات زودهنگام عمومی در بریتانیا در شرایطی تا چند هفته دیگر برگزار می‌شود که حادثه تروریستی منچستر بر این انتخابات و شانس احزاب برای پیروزی در آن سایه افکنده است. اکنون پرسش اینجاست که در شرایط فعلی آیا حزب کارگر به رهبری جرمی کوربین شانس بیشتری دارد یا حزب محافظه‌کار به رهبری ترزا می؟ این در حالی است که ترزا می روی نتایج این انتخابات و شانس پیروزی محافظه‌کاران بسیار حساب باز کرده بود. ترزا می، نخست‌وزیر و رهبر حزب محافظه‌کار بریتانیا، پس از استعفای دیوید کامرون در پی رأی مردم این کشور مبنی بر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا جانشین وی شد.

  • ضیافت رمضان

  • عکس خبری - ۱۱ خرداد ۹۶

  • ربنای غیرشرعی!

    پس از نامه نگاری وزیر ارشاد به رئیس سازمان صدا و سیما و درخواست پخش ربنای استاد شجریان از رسانه ملی، اگرچه امیدها نسبت به پخش این دعا افزایش یافت اما خیلی زود پاسخ محمدجواد لاریجانی به این درخواست، امید مردم را ناامید کرد. عضو شورای نظارت صداوسیما در پاسخ، ربنای شجریان را خلاف موازین شرعی تلاوت دانست. درحالی‌که پاسخ لاریجانی با واکنش شدید اهالی موسیقی روبه‌رو شده بود، مدیرعامل خانه موسیقی گفت با استدلال‌های آقای لاریجانی، اذان موذن زاده اردبیلی هم نباید پخش شود.

    .
  • نامه سیدحسن به رئیس‌جمهور

    ماجرای تغییرات اساسی در مدیریت دانشگاه آزاد که چندی پیش با برکناری میرزاده از ریاست این دانشگاه کلید خورده بود با نامه سیدحسن خمینی به رئیس‌جمهور وارد فاز تازه‌ای شد. یادگارامام در نامه به روحانی نوشت که عزل رئیس دانشگاه آزاد وجاهت قانونی نداشته است. اوایل این هفته هم قرعه تغییر درهسته مرکزی دانشگاه آزاد و هیات امنای آن به نام یاسرهاشمی افتاد و او از ریاست دفتر دانشگاه برکنار شد. پس از رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی، علی اکبر ولایتی جانشین وی در هیات موسس دانشگاه آزاد گردید.

    .
  • رأی حلال یا حرام؟

    سخنان آیت‌الله موحدی‌کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز که در اظهاراتی ۱۶ میلیون رأی رئیسی را آرای حلال دانسته بود، در روزهای گذشته با موجی از واکنش‌های تند اعتراضی روبه‌رو شد. وزیر کشور در واکنش به این اظهارات گفت مشخص نیست استفاده از واژه «آرای حلال» بر چه مبنایی و با چه هدفی صورت گرفته است؟ هرچند موحدی کرمانی توضیح داد که منظورش از آرای حلال رأی خالص به رئیسی بوده است اما معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهورهم گفت تحریک بیشتر دو قطبی در کشور به مصلحت ملی نیست.

    .
  • شانزدهمین شهردار کیست؟

    بدهی‌های میلیاردی در کنار استخدام‌های نجومی در شهرداری تهران حالا شرایط را به‌گونه‌ای رقم زده که شهردار جدیدی که به‌زودی قرار است جایگزین قالیباف شود، باید خود را از همان ابتدا آماده رویارویی با چالش‌هایی بزرگ کند. از یک‌سو شهری را تحویل می‌گیرد که به گفته برخی از اعضای شورای شهر چهارم بیش از ۶۵ میلیارد تومان بدهی دارد و از سوی دیگر چالش پرداخت حقوق به کارمندانی را خواهد داشت که به واسطه استخدام‌های نجومی در شهرداری تهران به دوش شهردار جدید خواهد افتاد. در این میان درحالی‌که لیست امید توانسته، شورای شهر پنجم را به کلی از اصولگرایان پس بگیرد حالا نوبت به انتخاب شهرداری می‌رسد که همسو با شورای شهر بتواند نبض مشکلات پایتخت را به دست گرفته و از آلام آن بکاهد.

  • شکاف در ائتلاف ریاض

    پس از واکنش خشمگینانه رسانه‌های سعودی به اظهارات امیرقطر در خصوص قدرت منطقه‌ای ایران، تبریک تلفنی شیخ تمیم بن حمد آل ثانی به حسن روحانی و تاکید بر تقویت روابط دو کشور، وی آب پاکی را روی دست سعودی‌ها ریخت تا بیش از پیش نگران شکاف در میان ائتلاف عربی باشند. به نظر می‌رسد تنش قطر با عربستان بعد از سفر ترامپ باعث شده برخی اختلافات پنهانی عربستان با کشورهای منطقه، علنی شود. در همین حال امیر کویت و وزیر خارجه عمان نیز در گفت‌وگوهایی بر روابط خوب و ویژه با ایران تاکید کردند.

    .
  • هشدار درباره تب کنگو

    انتشار اخبارضد و نقیضی درباره شیوع تب کریمه کنگو در چند استان کشورمان خیلی زود فضای شبکه‌های اجتماعی را درنوردید و با دست به دست شدن فیلم وعکس قربانیان این عفونت ویروسی، شک و تردید‌ها درباره شیوع این بیماری خطرناک بیشتر شد. اما رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت اگرچه تاکنون ۳۱ مورد از تب کنگو در کشور مشاهده شده اما تنها دو مورد آن فوت کرده‌اند. مهم‌ترین راه پیشگیری، خودداری از مصرف جگر خام، گوشت‌های نیمه‌پخته و خرید گوشت یا دام فاقد مهر دامپزشکی است.

    .
  • سرنوشت مبهم کاخ پاسال

    درحالی‌که تلاش‌ها برای ثبت ملی اضطراری کاخ ثابت پاسال آغاز شده است اما همچنان سرنوشت بزرگ‌ترین خانه تهران در قلب جردن مشخص نیست. ساخت مسجد یا مجتمع تجاری در کنار احداث یک هتل دراین زمین ۱۲‌هزارمتری، گزینه‌هایی است که مطرح می‌شود. حال آنکه تاخیر در ثبت ملی این خانه به‌دلیل تغییر مالکیت آن در سال‌های گذشته موجب شده تا تغییر کاربری آن این روزها بار دیگر مطرح شود. با مصادره این ساختمان توسط بنیاد مستضعفان و پس ازچند دوره نقل و انتقال، اکنون خانه در اختیار بانک آینده است.

    .
  • ظریف و اتهام آدم فروشی!

    انتشار فایل صوتی نبویان عضو جبهه پایداری علیه رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان نه‌تنها با واکنش سخنگوی وزارت خارجه مواجه شد بلکه پاسخ توییتری ظریف را هم به دنبال داشت. نبویان مدعی شده بود ظریف تعهد داده سردار قاسم سلیمانی را تحویل دهد تا روابط بانکی بین‌المللی بازگردد! سخنگوی وزارت خارجه گفت در صورت طرح چنین سخنانی، حتما وزارت خارجه اقدام قضایی می‌کند. دیپلمات ارشد کشورمان هم در صفحه توییتر خود نوشت: «تو با خدای خود انداز کار و دل خوش دار / که رحم اگر نکند مدعی، خدا بکند».

    .
  • ادامه جنجال کاسپین

    ساماندهی و حل مشکلات تعاونی منحله فرشتگان در حالی صورت گرفته که طی روزهای اخیر برخی سپرده گذاران با برگزاری تجمع‌های اعتراضی در برابر شعب کاسپین در برخی شهرها و نیزدر مقابل ساختمان بانک مرکزی در تهران، نسبت به سازوکار پیش‌بینی شده از سوی بانک مرکزی برای تسویه سپرده‌ها اعتراض کرده و خواستار بازنگری در شیوه بازپرداخت سپرده‌های خود شده‌اند. بانک مرکزی اعلام کرده با توجه به انحلال تعاونی از شهریور ۹۴ تنها اصل سپرده‌ها پرداخت شده و وجوه آنها مشمول سودی نخواهد شد.

    .
  • نظر مجلس درباره ۲۰۳۰

    اظهار نظر رئیس مجلس درباره نداشتن اشکال قانونی سند ۲۰۳۰ در حالی به پرونده‌سازی علیه دولت پایان داد که در هفته پایانی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، مخالفان دولت در بعضی روستاها با پخش شبنامه علیه روحانی مدعی شدند طبق این سند، آموزش‌های جنسی به صورت عیان و نیز آموزش همجنس‌بازی یا خودارضایی در مدارس الزامی است. علی لاریجانی د‌‌رباره سند‌‌ ۲۰۳۰ گفته د‌‌ر هیات تطبیق، مصوبات د‌‌ولت به لحاظ شکلی با قوانین تطبیق د‌‌اد‌‌ه می‌شود‌‌ که از نظر این هیات ساختار مصوبه د‌‌ولت ایراد‌‌ قانونی ند‌‌اشت.

    .
  • چینش کابینه دوازدهم

    با پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری حال نوبت به تحقق برخی از شعارهای انتخاباتی وی درخصوص بهره‌مندی از زنان و جوانان در دولت دوازدهم فرا رسیده است. اگرچه زمزمه‌های لزوم تغییر در کابینه از اواسط عمر دولت یازدهم به گوش می‌رسید اما رئیس‌جمهور ترجیح داد با دست نزدن به ترکیب کابینه، رویه باثباتی را که در دولت تدبیر و امید در پیش گرفته بود ادامه دهد تا لطمه‌ای به اهداف بلندمدت دولت نخورد. همان‌گونه که روحانی در نخستین نشست مطبوعاتی پس از پیروزی در انتخابات توضیح داد، علت انتخاب برخی وزرای دولت یازدهم، میراثی بود که از دولت احمدی‌نژاد به جا مانده بود و شرایط ایجاب می‌کرد که از وزرای با تجربه در این عرصه استفاده شود.

  • احتمال تورم دورقمی در خرداد

    در شرایطی که یکی از مهمترین دستاوردهای اقتصادی دولت، کنترل تورم و تک‌رقمی شدن نرخ آن بوده است اما بر اساس گزارشی که وزارت اقتصاد اخیرا اعلام کرده نرخ تورم که از چند‌ ماه‌ پیش صعودی شده به احتمال فراوان در خرداد ماه امسال دوباره دورقمی خواهد شد. این در حالی است که معاون وزیر اقتصاد می‌گوید‌ گرچه ممکن است تورم به مسیر دورقمی بازگردد، ولی دولت می‌تواند با پیش‌ گرفتن سیاست‌هایی با افزایش تورم مقابله کند. نرخ تورم در اردیبهشت‌ماه با ۳دهم درصد افزایش به ۹. ۸درصد رسیده است.

    .
  • دردسرهای بی‌پایان ترامپ

    سفر ۹ روزه ترامپ به پایان رسید و رئیس‌جمهور آمریکا تلاش کرد در توییتی نشان دهد که با دستانی پر از دلارهای سعودی برای ایجاد اشتغال به کشور بازگشته است. این درشرایطی است که دردسرهای ترامپ پایانی ندارد و رسوایی ارتباط با روسیه و پیامدهای آن، همچنان در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفته است. این بار پای داماد ترامپ به قضیه روس گیت باز شده و واشنگتن پست دیدارهای کوشنر با مقامات روسی را افشا کرده است. ترامپ پیش از اولین سفر خارجی خود، رئیس اف بی‌ای را برکنار کرده بود.

    .
  • دلایل استعفای شیخ نور

    با گذشت روزها از کناره گیری آیت‌الله ناطق نوری از ریاست دفتر بازرسی رهبری، حالا شیخ نور که با حضور به موقع و نقش پررنگ خود در حمایت قاطع از روحانی، جای خالی آیت الله هاشمی را در انتخابات پر کرده بود، از دلایل استعفایش رمزگشایی کرده است. ناطق گفته از آنجا که مسوولیتی که داشته نیاز به بی‌طرفی داشته است و با وجود وجهه سیاسی‌اش نمی‌توانسته در برابر وقایع و حوادث سیاسی کشور، چه به لحاظ تکلیف شرعی و چه از نظر وظیفه ملی و انقلابی، بی‌تفاوت باشد، بنابراین از سمت خود کناره گیری کرده است.

    .
  • سرنوشت قصر سنگی

    پرستو فخاریان
    دبیر سرویس گردشگری

    در آخرین توافقی که میان اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تهران با مالک عمارت «ثابت پاسال» صورت گرفته، قرار است در محوطه این عمارت هتل ساخته و از خود آن نیز در این راستا استفاده شود. عمارت سنگی ثابت پاسال که پیش از انقلاب در مالکیت «حبیب‌الله ثابت» و از روی الگوی معماری قصر پتی تریانو (تریانوی کوچک) در ورسای ساخته شده بود، حالا به عنوان تنها بازمانده از پهنه‌های سبز خیابان جردن تهران شناخته می‌شود. این عمارت قریب به سه سال است که زیر گیوتین مسوولان شهری قرار گرفته؛ یک بار قرار شد آن را تخریب کنند و جایش پاساژ بسازند، یک بار قرار شد به جای آن مسجد ساخته شود و حالا با توافقی که انجام شده قرار است مرمت و احیا و از تخریبش جلوگیری شود.

  • فیلتر تورم دو رقمی

    مجید حیدری
    عضو گروه بانک و بیمه

    بررسی آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که در خرداد ماه نرخ تورم (میانگین) به سطح دورقمی بازخواهد گشت. پیشتر صندوق بین‌المللی پول نیز نرخ تورم برای سال ۱۳۹۶ را ۱۱ درصد اعلام کرده بود و برخی از مراکز مانند دفتر مدل سازی وزارت اقتصاد، بازگشت تورم دورقمی در ماه پایانی بهار را تایید می‌کنند. اما نکته قابل تاکید این است که روند بازگشت نرخ تورم از آبان ۱۳۹۵ کلید خورد، زمانی که نرخ تورم نقطه به نقطه روند افزایشی به خود گرفت. اگرچه نرخ تورم در بهار سال جاری به سطح دورقمی باز خواهد گشت، اما این افزایش به شکلی نیست که در سال جاری با تورم‌های بالا مانند سال ۱۳۹۲ روبه‌رو شویم، بنابراین از این لحاظ جای نگرانی وجود ندارد، اما برای بازگشت تورم به سطح تک‌رقمی باید سیاست‌های پولی و مالی تغییر یابد.

  • سیاسی بودن یا نبودن «ربّنا»

    شایان ربیعی
    عضو گروه فرهنگ و هنر

    تقریبا همه آنهایی که به اظهار نظر محمدجواد لاریجانی پاسخ دادند، خوانش ناکاملی از حرف او داشتند. خلاصه حرف لاریجانی این بود که ربنای شجریان به مناقشه‌ای سیاسی تبدیل شده و بنابراین اگر پخش شود بیشتر از آنکه آیات تلاوت شده مورد توجه قرار بگیرند، صرفا موضوع پخش ربنا مورد توجه قرار می‌گیرد و این خلاف موازین شرعی تلاوت است. با این حال تقریبا همه منتقدان لاریجانی به بخش پایانی اظهار نظر او توجه کردند و به اشتباه صرفا از شیوه تلاوت و تجوید شجریان دفاع کردند؛ چیزی که هرگز موضوع اصلی نظر لاریجانی نبود.

  • دولت دوازدهم جوان می‌شود

    نیلوفر منصوریان
    عضو گروه خبر

    «وزرای کابینه‌ دولت دوازدهم جوان‌تر خواهند بود»؛ این وعده رئیس‌جمهوری در نخستین نشست خبری‌اش پس از پیروزی در انتخابات است. وعده‌ای که حسن روحانی در طول مبارزات انتخاباتی‌اش مبنی براستفاده از جوانان در دولت یازدهم بارها تکرار کرد و حالا به نظر می‌رسد که این وعده در کنار استفاده از زنان در دولت دوازدهم درحال محقق شدن است. شاهد آن سخنان چند روز پیش شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری است که از معرفی دو، سه وزیر خانم برای حضور در کابینه دولت دوازدهم خبرداد.

  • دو راهی پایتخت‌داری

    شهردار جدید تهران، در اولین مرحله از دوره چهارساله نه چندان راحت پایتخت‌داری، مقابل دو راهی «سرنوشت‌ساز برای تهران تا ۱۴۰۰» قرار خواهد گرفت که بسته به انتخاب هر کدام از مسیرهای اصلی یا انحرافی، کیفیت زندگی در پایتخت می‌تواند «بهبود» یابد یا «بدتر» شود. شانزدهمین شهردار تهران حداکثر تا اواخر تابستان امسال به شکل غیرمستقیم -توسط اعضای تازه منتخب شورای شهر پنجم- انتخاب می‌شود. سکان‌دار جدید پایتخت، فارغ از آنچه نمایندگان جدید مردم در پارلمان شهری برایش تدارک دیده‌اند، در مواجهه با واقعیت موجود ابرشهر تهران، خود باید دست به انتخاب سخت‌ بزند.

  • ۶ ملاحظه در انتخاب شهردار تهران

    حبیب‌اله طاهرخانی
    پژوهشگر و مدیرکل سابق برنامه و بودجه شهرداری تهران

    روزنامه «دنیای اقتصاد» مورخ ٧خرداد٩٦ یک نظرسنجی از صاحبنظران حوزه مسائل شهری و اقتصادی درخصوص گزینه مناسب برای شهردار آتی تهران مطرح کرد. از دیدگاه اینجانب شورا باید بداند برای کدام شهر و با چه مختصاتی دارد شهردار انتخاب می‌کند. شخصا بحث و بررسی درخصوص این موضوع را در مجامع حرفه‌ای و رسانه‌ها مفید می‌دانم چرا که نتیجه می‌تواند منجر به انتخاب شهردار کارآمد برای تهران شود. برای انتخاب شهردار آینده باید ملاحظات زیر مدنظر قرار بگیرد:

    -پایتخت و اداره آن در تمامی کشورهای جهان از اهمیت بالایی برخوردار است.

  • پایتخت سه مساله اساسی دارد

    عباس آخوندی در یادداشتی که در کانال تلگرامی خود،‌ پیرامون ماموریت‌های شهردار آینده تهران منتشر کرده، از سه مساله اساسی پایتخت گفته است که به اعتقاد او، سکاندار جدید این کلان‌شهر باید حل آنها را در اولویت قرار دهد. رئیس شورای عالی شهرسازی و معماری کشور به‌عنوان مسوول عالی رتبه ناظر بر حسن اجرای مقررات و ضوابط بالادست شهری، معتقد است: «حرکت سخت و گران شهروندان در سطح شهر، شهر فروشی و همچنین بی‌اعتمادی شهروندان به مدیریت شهری»، سه چالش اساسی پایتخت در شرایط فعلی است که باید در اولین فرصت بعد از استقرار کامل ترکیب جدید مدیریت شهری در تهران، حل و فصل شود.

  • ریشه‌یابی نارسایی اجرایی طرح تفصیلی

    طرح جامع شهر تهران در نیمه دهه گذشته و به‌دنبال آسیب‌شناسی‌های صورت گرفته درخصوص عدم کارآیی و مشکلات در تحقق‌پذیری طرح‌های جامع گذشته تصویب و به مرحله اجرا رسید. این طرح دارای تفاوت‌های اساسی با طرح‌های پیشین ملاک عمل داشت. در طرح‌های پیشین از روش تعیین کاربری‌های ثابت استفاده می‌شد که در عمل با عدم تحقق کاربری‌های پیشنهادی به شکل چشمگیری مواجه شد. به علاوه برای تحولات لازم جهت انطباق تغییرات شرایط که در طول طرح به عمل می‌آمد نمی‌توانست پاسخگو باشد همانطور که هیچ شرایط و بستری نیز برای ورود خواست و تمایلات شهروندان باقی نمی‌گذاشت.

  • گامی به سوی زیست پذیری شهر تهران

    دکتر مهرناز بیگدلی
    شهرساز و صاحب‌نظر حوزه شهری

    با شکل‌گیری شورای شهر جدید و امید به کارآمدتر شدن نظام مدیریت شهری شهر تهران زمان آن فرا رسیده است که نارسایی‌های سال‌های گذشته در اجرای سند طرح تفصیلی تهران برطرف شده و طرح به مسیر اصلی خود بازگردد، هرچند آسیب‌های وارده و تغییرات اراضی و کاربری‌های مغایر با طرح جامع بسیار چشمگیر بوده و غیر قابل بازگشت است. سند پهنه‌بندی اراضی شهری تهران شامل نقشه‌ها و ضوابط، شرایط استفاده از زمین به انضمام ضوابط و مقررات، نحوه مداخله در آن را نشان می‌دهد و یکی از مهم‌ترین اسناد اجرایی طرح جامع وتفصیلی به شمار می‌آید.

  • بازنگری اساسی در ساختار طرح تفصیلی

    با رونمایی طرح تفصیلی جدید تهران در اردیبهشت‌ماه سال ۹۱، نقشه راه ساخت‌وساز پایتخت در چهار پهنه مسکونی، تجاری، سبز و مختلط ترسیم شد تا مبنای ساخت‌وسازهای شهر تهران قرار گیرد. پس از آن مدیریت شهری اعلام کرد که از این پس طرح تفصیلی جدید مبنای صدور پروانه‌های ساختمانی قرار خواهد گرفت و به‌دلیل سیستمی شدن صدور مجوزهای ساخت‌وساز امکان هر نوع تغییر کاربری املاک از بین رفته است. در این میان اما با گذشت پنج سال از اجرای این طرح به‌عنوان نقشه راه ساخت‌وساز در پایتخت، برخی کارشناسان و اعضای شورای شهر تهران از بازگشت و صدور بیش از ۱۰۰۰ بخشنامه موردی و سلیقه‌ای در مناطق مختلف شهرداری خبر می‌دهند.

  • بن‌بست درآمدی در پایتخت

    گزارش اخیر شورای‌عالی معماری و شهرسازی در خصوص مغایرت ۶۹ درصدی ساخت‌وسازهای صورت گرفته در منطقه یک پایتخت، در فاصله سال‌های ۹۱ تا ۹۵، واکنش بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه شهرسازی و مسائل شهری را برانگیخته است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، هم‌اکنون دلایل گوناگونی در خصوص علت نادیده‌گرفتن مقررات بالادست شهری همچون طرح جامع و تفصیلی شهر تهران در ساخت‌وسازها‌ واجرای پروژه‌های عمرانی مطرح است که در این میان دو علت عمده بیش از سایر دلایل مورد تاکید عمده کارشناسان و صاحب‌نظران شهری قرار دارد.

  • ردپای اقتصاد ملی در سانسور ضوابط شهری

    احمد سعیدنیا
    استاد شهرسازی دانشگاه تهران و بنیانگذار جامعه مهندسی شهرسازی

    ماجرای ساخت‌‌وساز و تخلف در آن موضوعی فراتر از موضوع شهرداری و به‌عنوان یک معضل و مساله ملی مطرح است؛ ناهنجاری‌های شهرسازی و عدول از طرح‌های جامع و تفصیلی نه‌تنها در سطح شهر تهران و کلان‌شهرها بلکه گاه در کوچک‌ترین شهرهای کشور نیز اتفاق می‌افتد و در واقع این موضوع را می‌توان در وهله اول به اقتصاد ملی مربوط دانست. واقعیت آن است که اقتصاد ملی ما طی سال‌های گذشته و در گذر زمان این توفیق را نداشته است که از «اقتصاد فلاحتی» به «اقتصاد صنعتی» تبدیل شود و در یک نگاه جامع می‌توان گفت اقتصاد ما به «اقتصاد مستغلاتی» تبدیل شده است که بزرگ‌ترین و بارزترین عناصر آن را می‌توان در صنایع ساختمان،نظام مهندسی،بازار واسطه گری ملک و تمام مشاغل و حوزه‌های مرتبط با امور ساختمانی جست‌وجو کرد.

  • بهانه‌های عدم اجرای طرح تفصیلی

    محمود اولاد
    مشاور و پژوهشگر مسکن و شهری

    طرح جامع و تفصیلی شهر تهران را با تمام کاستی‌ها و انتقادات وارده، میتوان عصاره توان دانش شهرسازی ایران در نظر گرفت. چراکه یک مشاور مادر به همراه ٢٢ مشاور برای هر منطقه به همراه دستگاه‌های دولتی و عمومی و نهادهای نظارتی، تقریبا بخش عمده کارشناسان شهرسازی کشور را در طول یک دهه درگیر خود کرده بود. نتیجه یک دهه کار مطالعاتی و میدانی سنگین و جلسات همفکری و تعاملات دانشی، طرح جامع و تفصیلی شهر تهران را رقم زد. این طرح همانند هر طرح دیگری، مشتمل بر برنامه الزامی اجرایی (تامین خدمات هفتگانه و زیرساخت‌ها)، الزامات تحقق طرح و از سوی دیگر، ضوابط کنترلی اقدامات بخش خصوصی (ساخت‌وسازهای انتفاعی) است.

  • طرح‌های شهری محل مناقشه سوداگران

    غزال راهب
    رئیس پژوهشکده معماری و شهرسازی مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی

    وظیفه‌ای که بر عهده طرح‌های بالادست و فرودست توسعه شهرها مشتمل بر طرح‌های جامع یا ساختاری راهبردی و طرح‌های تفصیلی است، بسیار حائز اهمیت است. این طرح‌ها ترجمان کالبدی آرمان‌شهر ذهنی‌ای است که کلیه وجوه زندگی یک به یک ساکنان، از تامین نیازهایی چون بهداشت و ایمنی، دسترسی‌پذیری تا تعلق به مکان و خاطره‌پذیر بودن را دربر می‌گیرد و به‌عبارت دیگر با بهره‌گیری از تمامی قابلیت‌ها و ارکان شهر، برنامه‌ای در جهت زندگی‌پذیر«تر» نمودن شهرها ارائه می‌دهد.

  • دو علت عمده شکست طرح‌های شهری

    زهرا تمجیدی
    پژوهشگر معماری و شهرسازی

    طرح‌های توسعه شهری مهم‌ترین ابزار ساماندهی کالبدی شهرها به شمار می‌روند. احترام به اصول،ارزش‌ها و معیارهای این طرح‌ها به منزله «حیات» و«هویت» هر شهر تلقی می‌شود‌. گذشت بیش از چند دهه از زمان تهیه و اجرای طرح‌های توسعه شهری در ایران به معنای آن است که بسیاری از این طرح‌ها، دوره‌ زمانی پیش‌بینی‌شده و حتی فراتر از آن را طی کرده‌اند؛ اما وضعیت کنونی شهرهای ما و عدم تحقق طرح‌های توسعه شهری (به‌ویژه طرح‌های جامع و تفصیلی) ‌نشان می‌دهد که به‌رغم همه‌ تمهیداتی که در تهیه طرح‌ها و تنظیم محتویات آن‌ها صورت گرفته، بسیاری از این طرح‌ها در دست‌یابی به اهداف خود ناموفق بوده‌اند.

  • طرح تفصیلی شهر تهران در هاله‌ای از ابهام!

    دکتر پارسا ارباب
    عضو هیات علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران
    parsaarbab@ut. ac. ir

    مطابق بند سوم از ماده اول قانون تغییر نام وزارت آبادانی و مسکن به وزارت مسکن و شهرسازی مصوب سال ۱۳۵۳، طرح تفصیلی عبارت است از «طرحی که براساس معیارها و ضوابط کلی طرح جامع شهر، نحوه استفاده از زمین‌های شهری در سطح محلات مختلف شهر و موقعیت و مساحت دقیق زمین برای هر یک از آنها و وضع دقیق و تفصیلی شبکه عبور و مرور و میزان تراکم جمعیت و تراکم ساختمانی در واحدهای شهری و اولویت‌های مربوط به مناطق بهسازی و نوسازی و توسعه و حل مشکلات شهری و موقعیت کلیه عوامل مختلف شهری در آن تعیین می‌شود و نقشه‌ها و مشخصات مربوط به مالکیت براساس مدارک ثبتی تهیه و تنظیم می‌شود.

  • اصلاح رابطه معیوب سه قطب برنامه‌ریزی شهری

    یک پژوهشگر حوزه شهری با اشاره به رابطه معیوب سه قطب فرآیند برنامه ریزی و مدیریت شهری معتقد است که اجرا نشدن طرح‌های شهری از جمله طرح تفصیلی تهران دو دلیل مهم دارد. ایرج اسدی پژوهشگر وعضو هیات علمی دانشگاه مازندران در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه تدوین و طراحی یک طرح تفصیلی جدید در دوره جدید مدیریت شهری با توجه به زمان و هزینه‌ای که دارد کار بیهوده‌ای به نظر می‌رسد به ریشه‌های عدم اجرای درست طرح تفصیلی در پنج سال گذشته اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل اشکالات موجود در فرآیند اجرای طرح تفصیلی انفکاک دو نهاد تهیه و اجرای طرح و نیز ضعف عملکرد نهاد تهیه و نظارت بر طرح (دولت مرکزی) در قبال عملکرد مجری است.

  • علیه مهاجران

    نخست‌وزیر بریتانیا ۱۸ ماه مه برنامه انتخاباتی خود را عرضه کرد. یک هدف محوری این برنامه آن است که به‌کار گماشتن شهروندان کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند برای کارفرمایان بریتانیایی غیرجذاب شود. به گزارش خبرگزاری آلمان، ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، برنامه‌ای برای ارائه در انتخابات پیش از موعد بریتانیا در ماه ژوئن ۲۰۱۷ تنظیم کرده که بر اساس آن مهاجرت کاری شهروندان کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند به بریتانیا برای کارفرمایان بریتانیایی بار مالی زیادی خواهد داشت.

    طبق برنامه ترزا می، در آینده شرکت‌هایی که بخواهند شهروندان کشورهایی را که عضو اتحادیه اروپا نیستند به‌کار بگمارند باید هزینه‌ای بیش از پیش متحمل شوند.

  • دوربرگردان کوربین

    حزب کارگر بریتانیا برای انتخابات زودهنگام برنامه‌های وسیعی تدارک دیده است. اما این احتمال داده می‌شود که پس از حمله تروریستی به منچستر، حزب کارگر به رهبری جرمی کوربین در مانیفست ۶۰ میلیارد پوندی خود تغییراتی را ایجاد کند. در حالی که حزب محافظه‌کاران (توری‌ها) به‌دنبال ایجاد احساسات ملی‌گرایانه هستند تا از این فشار به سود خود در انتخابات استفاده کنند، حزب کارگر هم نشان داده که می‌تواند در این فضا حرکت کند و حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

    فقط کافی است نگاهی به سخنان اخیر کوربین بیندازید.

  • دو راهی می و کوربین

    انتخابات هشتم ژوئن در بریتانیا تبدیل به میدان نبردی دیگر درباره برگزیت شده است. بی‌راه نیست که در این‌باره برخی آن را همه‌پرسی دوم اعلام کرده‌اند. به‌رغم اینکه مردم این کشور در سال گذشته میلادی به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند اما هنوز برخی امیدوارند با پیروزی حزب کارگر، وعده خروج از بریتانیا به فراموشی سپرده شود. زیرا این حزب قول داده است در صورتی که پیروزی را در انتخابات عمومی این کشور به دست آورد، در مسیر عکس برگزیت حرکت خواهد کرد.

    برخی از کارشناسان بر این باورند که با بمب‌گذاری صورت گرفته در کنسرت آریانا گرانده، خواننده آمریکایی در منچستر ورق به سود ترزا می و حزب محافظه‌کاران برخواهد گشت.

  • محافظه‌کاری با شعارهای چپـی

    بسیاری از کسانی که با درخواست برگزاری زودهنگام انتخابات تراز می‌ مواجه شدند بلافاصله مشترکا یک اصطلاح را به کار بردند: «کودتای می». او با انتشار مانیفست خود هم نشان داده است که هرگز قصد باختن در این عرصه را ندارد. او می‌خواهد کار برگزیت را یکسره کند تا دوباره یکدستی به این کشور بازگردد. کشوری که هم‌اینک دو شقه شده است و نیمی از مردم این کشور مخالف برگزیت هستند. برخی در این‌باره معتقدند که ترزا می ‌با اعلام برگزاری زودهنگام دست به کودتای انتخاباتی زده است. به راستی آیا نخست‏وزیر بریتانیا یک کودتای سنگین انجام داده است؟

    این پرسش هم‌اینک مهم‌ترین پرسش روز بریتانیا است.

  • دلربایی از فقرا

    حزب کارگر انگلیس به‌دنبال بازگشت به قدرت است. برای همین این حزب مانیسفتی ارائه داده است که مجله «ویک» از آن به‌عنوان مانیفست ۶۰ میلیاردی یاد می‌کند. انتخابات زودهنگام پارلمانی بریتانیا قرار است روز هشتم ژوئن برگزار شود. با وجود این، تصمیم ناگهانی «ترزا می»، نخست‌وزیر محافظه‌کار این کشور برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی، حزب کارگر را در شرایط سختی قرار داده است. بعد از همه پرسی برگزیت، حزب کارگر در شرایط افول قرار گرفت، در مقابل حزب حاکم محافظه‌کار و ترزا می، روند صعودی را در نظرسنجی‌ها داشته‌اند.

  • ترزای قرمز

    نویسنده: Fraser Nelson
    مترجم: مریم رضایی
     

    حزب محافظه‌کار انگلستان هیچ‌گاه تا این اندازه از پیروزی خود در انتخابات عمومی مطمئن نبوده است. نرخ محبوبیت ترزا می ‌همه رکوردها را شکسته است. هدف او در این مبارزه انتخاباتی صرفا این نیست که حزب کارگر را شکست دهد، بلکه او می‌خواهد این حزب را تخریب کند. اعضای «توری» (نام قدیمی حزب محافظه‌کار) پارلمان که از ۱۰ سال در قدرت بودن حرف می‌زنند، اکنون محتاط‌ترند. برخی از آنها ادعای ماندن در دولت تا سال ۲۰۴۰ را دارند. در این دوره از مبارزات انتخاباتی بریتانیا، نام خود حزب محافظه‌کار کمتر مورد اشاره قرار می‌گیرد.

  • نتیجه انتخابات ۹۶ حاصل فضای مجازی

    با گذشت دو هفته از برگزاری انتخابات دوازدهم ریاست‌جمهوری در کشورمان بحث‌ها و مناظرات پیرامون ابعاد مختلف نحوه رویارویی کاندیداها با هم، استراتژی آنها برای پیروزی و علل و عوامل پیروزی و شکستشان هنوز داغ است. آنچه انتخابات دوازدهم را متمایز از یازده دوره پیش کرده بی‌شک همان نکته‌ای است که این روزها بیشتر از هر زمان دیگری راجع به آن صحبت می‌شود. نقش شبکه‌های نوظهور اجتماعی یعنی اینستا لایو و روبات‌های تلگرامی. نقش این اپلیکیشن‌های جانبی در انتخابات اخیر و پیروزی حسن روحانی با رای ۲۴ میلیونی تا آنجا پیش رفته که فعالان حوزه رسانه و فضای مجازی آن را بسیار پویاتر و کنشگرتر از خود تلگرام و اینستاگرام برمی‌شمرند.

  • در هتل از وان حمام استفاده کنیم یا نه؟

    مترجم: امیررضا فخاریان

    بعد از یک پرواز طولانی، بعد از یک روز فرساینده کاری یا چرخیدن اطراف یک شهر جدید، چند چیز وجود دارد که بهتر از حمام آب داغ به نظر می‌رسند. حتما باید آب وان حمام را پر کنید و داخل یک ظرف پر شده از مخلوط باکتری، جرم و مواد پاک‌کننده شیمیایی بنشینید؟! مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۲ پیرامون نظافت و پاکیزگی هتل‌ها انجام شد که نشان می‌دهد نظافت‌چی‌ها برای تمیز کردن هر اتاق نیم ساعت زمان می‌گذارند و بعضی از آلوده‌ترین وسایل هتل‌ها، اسفنج‌ها و چوب‌های گردگیری هستند که در چرخ دستی نظافت‌چی‌ها وجود دارند.

  • عبور از جنگ جهانی با ورسک

    نیوشا امینیان
    راهنمای تور

    بعضی جاذبه‎های گردشگری ایران قصه‎های عجیبی دارند. داستان‎هایی که تنها به مرزهای ایران محدود نمی‎شود و جایگاهی جهانی به آنها داده است. پل ورسک هم یکی از آنهاست؛ جاذبه‎ای تاریخی که به گفته بسیاری از محققان وجودش جغرافیای جهان را تغییر داد.

    دور از تهران در هشتاد سال!

    بیش از هشتاد سال پیش وقتی می‎خواستند خط راه‌آهن سراسری که از جنوب تا شمال ایران را به هم متصل می‎کرد بسازند، به این دره رسیدند؛ دره‎ای که بیش از صد و ده متر ارتفاع داشت و فاصله بین دو کوهی هم که آن را ساخته بودند زیاد بود.

  • دکه مطبوعات - ۱۱ خرداد ۹۶

    Foreign Policy

    مصایب بداقلیمی

    مجله فارن پالیسی برای این شماره‌اش به سراغ مصایب تغییرات آب و هوایی رفته است. این شماره از آن رو اهمیت دارد که انتشار آن با برگزاری اجلاس سران گروه ۷ برابر شده بود. اجلاسی که در آن آمریکا تقریبا آب پاکی را روی دستان شرکای صنعتی خود ریخت و تلویحا اعلام کرد که آمریکا به توافق‌نامه پاریس پایبند نخواهد بود. این مجله به همین منظور در ۴ مطلب موضوع تغییرات آب و هوایی را بررسی کرده و از عواقب عمل نکردن به توافق پاریس گفته است.

  • ای که دستت می‌رسد کاری بکن - ۱۱ خرداد ۹۶

    صبح که می‌شود کوچه از صدای بچه گربه‌هایی که همین چند هفته پیش به دنیا آمده‌اند پر می‌شود، سرک می‌کشیم و می‌بینیم که در میانه کوچه، دقیقا در میانه آن، مادر در حال شیر دادن به بچه خود است، باز خدا را شکر که کوچه ماشین خورش خوب نیست و امیدی به زنده ماندن این موجودات کوچک هست. در گوشه‌ای دیگر مادری دیگر با بچه‌های خود سرگرم است و کوچه را به مهدکودکی تبدیل کرده‌اند. در انباری خانه ما اما از این هیاهو خبری نیست، صدای ناله می‌آید و بوی بدی که از آن متصاعد می‌شود. دست که می‌برم اندام نحیف گربه نوزاد یک ماهه‌ای خودش را جمع می‌کند، با این حال تقلای بیشتری کافی است تا چنگال‌هایش از لباس‌های کهنه همسایه جدا و از آن فضای تاریک به بیرون کشیده شود، بوی بد گرچه هنوز در انبار هست، اما منبع آن در دست من دست‌و‌پا می‌زند.

  • توسعه خودروهای برقی، یک معادله چند مجهولی

    فاطمه باباخانی

    آلودگی هوا در تهران و سایر کلان‌شهرها اسبابی برای بحث‌های سیاسی است، حال این آلودگی می‌تواند گرد و غبار در اهواز و شهرهای غربی و جنوبی باشد یا پدیده وارونگی در دی ماه در تهران و برخی شهرهای مرکزی. جناح‌های مختلف با متهم کردن دیگری به کم‌کاری معتقدند رقیب در رفع مشکل اراده‌ای ندارد و نتوانسته به حل ریشه‌ای و حتی کوتاه‌مدت این معضل بپردازد. نمونه‌ این امر در مجلس دوره قبل اتفاق افتاد که نمایندگان ماسک‌زده انتقاداتی را به سازمان حفاظت محیط‌زیست و در راس آن معصومه ابتکار ابراز کردند.

  • ۵ راه برای انجام کارهای کسالت‌آور

    مترجم: هوتسا عسکری‌نسب

    برای انجام کار یا تحقیق بر روی پروژه‌ای که قصد انجامش را در آینده دارید، پشت کامپیوتر می‌نشینید، اما انجام آن را به تعویق می‌اندازید. دو ساعت بعد، متوجه می‌شوید هنوز کاری را به صورت جدی آغاز نکرده‌اید. چرا حتی زمانی که می‌دانید باید دست به کار شوید از انجامش طفره می‌روید. تحقیقات نشان می‌دهد مغز انسان دارای دو نوع انگیزه است: اول، انگیزه داخلی یا درونی که برای رسیدن به هدف و کاری که دارای نتیجه و پاداش شخصی است و دوم، انگیزه خارجی یا بیرونی که در ازای دریافت پاداش یا دوری از تنبیه شدن است.

  • گفت‌وگو با مدیر یک شرکت حمل‌و‌نقل متفاوت

    مترجم : آناهیتا جمشیدنژاد

    TransitScreen با ترکیب تکنولوژی با علوم رفتاری، به بهتر کردن شهرها کمک شایانی می‌کند. در سال ۱۹۹۷، یعنی چهار سال پیش از اینکه سیستم ترابری London Underground یک برنامه‌ریز سفر آنلاین را شروع کند، مت کی‌وود یک نمونه از آن را برای یک پروژه کلاسی علوم کامپیوتر در دانشگاه ساخت. او یک دهه بعد از آن را در سان‌فرانسیسکو گذراند تا مدرک دکترای خود را در علم عصب‌شناسی بگیرد. در آنجا او همیشه با این مشکل مواجه بود که کدام اتوبوس یا تراموای شهری را سوار شود.

  • تسهیل کمک‌های خیریه با یک فروشگاه آنلاین

    ThredUp دریافت که بسیاری از فروشندگان آن به‌جای تعویض لباس‌هایشان با پول نقد خواستار وقف آنها هستند. ThredUp، یک فروشگاه آنلاین کالای دست دوم است که در سال ۲۰۰۹ بنیان‌گذاری شد و کسب‌و‌کار خود را طی سال‌ها گسترش داد تا نیازهای مختلف خریداران و فروشندگان خود را تطبیق دهد. این شرکت که کیسه‌های مخصوصی برای کاربران ارسال می‌کند تا آن را با وسایلی پر کنند که دیگر نیازی به آنها ندارند و سپس این کیسه‌ها را از خانه‌های آنها برمی‌دارد، کار خود را به عنوان مکانی برای خرید و فروش لباس‌های کودک شروع کرد.

  • ۹ رویداد جهانی که تعهد مشتری را بالا می‌برند

    مترجم: مریم رضایی

    از هر یک از طرفداران پروپا قرص نوستراداموس که سوال کنید، می‌گوید او وقایع دنیای مدرن را با دقت قابل توجهی پیش‌بینی کرده بود، از فاجعه جنگ جهانی دوم تا ظهور دونالد ترامپ! اما وقتی گفته‌های او را بی‌غرض تفسیر کنید، چیزی در مورد یکی از بزرگ‌ترین جنبش‌های عصر حاضر نمی‌یابید: تغییر به سوی اتوماسیون و ظهور ماشین‌ها. در نشست «تجربه مشتری و تکنولوژی» که اخیرا در موسسه گارتنر برگزار شد، نتایج خیره‌کننده‌ای در مورد اثر هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، اکوسیستم‌های هوشمند و روبات‌ها بر دنیا مورد بحث قرار گرفت.

  • رفتار‌هایی که سازمان شما را بیمار می‌کنند

    میترا فتحی
    مربی بین‌المللی هوش هیجانی و اجتماعی
    info@MitraFathi. com

    هر سازمانی از واحد‌هایی و هر واحد از انسان‌هایی تشکیل شده‌اند. سازمان‌ها زمانی بیمار می‌شوند که انسان‌های آن، مسیر درستی را طی نکنند یا رفتار‌های بیماری زا را در سازمان اعمال کنند. بنابراین، سلامتی یک سازمان تا حد زیادی وابسته به سلامتی نیرو‌های انسانی آن است. برای حفظ سلامتی یک سازمان، یکی از مهم‌ترین موارد، سلامت روان و رفتار پرسنل آن است. در سازمان‌های ما طبق مشاهدات انجام شده، متاسفانه رفتار‌های سالم کمتر به چشم می‌خورد و خوشبختانه موضوع سلامت روان در سال‌های اخیر کمی پراهمیت‌تر شده است، هر چند که هنوز چنان که باید درک نشده است.

  • چرا انسان‌های با هوش هیجانی بالا زندگی بهتری دارند؟

    متاسفانه بسیاری از مردم دنیا، قوانین هستی را به درستی نمی‌شناسند و همین عدم شناخت باعث می‌شود که در زندگی خود کار‌هایی را انجام دهند که موجب ناراحتی، آزار و بیماری‌شان می‌شود. خیلی‌ها نمی‌دانند که دنیا پر است از قوانین و سرپیچی از این قوانین به رنج و بیماری منجر می‌شود. انسان‌های با هوش کسانی هستند که هوشمندانه زندگی می‌کنند و نوع تفکر و انتخاب‌های آنان با دیگر مردم تفاوت دارد. افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند و همزمان در جهت مثبت و بهتر شدن قدم بر می‌دارند، در زندگی باور‌هایی دارند و کار‌هایی را انجام می‌دهند که شادی و سلامتی را افزایش می‌دهند.

  • رمضان؛فصل تغییرات عمیق درونی

    ماه رمضان می‌تواند یکی از فرصت‌های مناسب برای شروع تغییر باشد. فقط این نیست که ما غذا نخوریم و گرسنه باشیم تا حق این ماه را ادا کرده باشیم، بلکه روزه گفتار، رفتار، افکار و نگاه مهم‌تر از گرسنه نگه داشتن شکم است. رمضان فرصتی یک ماهه را در اختیار ما قرار می‌دهد تا روزه تغییر بگیریم و در همین یک ماه خیلی از عادات بد را کنار گذاشته و عادات مثبت و جدیدی را جایگزین آنها کنیم. یکی از مهم‌ترین کار‌هایی که انسان در طول زندگی خود باید انجام دهد، تربیت ذهن خود است. ذهن چیزی است که اگر تربیت نشود ما را به هر جایی که بخواهد می‌برد و ما را بیمار می‌کند.

  • به پول خود احترام بگذارید

    شاید اکثر مردم فکر می‌کنند پول یک مساله عمومی و کلی است که همه مردم با آن سروکار داشته و همه به شیوه‌ای آن را مدیریت کرده‌اند. همه فکر می‌کنند همه‌چیز را راجع به پول می‌دانند، درصورتی‌که این‌طور نیست و رفتارهایشان این را نشان نمی‌دهد. اطلاعات بسیاری از ما از سایر امور غیرتخصصی، بسیار بیشتر از پول است. بسیاری می‌دانند که برای معده درد باید رانیتیدین خورد، دردهای عضلانی با پیروکسیکام تسکین می‌یابد، آب مخزن سد گتوند در معرض شوری قرارگرفته، اسکلت فلزی ساختمان هزینه بیشتری دارد اما. . . از پول هیچ نمی‌دانند.

  • ۱۰ توصیه مالی برای مادران مجرد

    زنانی که همسر آنها فوت کرده یا طلاق باعث جدایی آنان شده، بخش قابل‌توجهی از جامعه را تشکیل می‌دهند. چنین زنانی اغلب با کار، استرس، ترس و دشواری‌های مالی مضاعفی روبه‌رو هستند. اگر شما یکی از این زنان هستید یا چنین کسانی را می‌شناسید می‌توانید به فهرست توصیه‌هایی که در اینجا می‌آید، توجه کنید. مساله این است که در برخی موارد، پدران کمکی به رفاه مالی فرزندان نمی‌کنند، یا اگر می‌کنند، به صورت منظم این کار را انجام نمی‌دهند و این وظیفه مادران را دوچندان می‌کند. مساله بدتر این است که بخشی از این زنان، به والدین خود نیز کمک مالی می‌کنند.

  • قیمت خودروها در آستانه تغییر

    افزایش قیمت خودروهای داخلی طی هفته جاری باز هم نقل محافل رسانه‌های خبری شد. هر چند قیمت برخی از محصولات خودروسازان به‌خصوص ایران خودرو بعد از تعطیلات نوروزی افزایش یافت با این حال برخی از رسانه‌ها پس از گذشت یک ماه و اندی تازه متوجه این افزایش قیمت شدند و خودروسازان را در غیاب نظارت سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و شورای رقابت محکوم به عملی مخفی و پنهانی کردند. اما ماجرا از این قرار است که خرداد ماه سال گذشته شورای رقابت با مصوبه جدیدی تحت عنوان «سقف افزایش مجاز قیمت محصولات گروه‌های خودروسازی ایران خودرو و سایپا در سال ۹۵» بار دیگر به خودروسازان برای برخی محصولات مجوز افزایش قیمت داد.

  • چرا نتایج آزمون‌های استاندارد مصرف سوخت واقعی نیست؟

    هرچند امسال افزایش قیمت بنزین در مجلس شورای اسلامی تصویب نشد، با این حال مصرف سوخت خودروهای داخلی موضوعی چالش‌برانگیز میان مشتریان است. در همه جای دنیا خودروهایی که مصرف سوخت کمتری دارند از محبوبیت بیشتری میان مشتریان خودرو برخوردارند، این در شرایطی است که در ایران به‌دلیل نبود تنوع در خودروهای تولیدی، این معیار بسیار کم رنگ جلوه می‌کند. بر این اساس آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا در شرایطی میزان استاندارد مصرف سوخت برای خودروها را تا سال ٢٠١۶ بالغ‌بر۱/ ۵ لیتر در هر کیلومتر قرار داد که در ایران تا سال پیش میانگین مصرف سوخت اتومبیل‌ها بین ۷ تا ۸ لیتر بود.

  • سهم عرضه‌کنندگان خودرو در بازار چقدر است؟

    در حالی تولید و واردات خودروهای سواری به کشور در اولین ماه سال‌جاری با رشد همراه بود که مروری بر بازار خودروی کشور در اولین ماه سال ۹۶ نشان از نوسان در سهم بازار عرضه‌کنندگان خودرو دارد، اما این موضوع موجب نشده که سلطه بلامنازع خودروسازان داخلی در کسب سهم بیشتر کاهش پیدا کند. براساس گزارش ماهانه، سهم بازار خودروهای سواری که از سوی یکی از شرکت‌های خودروساز تهیه شده، سهم بازار خودروهای سواری در فروردین سال ۹۶ تغییراتی را به خود دیده است؛ در شرایطی که طی سال گذشته همواره شرکت سایپا رشد سهم بازار و ایران خودرو کاهش را در کارنامه سهم بازار خود ثبت کرده بود، اما در اولین ماه سال‌جاری شاهد تغییر معادلات در بازار خودروی کشور هستیم.

  • دمای بهاری در بازار مسکن

    بازار مسکن بعد از انجماد اول سال ناشی از تعطیلی نیمی از ماه فروردین، در اردیبهشت با افزایش خفیف دمای معاملات روبه‌رو شد. گزارش «تحولات بازار مسکن شهر تهران در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶» که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است و توسط اداره بررسی‏ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه شده، نشان می‌‌دهد در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶، تعداد معاملات آپارتمان‏های مسکونی شهر تهران به ۴/ ۱۶ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴/ ۶ درصد افزایش نشان می‏دهد. در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‏های معاملات ملکی شهر تهران ۴ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷/ ۵ درصد افزایش نشان می‏دهد.

  • پیچ و خم تصویب لایحه مدیریت شهری

    بررسی طرح مدیریت شهری در مجلس متوقف شد. وزارت کشور اوایل دولت یازدهم تصمیم گرفت قانون قدیمی شهرداری‌ها مربوط به دهه ۳۰ را متناسب با تحولات و دگرگونی‌های اساسی شهرها از طریق ارائه لایحه مدیریت یکپارچه شهری به‌روز کند تا به این ترتیب نقاط ضعف و خلأ‌های موجود در این قانون رفع شود. پیش‌نویس این لایحه در شهریورماه سال ۹۳ به شکل یک کتابچه تدوین و گردآوری شد و در همین سال به پروسه بررسی هیات‌دولت برای نهایی‌شدن لایحه و طرح آن در هیات دولت وارد شد. اما تاخیر بی‌دلیل در تدوین نسخه نهایی لایحه مدیریت شهری که به‌نظر می‌رسد به‌دلیل اختلاف‌نظر‌ دستگاه‌ها نسبت به محتوای پیش‌نویس لایحه بود، در عمل باعث شد تصویب این لایحه به عمر دولت یازدهم نرسد و کار به جایی رسید که اواخر سال گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس نسخه در حال نهایی شدن اما مشکل‌دار لایحه مدیریت شهری را به یک طرح با نام طرح جامع مدیریت شهری همراه با اشکالات و نواقص فنی پیش‌نویس لایحه، تبدیل کنند.

  • تخفیف «خرید نقدی» در بازار مسکن

    سازندگان واحدهای مسکونی برای فروش سهل‌تر و سریع‌تر واحدهای آماده خود در بازار مسکن طی روزهای اخیر دست به ابتکار جدیدی زده‌اند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، در شرایطی که این روزها عمده سازندگان و فروشندگان ملک در تکاپوی فروش هر‌چه سریع‌تر آپارتمان‌های خود هستند تحت تاثیر دو اتفاق عمده، حجم تقاضا برای خرید در بازار مسکن اندکی کاهش یافته است. با این حال سازندگان متقاضی فروش، واحدهای نوساز و آماده فروش خود را با مشوق تازه‌ای برای خریداران به بازار مسکن عرضه کرده‌اند تا پیش رونق آغاز شده طی ماه‌های اخیر را در ماه رمضان نیز حفظ کنند.

  • طرح بی‌سرانجام برای نجات تهران از شب‌مردگی

    با گذشت بیش از دو سال از تصویب طرح جامع روشنایی و نورپردازی فضاهای شهری در صحن شورای شهر تهران، هنوز نمود اجرای این مصوبه در پایتخت مشهود نیست. به گزارش «دنیای اقتصاد»، هر سال با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، شب‌های تهران جان دوباره می‌گیرد و گویی پایتخت در نیمه‌های شب نیز زنده است. در ماه‌های دیگر سال تقریبا محال است که مغازه‌ای را بعد از ۱۲ نیمه شب، باز ببینیم و ندرتا رستوران‌ها و مراکزی وجود دارند که مجوز فعالیت ۲۴ ساعته دریافت کرده‌اند. دو سال پیش شورای شهر تهران تلاش کرد چاره‌ای برای این خاموشی اجباری شب‌های پایتخت بیندیشد و از این رو در گام اول طرح جامع روشنایی و نورپردازی فضاهای شهری را در دستور کار قرار داد.

  • آشنایی با لپ‌تاپ‌های جدید اچ‌پی و هوآوی

    بازار تولید لپ‌تاپ در هفته گذشته داغ و پر رونق بود. بازاری که به‌شدت هواخواه دارد و هراندازه گوشی‌های رنگارنگ هوشمند به بازار بیاید بازهم این لپ‌تاپ‌ها هستند که جایگاهشان را بین کاربران حفظ می‌کنند. در هفته گذشته شرکت‌های اچ‌پی و هوآوی سه نوع جدید از لپ‌تاپ‌های خود را رونمایی کردند که برای دوستداران بازار لپ‌تاپ در جهان جالب بود. در ادامه با این ۶ لپ‌تاپ جدید آشنا شوید.

    اچ‌پی‌های جدید

    در چند روز گذشته شرکت اچ‌پی از سه لپ‌تاپ جدید رونمایی کرد که از سری محصولات انوی (Envy) این برند محسوب می‌شوند.

  • چطور از قابلیت قفل داینامیک در ویندوز ۱۰ استفاده کنیم؟

    در آپدیت Creators ویندوز ۱۰ شاهد ویژگی‌ جدیدی با نام قفل داینامیک هستیم، در این قسمت قصد داریم با هم ببینیم قفل داینامیک ویندوز ۱۰ چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد. شرکت‌های سازنده‌ نرم‌افزار و سخت‌افزار همیشه به دنبال راه‌های جدیدی برای حفظ اطلاعات کاربران بوده‌اند. این امر باعث شده است تا در کنار استفاده از گذرواژه شاهد شیوه‌های بایومتریکی نیز برای تشخیص هویت کاربر باشیم. در بین این شیوه‌ها استفاده از اثر انگشت برای تشخیص هویت کاربر چندین سال است که در لپ‌تاپ‌ها تعبیه شده است. اما این شیوه مشکلات خاص خود را دارد، از طرف دیگر تمامی لپ‌تاپ‌ها به سنسور تشخیص اثر انگشت نیز مجهز نیستند.

  • گشت سینمایی در دل شب

    چند سالی است که طرح اکران فیلم‌ها در شب‌های رمضان با عنوان «از اذان تا اذان» برگزار می‌شود و به نظر می‌رسد این اتفاق به رشد فروش فیلم‌ها در این ماه مبارک کمک قابل‌توجهی کرده است. نخستین بار در سال ۸۸ بود که ایده اکران فیلم‌ها در فاصله افطار تا سحر اجرایی شد. ماجرا این بود که در ماه مبارک رمضان به‌ویژه در روزهای بلند و شب‌های کوتاه فصل تابستان، استقبال از سینماها به شدت کاهش پیدا می‌کرد و مسوولان سینمایی کشور به‌دنبال چاره‌ای می‌گشتند تا این کاهش استقبال را جبران کنند. طرح اکران افطار تا سحر توانست زمان مورد نیاز مخاطبان برای رفتن به سینما را تامین کند.

  • دیلن ذهن مخاطب را قلقلک می‌دهد

    بهنام ناصح

    چند سالی است که نوبل ادبیات، کم و بیش با حاشیه همراه است. جز «یوسا» که انتظار برنده شدنش می‌رفت اغلب در روز اعلام نتایج جایزه با نام‌هایی مواجه شده‌ایم که یا پیش از آن کمتر شناخته شده بودند یا از نگاه منتقدان در حد و اندازه این جایزه معتبر نبودند. جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۷ از این نظر شگفتی جدیدی آفرید. این‌بار آکادمی جایزه خود را به شخصیتی بسیار مطرح اعطا کرد؛ ولی چهره‌ای که بیش از ادبیات در موسیقی شناخته شده بود. اهدای جایزه به «باب دیلن» موجی از انتقادات و حتی پیام‌های تمسخر‌آمیز حواله برگزارکنندگان نوبل کرد.

  • فروغ

    آلبوم موسیقی «فروغ» با صدای «علیرضا قربانی» منتشر شد. این آلبوم شامل ۱۰ قطعه است که روی سروده‌هایی از «مولانا»، «مسعود کلانتری»، «علیرضا کلیایی» و «فروغ فرخزاد»، آهنگ ساخته و پرداخته شده است. در این اثر، «بهنام ابوالقاسم» به‌عنوان نوازنده پیانو، «پدرام فریوسفی»، «میثم مروستی»، «نیلوفر محبی»، «محسن عبادی»، «پانیذ فریوسفی»، «آتنا اشتیاقی»، «میلاد محمدی» نوازنده تار و شورانگیز و «رضا فرهادی» نوازندگان ارکستر زهی حضور دارند. همچنین سازهای کوبه‌ای متنوعی در اجرای قطعات این مجموعه استفاده شده و «زکریا یوسفی»، «بهتاش ابوالقاسم» و «درشن آنند» نوازندگان آن هستند.

  • آشوب

    فیلم سینمایی «آشوب» به کارگردانی کاظم راست گفتار این روزها روی پرده سینما‌ها رفته است. این فیلم در دل تاریخ می‌رود و داستانی مفرح را درباره اولین فارغ‌التحصیل ادبیات دانشگاه تهران روایت می‌کند؛ فارغ‌التحصیلی که از پیش پرده‌خوانی در لاله‌زار شروع می‌کند، اما رفته رفته بالا می‌کشد و موقعیت‌های متفاوتی را تجربه می‌کند. راست گفتار پیش از این سابقه ساخت آثاری همچون «نقاب» و «چک» را در کارنامه داشته است. این فیلم بسیار پر بازیگر است و در آن بازیگرانی همچون کوروش تهامی، آتیلا پسیانی، یکتا ناصر، امیرحسین صدیق، داریوش فرهنگ، محمدرضا هدایتی، ارژنگ امیرفضلی، نادر سلیمانی، رامین ناصرنصیر، نیما فلاح، فرهاد آییش، فخرالدین صدیق شریف، داریوش کاردان و.

  • در میان ابرها

    نمایش «در میان ابرها» ۱۲ سال پیش در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر با بازی حسن معجونی و باران کوثری اجرا شد و پس از آن در بیش از ۲۰ کشور دنیا به نمایش درآمد و بسیار مورد توجه قرار گرفت. این نمایش پس از سال‌ها دوباره روی صحنه رفته است. این نمایش دو داستان موازی است که در یک داستان به موضوع کوچ ایل قشقایی و در داستان دیگر به موضوع مهاجرت ایرانی‌ها به خارج از کشور می‌پردازد. در این نمایش حسن معجونی، باران کوثری و شیوا فلاحی بازی می‌کنند که نقش کوثری و فلاحی یکی است و ۱۰ شب نخست اجرا با بازی باران کوثری اجرا می‌شود.

  • او یک فرشته بود

    سریال‌های مناسبتی این روزها در شبکه‌های مختلف تلویزیون روی آنتن می‌روند. در این میان مجموعه تلویزیونی «او یک فرشته بود» به کارگردانی علیرضا افخمی هم از شبکه یک سیما پخش می‌شود که سال‌ها پیش در ماه رمضان روی آنتن رفته است و داستان مردی به نام بهزاد را روایت می‌کند که با زنی تصادف می‌کند و او را به خانه می‌آورد. به‌تدریج حرکات عجیبی از این زن که فرشته نام دارد سر می‌زند و از سوی دیگر در قالب مردی به نام سرابی سعی در سردرگم کردن بهزاد دارد و. . . در این مجموعه ۳۰ قسمتی زنده یاد حسن جوهرچی، بهاره افشاری، مرتضی ضرابی، مریم کاویانی و ثریا قاسمی ایفای نقش کرده‌اند.

  • نمایش کمدی - ۱۱ خرداد ۹۶

    من فقط عاشق اینم...

    کارگردان: علیرضا غنچی

    بازیگران: احسان کریمی، مجید امیری، شیوا ایوبی، توحید غنی زاده، کیانا اطهری‌نژاد و علی جعفری

    مکان: پردیس سینمایی کورش

    آدرس: تهران، بزرگراه شهید ستاری، نبش پیامبر مرکزی

    تلفن: ۴۷۰۱- ۰۲۱ گویا

    زندگی شیشه‌ای

    کارگردان: بهزاد محمدی

    بازیگران: بهزاد محمدی، علی قدمگاهی، فهیمه سمیعی، حسین اسدی، نیلوفر فرهمند و سهند نسیمی نژاد

  • هنر و تجربه - ۱۱ خرداد ۹۶

    مفت‌آباد

    کارگردان: پژمان تیمورتاش

    تهیه کننده: حنیف سروری

    بازیگران: سجاد افشاریان، برزو ارجمند، آمین اسفندیار، فائزه علوی، دنیا مدنی، محمدرضا جمشیدپی، احسان بیانفر، علی میری، ندا میری و امیرحسین مجیدی

    خلاصه داستان: داستان ۵ پسر جوان است که در خانه‌ای مجردی زندگی می‌کنند و هر کدام شرایط خاصی دارند.

    مهتاب

    کارگردان: وحید پاکزاد

    تهیه‌کننده: وحید پاکزاد

    بازیگران: مهتاب دهقان و ماهان دهقان

    خلاصه داستان: مهتاب مجبور است دستوراتی را انجام دهد، فرامینی که مرحله به مرحله او را از روند طبیعی زندگی‌اش دور می‎‎کند.

  • اجرا - ۱۱ خرداد ۹۶

    مرغ دریایی

    نویسنده: آنتوان چخوف

    مترجم: کامران فانی

    کارگردان: محسن ستوده

    بازیگران: مهرنوش خلیلی، سید‌میثاق رضایی، محسن ستوده، سید‌محمد صالح طباطبایی، شیرین سمیعی، شیلا توکلی، ستوده شفیعی پور، پوریا رفیع بیگی، ‌هانیه ربیع، مصطفی کبودی و علیرضا حاجیان

    مکان: تماشاخانه استاد جمشید مشایخی

    دوره اجرا: پنج‌شنبه ۴ خرداد تا دوشنبه ۲۲ خرداد

    ساعت: ۲۰:۴۵

    مدت زمان اجرا: یک ساعت و ۱۵ دقیقه

    قیمت بلیت: ۲۰.

  • اکران - ۱۱ خرداد ۹۶

    دو عروس

    کارگردان: داود موثقی

    تهیه‌کننده: علی ژکان

    بازیگران: دانیال عبادی، افسانه پاکرو، سولماز آقمقانی، علی خیامی، صفا آقاجانی، میرطاهر مظلومی، بهزاد رحیم خانی و عرفان برزین

    خلاصه داستان: قصه زندگی زن و شوهر جوانی است که مرد شرایط مالی مناسبی ندارد، اما زن به‌خاطر داشتن دوستان متمول خواسته‌های عجیب و غریب دارد. او برای رسیدن به ثروت پیشنهادهایی می‌دهد و شوهرش را وادار به انجام کار تازه‌ای می‌کند.

  • رد پای دو غریبه (بخش پنجم)

    ترجمه: محمدحسین باقی

    گفته می‌شود بخشی از مشکلات خاورمیانه برخاسته از توافقاتی است که قدرت‌های پیروز در جنگ جهانی دوم به آن دست یافتند. پس از پایان جنگ دوم جهانی امپراتوری عثمانی که مرد بیمار اروپا لقب گرفته بود به‌واسطه تبانی فرانسه و بریتانیا تجزیه شد. از دل این تجزیه مهم‌ترین توافق قرن بیستم زاده شد که همان سایکس‌‌پیکو بود. این توافق مبنای خط‌کشی‌های مرزی کشورهای خاورمیانه را تشکیل داد و ریشه بسیاری از مشکلات کنونی در خاورمیانه عربی به همین توافق بازمی گردد.

بیشتر