شانس بالای حزب کارگر بریتانیا در مواقع بحرانی

علی بیگدلی
کارشناس مسائل اروپا

انتخابات زودهنگام عمومی در بریتانیا در شرایطی تا چند هفته دیگر برگزار می‌شود که حادثه تروریستی منچستر بر این انتخابات و شانس احزاب برای پیروزی در آن سایه افکنده است. اکنون پرسش اینجاست که در شرایط فعلی آیا حزب کارگر به رهبری جرمی کوربین شانس بیشتری دارد یا حزب محافظه‌کار به رهبری ترزا می؟ این در حالی است که ترزا می روی نتایج این انتخابات و شانس پیروزی محافظه‌کاران بسیار حساب باز کرده بود. ترزا می، نخست‌وزیر و رهبر حزب محافظه‌کار بریتانیا، پس از استعفای دیوید کامرون در پی رأی مردم این کشور مبنی بر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا جانشین وی شد. ترزا می ‌از آنجایی که می‌داند برای اجرای تصمیماتش مشروعیت لازم را ندارد در گام نخست به برگزاری انتخابات زودهنگام روی آورد تا از این طریق حزب محافظه‌کار بتواند اکثریت کرسی‌های پارلمان را به‌دست بیاورد. البته از ابتدا بسیاری نگران بودند که با توجه به فضای حاکم بر بریتانیا او نتواند رای لازم را به‌دست بیاورد.

جرمی کوربین،‌ رهبر حزب اپوزیسیون کارگر در مناظره‌ای که با ترزا می ‌داشت تاکید کرد که جامعه غرب و به خصوص نظام سرمایه‌داری با بحران شکنند‌ه‌ای روبه‌روست و به سمت انحطاط در حال حرکت است. او معتقد است که تمام اقدامات تروریستی که در جوامع غربی رخ می‌دهد نتیجه دوقطبی شدن این جوامع است که یک گسل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ایجاد کرده است. همچنین کوربین این گونه بیان می‌کند که همواره در طول تاریخ قدرت و ثروت باید با یکدیگر تناسب داشته باشند و در جامعه سرمایه‌داری این تناسب برهم خورده است. در عین حال کوربین بر این مساله انگشت گذاشته که طی چند دوره گذشته که محافظه‌کاران بر این کشور حاکم بودند، بریتانیا اعتبار و پرستیژش را از دست داده و وضعیت اقتصادی مردم نیز به شدت آسیب پذیر شده است. باید توجه داشت که بریتانیا اکنون دو مشکل عمده و پیچیده دارد؛ «نخست مساله اقتصادی و دیگر تهدیدات تروریستی.»

بعد از حمله تروریستی که در منچستر رخ داد، ترزا می ‌اینگونه تصور کرد که شاید چنین حادثه‌ای باعث شود مردم بیشتر به سمت این حزب که شعارهای ضدمهاجرتی دارد، گرایش داشته باشند. اما باید توجه داشت که این حادثه، ضربه بزرگی بر پیکر سیاسی ترزا می ‌وارد آورد و وضعیت حزب محافظه‌کار را با آشفتگی‌های بسیاری مواجه ساخته است. در این میان طبیعی است که گروه‌های پایینی و میانی جامعه هیچ تمایلی به ادامه حکومت محافظه‌کاران نداشته باشند. در واقع در حال حاضر به نظر من حزب کارگر شانس بیشتری نسبت به حزب محافظه‌کار دارد و به نظر می‌رسد با توجه به سوابق تاریخی این حزب بتواند با تفکرات سوسیالیستی‌اش قدرت را در آینده به‌دست گیرد. مصداق تاریخی آن نیز این است که در بحبوحه جنگ جهانی اول، نخستین بار حزب کارگر در سال 1924 کابینه‌اش را تشکیل داد و رمزی مک دونالد نیز به نخست‌وزیری نایل شد. بنابراین در شرایط بحرانی همواره حزب کارگر در این کشور به پیروزی رسیده است. البته به‌طور کلی هنوز نمی‌توان راجع به وضعیت انتخابات در بریتانیا صحبت کرد اما در هر صورت حزب محافظه‌کار به رهبری ترزا می ‌وضعیت مناسبی ندارد.