بازار سهام

رشد بورس با شناسایی فرصت خرید

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۶۴۶ واحدی (۷/ ۰ درصدی) در سطح ۹۶ هزار و ۲۰۸ واحدی ایستاد. پس از افت ۸۴/ ۲ درصدی شاخص طی ۴ روز معاملاتی، شناسایی فرصت خرید میان معامله‌گران مجددا فضای مثبت را در بازار رقم زد، اما تداوم احتیاط افت ۴۰ درصدی ارزش معاملات را نسبت به ۱۰ روز ابتدای دی رقم زد. بنابراین بازگشت توجه معامله‌گران به عوامل بنیادی و رشد اخیر قیمت مس به سقف ۴‌ساله (۷۲۵۰ دلار) و گزارش‌های ماهانه مناسب فلزی‌معدنی‌ها این گروه را در صدر ارزش معاملات قرار داد. در کنار این پس از ریزش‌های اخیر در خودرویی‌ها و شکستن کف‌های تکنیکال، روز گذشته شاهد رشد تقاضای خودرویی‌ها بودیم. اما همچنان ریسک‌های سیاسی از جمله برجام مانع از رشد قابل توجه قیمت است. همچنان روند نرخ دلار و تردیدها نسبت به پایداری قیمت جهانی کالاها ریسک‌های موجود در بازار هستند.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

تقاضای سفته‌بازی در بازار ارز

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 2 تومانی به نرخ 4299 تومان معامله شد. با وجود روند کم‌نوسان نرخ دلار در بازه 4180 تا 4195 تومان از هفته چهارم آذر تا 6 دی، پنج‌شنبه گذشته نرخ دلار بالاتر از سطح 4200 تومانی قرار گرفت. اما از روز شنبه تشدید تقاضای سفته‌بازی با چاشنی تجمعات در برخی شهرها روند صعودی نرخ دلار را تشدید کرد. بنابراین در 3 روز معاملاتی اخیر دلار با رشد 100 تومانی همراه شد. با وجود این، عرضه سنگین از سوی صرافی بانک‌ها تا حدی تقویت احتیاط را میان معامله‌گران رقم زد. بنابراین نوسانات صعودی دلار روز یکشنبه محدود شد. اما حرکت معامله‌گران به سمت یورو، جهش حدود 400 تومانی نرخ یورو را در ۳ روز اخیر تا سطح ۵۴۲۰ تومان رقم زد. همچنان عرضه صرافی بانک‌ها و فروکش هیجانات می‌تواند مانعی برای رشد قابل توجه دلار شود.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

تشدید نوسانات صعودی سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با جهش 34 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 490 هزار تومان معامله شد. در آخرین روز معاملات 2017 اونس طلا بالاتر از سطح ۱۳۰۰ دلار معامله شد. اما چشم‌انداز تداوم رشد اقتصادی و رشد نرخ بهره آمریکا فشار را بر طلا حفظ کرده است. رشد ۱۰۰ تومانی نرخ دلار در ۳ روز معاملاتی اخیر رقم خورد. با وجود تشدید نوسانات دلار در روزهای شنبه و یکشنبه (رشد ۹۲ تومانی) شکستن مقطعی مقاومت سطح ۴۳۰۰ تومانی با وجود فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، رشد سکه را در یک هفته اخیر به ۹۴ هزار تومان رساند. علاوه بر این، قیمت سکه در حراج سکه بانک کارگشایی تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، تشدید نوسانات صعودی سکه را رقم زد. همچنان احتمال کاهش دلار با فشار عرضه و سیگنال طلای جهانی بر سکه اثرگذار هستند.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

دوگانگی دیدگاه‌ها نسبت به طلا

هر اونس طلای جهانی در سقف 3‌ماهه به قیمت 5/ 1302 دلار معامله شد و رشد سالانه 1/ 13 درصدی را ثبت کرد. افت شاخص دلار به کف 3‌ماهه در کنار شکستن سقف‌های تکنیکال در شرایط معاملات کم‌حجم پایان سال، طلا را بالاتر از 1300 دلار قرار داد. کامرزبانک با پیش‌بینی پایین ماندن نرخ بهره واقعی و پایین آمدن هزینه نگه‌داشتن طلا در کنار ریسک‌های سیاسی اروپا و آمریکا پیش‌بینی رشد طلا تا 1350 دلار را در پایان 2018 ارائه داد. اما گلدمن‌ساکس با چشم‌انداز تداوم رشد اقتصادی در کشورهای توسعه‌یافته، احتمال پایین رکود و ریسک ژئوپلیتیک و تداوم افزایش نرخ بهره فدرال رزرو میانگین قیمت 1255 دلار را در سال 2018 برای طلا پیش‌بینی کرد. در نظرسنجی کیتکو (از 23 کارشناس) 15 نفر روند صعودی، یک کارشناس حرکت خنثی و 7 نفر روند نزولی را در پایان 2018 برای طلا پیش‌بینی کردند.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

رشد آرام «تسه»ها از کف

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد 6/ 0 درصدی به قیمت 72 هزار و 833 تومان معامله شدند. پس از رسیدن «تسه»ها به کف 71 هزار تومانی، شناسایی کف و رشد تدریجی تقاضا، «تسه»ها را با رشد همراه کرد. با وجود روند کم‌نوسان «تسه»ها از ابتدای مهر، در ماه‌های اخیر نوسان تعداد معاملات و قیمت مسکن تشدید شد. بخشی از این موضوع به تقاضای «خانه‌اولی»ها با وام صندوق یکم مربوط است. علاوه بر این، رشد ۹/ ۱۴ درصدی میانگین قیمت مسکن در تهران در آذر را می‌توان به دلیل افزایش اختلاف نوسانات قیمت در مناطق مختلف (پراکندگی داده‌ها) برای مثال رشد ۴/ ۲۴ درصدی در منطقه ۵ در مقابل رشد ۳/ ۵ درصدی در منطقه ۱۶ دانست. بنابراین با وجود نشانه‌های رونق، پایین بودن قدرت خرید متقاضیان و تداوم رکود ساخت و ساز به تدریجی بودن خروج مسکن از رکود اشاره دارد.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

دومین سال صعود نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد ۳۳/ ۳ درصدی دومین هفته صعودی را ثبت کرد و در سقف ۵/ ۲ ساله، ۴۲/ ۶۰ دلار معامله شد. به این ترتیب با ثبت دومین سال صعودی، WTI با رشد ۵/ ۱۲ درصدی و برنت با رشد ۱۷ درصدی همراه شد. در سال اخیر اجرایی شدن توافق اوپک و غیراوپک برای کاهش تولیدات به میزان ۸/ ۱ میلیون بشکه در روز با کاهش موجودی نفت تجاری و تمدید آن تا پایان سال ۲۰۱۸ در کنار چشم‌انداز خروج تدریجی از توافق، همچنین تنش‌های ژئوپلیتیک، توفان‌های آمریکا با ایجاد اختلالات عرضه در کنار رشد تقاضا به ویژه از سوی چین عامل حمایت از قیمت نفت شد. اما همچنان رشد ۴۰ درصدی تعداد دکل‌های نفتی آمریکا و رشد ۱۶ درصدی تولیدات از نیمه دوم ۲۰۱۶ در کنار چشم‌انداز رشد تولیدات کانادا و برزیل فشار را بر قیمت نفت حفظ کرده است.

آینده  نگر بازار


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید