به گزارش «دنیای اقتصاد»، مراسم «روز جهانی شهرها» همزمان با ۳۱ اکتبر که در تقویم بین‌المللی با این عنوان نامگذاری شده و بانی آن دفتر برنامه اسکان بشر ملل متحد (هبیتات) است، عصر روز سه‌شنبه طی همکاری مشترک شهرداری تهران و نمایندگی هبیتات در تهران برگزار شد. در این مراسم گری‌لوئیس، هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در ایران با اشاره به اینکه ایران در زمره ۱۰ کشور اول در زمینه تولید گازهای گلخانه‌ای قرار دارد، تاکید کرد: موقعیت شهرهای ایران تمیز و ایمن نیست و شهرها از آثار مخرب زیست‌‌محیطی آسیب دیده‌اند. وی توسعه حمل‌ونقل عمومی را راهکاری دانست که در مقایسه با آثار سوء ترافیک و آلودگی هوای ناشی از آن، پرهزینه نیست.

محمدعلی نجفی، شهردار تهران نیز «نابرابری اجتماعی» را مهم‌ترین چالش پیش‌روی تهران توصیف کرد و این موضوع را ناشی از رشد نامتوازن و سریع شهرنشینی و فرصت اندک برای تامین زیرساخت‌ها دانست. درحالی‌که ادعای مدیران شهری در دوره کنونی، حرکت به سمت حذف دوقطبی از شهر و کاهش فاصله شمال و جنوب تهران بود، اما شهردار جدید معتقد است نه تنها این دو قطبی از بین نرفته، بلکه جلوه‌های این نابرابری اجتماعی بیش از پیش قابل مشاهده است. آمارهای رسمی نیز وجود این معضل را تایید می‌کند؛ کمااینکه ۱۵ درصد جمعیت تهران ساکن بافت فرسوده هستند و دست‌کم ۵/ ۱ میلیون حاشیه‌نشین در اطراف شهر تهران سکونت دارند. به گفته نجفی از دید مردم فاصله طبقاتی بین فقرا و ثروتمندان در حال افزایش است و این موضوع می‌تواند بر کاهش حس تعلق اجتماعی اثرگذار بوده و موجب کاهش مشارکت شهروندان در اداره مطلوب شهر شود. شهردار تهران اعتقاد دارد در این فرآیند زنان، کودکان و سالمندان بیش از گروه‌های دیگر در معرض آسیب قرار دارند.

نجفی از دو گرایش و خواست عمومی مردم نیز سخن گفت؛ نخست اینکه شهروندانی که منافع بیشتری از شهر می‌برند، سهم بیشتری در تامین هزینه‌ها داشته باشند و دوم اینکه درخواست اکثر شهروندان پایان شهرفروشی است. بر این اساس شهردار تهران جامه عمل پوشاندن به دو خواسته اصلی شهروندان را راه‌حل اصلی مقابله با دوقطبی شکل گرفته در تهران تشخیص داده است که به کسب درآمدهای پایدار شهر نیز کمک می‌کند.

در مراسم روز جهانی شهرها، جمعی از سفرای خارجی هم حضور داشتند که شهردار تهران فرصت را مغتنم شمرد و از ایجاد جاذبه‌های فراوان برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی خارجی و داخلی در پروژه‌های توسعه شهری پایتخت خبر داد و ضمن اعلام آمادگی شهرداری برای ایجاد تسهیلات جذب سرمایه، پیشنهاد داد: نمایندگان کشورهای دوست در ایران سرمایه‌گذاران کشور خود را برای مشارکت در اجرای این پروژه‌ها راهنمایی و تشویق کنند.