گشایش «دروازه ملل» بر تجارت جهان عکس: President.ir

روحانی تاکید کرد: امروز ما از تمامی این تفکرات فاصله گرفته‌ایم و مردم این منطقه نشان دادند، بین اقوام و مذاهب مختلف در این سرزمین فاصله‌ای وجود ندارد. البته در این زمینه علمای شیعه و سنی و نخبگان و بزرگان چه در ایران و چه در کشورهای منطقه گام‌های بلندی را برداشته‌اند. رئیس‌جمهوری افزود: آنچه اهمیت دارد این است که همه باید به‌دنبال همبستگی، اتحاد و منافع بیشتر در منطقه باشیم. روحانی در ادامه با تاکید بر ضرورت تعامل میان ملت‌ها گفت: ما علاقه‌مند نیستیم که با هیچ کشوری فاصله داشته باشیم؛ چراکه معتقدیم مشکلات منطقه با گفت‌وگو قابل حل است و چیزی بالاتر از آن نیاز نیست تا مشکلات حل شود و نیازی به اسلحه و دخالت قدرت‌های خارجی برای حل مشکلات نداشته و خودمان در کنار هم و با گفت‌وگو می‌توانیم مشکلات را حل‌و‌فصل کنیم. او در ادامه سخنانش در مرکز همایش‌های بین‌المللی منطقه آزاد چابهار، سرآغاز اعتدال را باور داشتن و به رسمیت شناختن منافع یکدیگر برشمرد و گفت: منافع مشترک زمینه‌ساز وحدت و امنیت منطقه‌ای است.

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان روز گذشته‌اش در چابهار، تعامل را سرآغاز وحدت و همبستگی برشمرد و گفت: اعتدال راهی است که ما را به تعامل گسترده و سازنده می‌رساند و هیچ کشوری در منطقه نمی‌تواند مدعی شود که قدرت برتر بوده و کشورهای دیگر باید تسلیم و تابع او باشند چراکه ابرقدرت‌ها هم نتوانستند به این خواسته دست پیدا کنند. روحانی با تاکید بر اینکه قدرت هر کشوری در قدرت منطقه است، افزود: اگر منطقه امن و قدرتمند باشد، همه از آن استفاده و بهره‌برداری خواهند کرد. روحانی شنبه نیز در اولین روز سفرش به استان سیستان و بلوچستان   گفته بود که ایران رقابتی در زمینه توسعه با دیگر کشورهای منطقه ندارد. او همچنین درجمع مردم زابل با بیان اینکه اگر بعضی از کشورها از ما فاصله گرفته‌اند، تقصیر خود آنهاست تاکید کرده بود: «ما خواهان فاصله نیستیم و نمی‌خواهیم روابط‌مان با هیچ‌کدام از کشورهای منطقه دوستانه و برادرانه نباشد. ما نمی‌خواهیم بین ایران و کشورهای منطقه، بین ایران و دنیای عرب و بین ایران و جهان اسلام فاصله باشد.»

بهره‌برداری از فاز اول طرح توسعه بندر چابهار

رئیس‌جمهوری روز شنبه در اولین سفر استانی‌اش در دولت دوازدهم وارد استان سیستان و بلوچستان شد و در جمع مردم زابل و زاهدان حضور یافت. چابهار ایستگاه دوم روحانی در دومین روز سفرش به این استان بود و با حضور او فاز اول طرح توسعه بندر شهیدبهشتی چابهار به بهره‌برداری رسید. بندر شهیدبهشتی چابهار یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های توسعه‌ای محسوب می‌شود که توانسته ظرفیت این بندر را از ۵/ ۲ میلیون تن به ۵/ ۸ میلیون تن یعنی به بیش از سه‌برابر افزایش دهد. رئیس‌جمهوری نیز پس از بهره‌برداری از فاز اول طرح توسعه بندر بین‌المللی شهیدبهشتی چابهار تصریح کرد: کریدور شمال - جنوب برای منطقه و جهان بسیار حائزاهمیت است و امروز خوشحالیم که اولین فاز آن به بهره‌برداری رسیده و امیدواریم هرچه سریع‌تر بتوانیم فازهای بعدی را احداث و ظرفیت نهایی این بندر را بیش از پیش افزایش دهیم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی بهره‌برداری از اولین فاز بندر مهم تجاری و بین‌المللی چابهار را یک روز مبارک و تاریخی دانست و اظهار کرد: این بندر موقعیت و جایگاه ویژه‌ای دارد که می‌تواند کریدور شمال – جنوب را در مسیر کوتاهی قرار داده و آن را به اقیانوس متصل کند. برای آماده‌سازی و تجهیزات فاز نخست بندر شهیدبهشتی چابهار در مجموع یک میلیارد دلار هزینه شده است.

با خشونت نمی‌توان کسی را هدایت کرد

رئیس‌جمهوری، شامگاه شنبه در ادامه برنامه‌های اولین سفر استانی‌اش به استان سیستان و بلوچستان، وارد چابهار شد. او روز گذشته درمراسمی با حضور وزرا و میهمانان خارجی از ۱۷ کشور و مسوولان و مقامات ارشد کشوری و لشکری در مرکز همایش‌های بین‌المللی منطقه آزاد چابهار، با تاکید بر اینکه راهی جز اعتدال وجود ندارد و افراطی‌گری و خشونت به هر نام و در هر کشوری که باشد، پایانش ویرانی، خسارت و نابودی است، گفت: سرآغاز اعتدال باور یکدیگر است و ما باید یکدیگر را به رسمیت بشناسیم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی ادامه داد: باید مردم منطقه و منافع کشورها به رسمیت شناخته شده و اقوام، فرهنگ‌ها و قومیت‌ها را تحت چتر فرهنگ ملی کشورهای منطقه به رسمیت بشناسیم. رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه مذاهب باید یکدیگر را به رسمیت بشناسند، افزود: به‌زور با عصبانیت و با شعار و خشونت نمی‌توان کسی را از مسیری به مسیر دیگرهدایت کرد و اگر کسی تصور می‌کند دین و مذهبش بهتر است، باید با عمل نشان دهد نه با زبان. ما باید در عمل نشان دهیم بهترین راه را داریم، ضمن اینکه به اعتقادات دیگران احترام گذاشته و آنها را به رسمیت بشناسیم.

اتصال اقتصاد کشورها

روحانی با بیان اینکه اقتصاد نیز نقش مهمی در تعامل میان کشورها دارد و ما باید اقتصاد کشورها را به‌هم متصل کنیم، تصریح کرد: همه کشورهای منطقه از لحاظ اقتصادی به یکدیگر نیاز دارند و اگر کشوری فکر کند در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، صنعت و علم بی‌نیاز است حتما اشتباه کرده است و این نیاز در صورتی که چارچوبی صحیح برای آن تعریف شود می‌تواند باعث وحدت بیشتر نیز شود. به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهوری درمراسم افتتاح بندر چابهار نیز گفت: تنها راه اصلی ایجاد امنیت در کل منطقه افزایش ارتباطات اقتصادی، علمی و فرهنگی میان کشورهای منطقه است.

اصلاح جاده چابهار و زاهدان

به گزارش «ایسنا» روحانی در ادامه سخنان خود گفت: همانطور که وزیر راه هم اشاره کرد، باید جاده‌ای که بین چابهار و زاهدان وجود دارد را اصلاح کنیم و این اولویت اول ما است و ثانیا باید این جاده به بزرگراه تبدیل شده و باند دوم آن هم اصلاح شود. روحانی با اشاره به اینکه بهره‌برداری از این بندر در مجموع برای استان سیستان و بلوچستان نیز حائز اهمیت است، گفت: اتصال راه‌آهن سراسری به چابهار نیز می‌تواند موقعیت ممتازتری را برای این منطقه ایجاد کند.

رئیس قوه مجریه همچنین با بیان اینکه هیچ وقت با انحصار مشکلات ما حل نخواهد شد، گفت: با رقابت‌های منفی مسائل حل نمی‌شود، رقابت باید مثبت و سازنده باشد تا بتوانیم به اهداف‌مان دست پیدا کنیم. در ادامه برنامه‌های این سفر دو روزه، رئیس‌جمهوری عصر روز گذشته در شورای اداری استان سیستان و بلوچستان حضور یافت.

او گفت: یکی از تاکیدات ما به وزارت راه و شهرسازی از ابتدای دولت یازدهم بر ایجاد جاده ساحلی سواحل مکران از بندرعباس و توسعه بندر جاسک بوده است. وی اظهار امیدواری کرد تا توسعه این بندر و اجرای این جاده در دولت دوازدهم اجرایی شود تا بتوان صادرات نفت کشور را از طریق بندر جاسک به انجام رساند؛ چراکه این یک تصمیم استراتژیک است که صادرات نفت کشور بیرون از تنگه هرمز انجام شود. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه دولت گام‌های خوبی در سال ۹۷ برای توسعه اشتغال و رفع فقر برخواهد داشت، گفت: باید همه تلاش کنیم تا مشکلات کشور با وحدت، برادری و اتحاد برطرف شود. رئیس‌جمهور با بیان اینکه در همه تحولات توسعه‌ای باید به خوبی از نیروی بومی استان استفاده شود، اظهار کرد: حاشیه‌نشینی در این استان غمی بزرگ بوده که تبعات فراوانی را به‌دنبال دارد و باید در راستای حل این مساله پیگیری‌ها و اقدام مناسب انجام شود.

08-01

 


ادامه خبر