علاوه براین، شاخص مذکور در تابستان سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱/ ۱۳ درصدی را ثبت کرده، اما در بهار سال جاری رشد نقطه به نقطه شاخص معادل ۸/ ۸ درصد بوده است. کارشناسان معتقدند روند افزایش تورم بخش صنعت، می‌تواند ناشی از افزایش تقاضا در این بخش باشد که تداوم این موضوع، علامت بازگشت رونق به بخش واقعی اقتصاد خواهد بود. تجربه دنیا وجود یک تورم مثبت حداقلی را مقبول‌تر از تورم منفی (Deflation) می‌داند؛ بنابراین افزایش تورم تولیدکننده و کاهش اختلاف آن با تورم مصرف‌کننده از نگاه تولید می‌تواند جنبه مثبتی داشته باشد. مرکز آمار ایران گزارش شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در فصل تابستان ۱۳۹۶ را منتشر کرد. براساس این گزارش، شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در تابستان سال جاری به عدد ۸/ ۲۲۲ رسید که نسبت به شاخص فصل قبل، ۹/ ۵ درصد افزایش داشته است. علاوه براین، شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت نسبت به فصل مشابه سال قبل نیز با رشد ۱/ ۱۳ درصدی مواجه شده است.

شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت، از سال ۱۳۷۵ به‌عنوان یکی از طرح‌های جاری و مستمر در برنامه‌های آماری مرکز آمار ایران قرار گرفته است. براساس توضیحات داده شده در این گزارش، این شاخص کاربردهای گوناگونی از جمله برآورد حساب‌های ملی کشور به قیمت ثابت و ارزیابی برنامه‌های توسعه اقتصادی دارد. در حقیقت شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت، روند تغییرات قیمت محصولات صنعتی تولید شده در داخل کشور را از دیدگاه تولیدکنندگان نشان می‌دهد.

پوشش جغرافیایی این طرح شامل کل کشور است و اطلاعات قیمت به‌صورت مصاحبه مستقیم با مسوول یا مدیر کارگاه صنعتی گردآوری و در پرسشنامه الکترونیکی مورد نظر درج می‌شود.براساس گزارش مرکز آمار درصد تغییرات متوسط شاخص کل بخش صنعت در چهارفصل منتهی به فصل تابستان سال جاری به نسبت متوسط شاخص در چهارفصل منتهی به فصل تابستان سال قبل معادل ۲/ ۱۰ درصد رشد داشته است.

گروه‌های اصلی در تورم تولیدکننده

شاخص قیمت تولیدکننده کل بخش صنعت، شامل ۲۲ زیر بخش اصلی است که براساس جدول ضرایب اهمیت منتشر شده توسط مرکز آمار، پنج گروه «صنایع مواد غذایی و آشامیدنی»، «صنایع تولید زغال سنگ- پالایشگاه‌های نفت»، «تولید فلزات اساسی»، «تولید وسایل نقلیه موتوری» و «صنایع محصولات شیمیایی» با ضریب اهمیت به ترتیب، ۲۷/ ۱۰ درصد، ۰۴/ ۳۹ درصد، ۵۶/ ۱۴ درصد، ۹۷/ ۱۳ درصد و ۰۷/ ۶ درصد در کل ۹۱/ ۸۳ درصد از کل شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت را شامل می‌شوند.

برهمین اساس، بررسی‌ها نشان می‌دهد شاخص قیمت تولیدکننده در زیربخش «صنایع تولید زغال سنگ-پالایشگاه‌های نفت» با ۸/ ۹ درصد افزایش نسبت به فصل قبل از عدد ۲/ ۱۶۸ به ۴/ ۲۰۴ رسید و بیش‌ترین تاثیر را در افزایش شاخص کل فصل تابستان داشته است. رشته فعالیت «تولید فرآورده‌های نفتی تصفیه شده» با ۸/ ۹ درصد افزایش نسبت به فصل قبل بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص این زیربخش داشته است. علاوه براین، شاخص قیمت تولیدکننده «فلزات اساسی» با ۳/ ۱۱ درصد افزایش نسبت به شاخص فصل قبل رتبه دوم تاثیر را در افزایش شاخص کل فصل تابستان داشته است. رشته فعالیت‌های «تولید محصولات اولیه آهن و فولاد» با ۷/ ۱۰ درصد، «تولید محصولات اساسی مسی» با ۲/ ۱۶ درصد افزایش نسبت به فصل قبل به ترتیب بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص این بخش داشته‌اند.

براساس گزارش منتشر شده، شاخص قیمت تولیدکننده «صنایع محصولات شیمیایی» با ۲/ ۴ درصد افزایش نسبت به شاخص فصل قبل به عدد ۸/ ۲۳۱ واحد رسید و رتبه سوم تاثیرگذاری را در افزایش شاخص کل تولیدکننده بخش صنعت داشته است. رشته فعالیت‌های «تولید مواد پلاستیکی به شکل اولیه و ساخت لاستیک مصنوعی» با ۶/ ۸ درصد و «تولید مواد شیمیایی اساسی به جز کود و ترکیبات ازت» با ۴/ ۳ درصد افزایش نسبت به فصل قبل بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص این بخش داشته‌اند.

همچنین، شاخص قیمت «صنایع مواد غذایی و آشامیدنی» در فصل بهار ۹/ ۲۵۶ واحد بوده که با ۶/ ۱ درصد افزایش نسبت به شاخص فصل قبل به عدد ۲۶۱ رسیده است. این گروه رتبه چهارم تاثیر‌گذاری در شاخص کل فصل تابستان را به خود اختصاص داده است. رشته فعالیت‌های تولید روغن و چربی حیوانی و نباتی خوراکی با ۲/ ۸ درصد و تولید فرآورده‌های لبنی با ۶/ ۱ درصد افزایش نسبت به فصل قبل بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص این بخش داشته‌اند.

شاخص قیمت در زیربخش صنعتی «تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر» با ۳/ ۱درصد افزایش نسبت به شاخص فصل قبل و رسیدن به عدد ۲/ ۲۳۶، رتبه پنجم تاثیرگذاری را در افزایش شاخص کل بخش صنعت در فصل تابستان به خود اختصاص داده است. رشته فعالیت «تولید وسایل نقلیه موتوری» با ۴/ ۱ درصد افزایش نسبت به فصل قبل، بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص این بخش داشته است.

صدرنشینان تورم نقطه به نقطه

گزارش مرکز آمار کشور از نرخ تورم نقطه به نقطه کل بخش صنعت و بخش‌های اصلی به تفکیک فصل نشان می‌دهد که در تابستان سال جاری، از میان ۲۲بخش اصلی این شاخص، تنها یک شاخص تورم نقطه به نقطه منفی داشته است و سایر اقلام این بخش تورم مثبت داشته‌اند. همچنین، در میان گروه‌های با تورم مثبت تنها دو گروه فلزات اساسی و تولید پوشاک تورم بالای ۲۰ درصد را ثبت کرده‌اند. در این میان، گروه تولید فلزات اساسی با تورم ۸/ ۲۸ درصدی بیشترین تورم نقطه به نقطه را به خود اختصاص داده است. پس از آن گروه تولید پوشاک نیز با رشد ۷/ ۲۲ درصدی جایگاه دوم را به‌دست آورده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که گروه ماشین آلات و دستگاه‌های مولد و انتقال برق نیز در تابستان سال جاری به نسبت مدت مشابه سال قبل، ۸/ ۱۷ درصد رشد داشته است. این گروه از ضریب اهمیت ۷۳/ ۱ درصد برخوردار است. اما گروه چهارم که بیشترین تورم نقطه به نقطه را تجربه کرد، گروه صنایع تولید زغال‌سنگ و پالایشگاه‌های نفت است که رشد آن در تابستان ۹۶ به نسبت تابستان ۹۵، رشد ۶/ ۱۷ درصدی را ثبت کرده است.

براساس گزارش مرکز آمار از نرخ تورم نقطه به نقطه کل بخش صنعت و بخش‌های اصلی، گروه تولید محصولات از توتون و تنباکو سیگار در مدت مذکور رشد منفی ۳/ ۱ درصدی را ثبت کرده و براساس این گزارش تنها گروهی بوده که تورم نقطه به نقطه منفی را تجربه کرده است.