نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 25 شهریور

ورود پراید و تیبا به خیابان‌های غنا!

کدخبر: ۵۹۸۱۰۷
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
ورود پراید و تیبا به خیابان‌های غنا!

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

25 شهریور 1353؛ دولت قیمت شکر را تثبیت کرد

تصمیم دولت در تثبیت قیمت شکر در کیلویی 24 ریال در حالیکه بهای خرید شکر از واحدهای تولیدی و قیمت خرید چغندر قند را از کشاورزان افزایش داد امروز در یک آگهی با امضای چهار وزیر کابینه در جراید انتشار یافت.

این تصمیم دولت، پس از یک سلسله بررسی و مطالعه به منظور حمایت از تولیدکنندگان چغندر و تهیه‌کنندگان قند و شکر کشور اتخاذ شده، زیرا قیمت قند و شکر سال‌ها ثابت مانده بود درحالیکه قیمت تمام‌شده این محصول افزایش قابل‌توجهی یافته بود.

25 شهریور 1383؛ ایران؛ سومین کشور وابسته به نفت

تازه‌ترین گزارش واحد اطلاعات اکونومیست نشان می‌دهد که اقتصاد ایران در برابر نوسانات بازار نفت بسیار آسیب‌پذیر است هرچند که خود را از تولیدکنندگان بزرگ می داند.

این پژوهشکده با استفاده از آمار مصرف و تولید ناخالص داخلی، شاخص وابستگی به نفت اقتصادهای بزرگ دنیا را محاسبه کرده تا تاثیر بالقوه بالا رفتن قیمت‌های نفت بر رشد اقتصادی را بسنجد.

شاخص «وابستگی به نفت» که اغلب پنهان از نظر می‌ماند، مقدار نفت لازم برای کسب یک میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی (در این پژوهش برحسب دلارهای 1996) را می‌سنجد. همانگونه که جدول نشان می‌دهد، اقتصاد ایران پس از ترکمنستان و جمهوری آذربایجان بیشترین وابستگی را به نفت دارد؛ یعنی ایران برای کسب یک میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی، 4 برابر کشور میانگین (حد متوسط، یک است) نفت مصرف می کند.

در عوض سوئیس فقط یک سوم میانگین جهان برای کسب یک میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی از نفت استفاده می‌کند.

چین و هند دو اقتصاد پرشتاب جهان نیز وابستگی شدیدی به نفت دارند، هرچند وابستگی هر دو با گذشت زمان کمتر شده است.

25 شهریور 1393؛ قیمت آپارتمان‌های نوساز در پایتخت

مرور قیمت‌های مسکن در تهران نشان می‌دهد در هر محله خانه‌هایی که اسم نوساز روی آنها گذاشته می‌شود معمولا از سطح عمومی قیمت مسکن در آن محله به طور چشمگیری بالاتر است.

قیمت این آپارتمان‌ها به‌طور میانگین متری 500 هزار تا دو میلیون بالاتر از قیمت منطقه است.

یکی از فعالان بازار مسکن می گوید: بیشتر صاحبان خانه‌های نوساز بدون شرایط بازار آپارتمان‌هایشان را با قیمت بالا برای فروش می‌گذارند، ما نیز برایشان فایل تازه باز می‌کنیم. پس از چند ماه که خانه بی‌مشتری ماند دوباره با آنها تماس می‌گیریم و می‌خواهیم برای پیدا شدن مشتری قیمت آپارتمانشان را به قیمت واقعی منطقه کاهش دهند که اغلب با موافقت فروشنده مواجه می شویم.

نگاهی به آگهی‌های مسکن نشان می‌دهد که اغلب آپارتمان‌های نوساز در شهر تهران کمتر از متری 3 میلیون تومان تعیین می‌شود.

قیمت پیشنهاد خانه‌های نوساز در مناطق مختلف تهران

محله

متراژ (مترمربع)

سن بنا (سال)

قیمت هر مترمربع به تومان

طوس

41

نوساز

3 میلیون و 900 هزار

نارمک

43

نوساز

6 میلیون

تهرانپارس

50

نوساز

3 میلیون و 500 هزار

فرجام

47

نوساز

5 میلیون و 500

پیروزی

35

نوساز

3 میلیون و 420 هزار

مجیدیه جنوبی

50

نوساز

4 میلیون

کرمان جنوبی

47

نوساز

4 میلیون و 300 هزار

نظام آباد

40

نوساز

3 میلیون و 300 هزار

بنی‌هاشم

50

نوساز

4 میلیون و 800 هزار

تهرانپارس خ 212

60

نوساز

3 میلیون و 500 هزار

قائم‌مقام فراهانی

85

نوساز

7 میلیون

امیرآباد

90

نوساز

8 میلیون و 200 هزار

دارآباد

93

نوساز

7 میلیون و 450 هزار

شیخ بهایی

97

نوساز

7 میلیون

 

پراید و تیبا به غنا رفتند

نخستین محموله خودروهای ایرانی که مجموعه کاملی از محصولات سایپا از خودروهای خانواده تیبا و خانواده X100 را شامل می‌شود، به کشور غنا صادر شد.

صادرات به این بازار پس از انجام مطالعات و نهایی شدن مذاکرات طولانی با متقاضیان نمایندگی و دستیابی به توافقات درخصوص سیاست‌های فروش و خدمات پس از فروش آغاز شد و پیش‌بینی می‌شود شرکت سایپا در اولین سال فعالیت در این بازار به فروش حداقل 50 هزار دستگاه از محصولات خود نائل شود.

غنا عضو جامعه اقتصادی غرب آفریقا (ECOWAS) است و 250 میلیون نفر جمعیت دارد. این کشور از ثبات سیاسی و اقتصادی خوبی در بین کشورهای غرب آفریقا برخوردار است.

با توجه به بالا بودن قیمت سوخت در این کشور و اهمیت میزان مصرف سوخت خودرو به نظر می‌رسد مزیت‌های رقابتی محصولات شرکت سایپا؛ یعنی قیمت رقابتی، پایین بودن مصرف سوخت، خدمات پس از فروش گسترده و قطعات یدکی با قیمت مناس محصولات بتواند بازار مناسبی برای محصولات سایپا در این کشور به‌دست آورد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید