فرصت‏‏‏‌های همکاری دو شهر خواهرخوانده

حالا بعد از ۱۱ سال قرار است با حضور مدیران شهرداری یاسبرین مجارستان و دیدار با مدیران شهر میراث جهانی یزد (که به عنوان اولین و تنهاترین شهر ایران در ۱۸ تیرماه سال ۱۳۹۶ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است) پیمان خواهرخواندگی هر دو شهر، یکی در اروپا و دیگری در آسیا، تقویت شود. در این زمینه شهردار شهر میراث جهانی یزد در دیدار هیات‌‌‌‌های اعزامی یاسبرین مجارستان و گیومری ارمنستان به یزد با بیان اینکه ظرفیت‌‌‌‌های زیادی در حوزه همکاری با گیومری و یاسبرین وجود دارد، گفت: تفاهم‌‌‌‌نامه‌‌‌‌های خواهرخواندگی یزد تقویت و عملیاتی می‌شود. ابوالقاسم محی‌‌‌‌الدینی افزود: یزد و یاسبرین بیش از دو دهه است که با یکدیگر خواهرخوانده هستند و از اینکه این پیمان منعقد شده و ادامه پیدا کرده خوشحال هستیم.

وی با اشاره به میهمان‌‌‌‌نوازی مردم ایران و یزد و ارج نهادن به شهروندان یاسبرین و گیومری مانند شهروندان ایرانی و یزدی خاطرنشان کرد: در طول دو دهه گذشته از یزد هیات‌‌‌‌های متعددی اقدام به بازدید از این دو شهر کرده و تصمیم‌‌‌‌ها و پیمان‌‌‌‌هایی هم منعقد شده است. شهردار شهر میراث جهانی یزد با بیان اینکه در دوران فراگیری بیماری کرونا، خیلی از مراودات و برنامه‌‌‌‌ها در طول چندسال متوقف شد، گفت: شهرداری یزد از چندسال گذشته تصمیم گرفته که به صورت جدی تفاهم‌‌‌‌های خواهرخواندگی و پیوندهای ایجاد شده را تقویت کند. محی‌‌‌‌الدینی افزود: همچنین در آبان امسال نشست و همایشی با حضور تمام خواهرخوانده‌‌‌‌های شهر میراث جهانی یزد برگزار می‌شود و یزد میزبان هیات‌‌‌‌های اعزامی این شهرهاست.

وی با بیان اینکه یزد یک شهر ۶۰۰‌هزار نفری است که در جمع کلان‌شهرهای ایران قرار گرفته است، تصریح کرد: یزد فرصت‌‌‌‌ها و ظرفیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری دارد و ما موضوعات و فرصت‌‌‌‌های زیادی را در مجارستان و از طریق خواهرخوانده خودمان شهر یاسبرین مشاهده کردیم که می‌‌‌‌خواهیم در ارتباط با آن صحبت کنیم.   وی یکی از فرصت‌‌‌‌های خوب موجود در مجارستان را دانشگاه‌‌‌‌های این کشور به‌ویژه در حوزه پزشکی دانست و افزود: این آمادگی وجود دارد که در حوزه همکاری‌‌‌‌های علمی با این دانشگاه‌‌‌‌ها از طریق دانشگاه یزد اقدامات خوبی انجام شود؛ همچنین در خصوص مباحث صنعتی و نرم‌‌‌‌افزاری فرصت‌‌‌‌هایی در مجارستان وجود دارد که ما می‌توانیم با استعدادهایی که در ایران و یزد وجود دارد، تفاهم و همکاری‌‌‌‌هایی با مجارستان و یاسبرین داشته باشیم. شهردار یاسبرین مجارستان هم با اشاره به اینکه علاقه‌‌‌‌مند به تقویت پیمان خواهرخواندگی یزد و یاسبرین هستیم، گفت: باید بندهای روی کاغذمانده تفاهم خواهرخواندگی یزد و یاسبرین اجرایی شود.

اورانت بودای در دیدار با شهردار و مدیران شهرداری یزد اظهار کرد: در درجه اول از دعوت شهردار و هیات ایرانی تشکر می‌‌‌‌کنم. تا این لحظه سفر بسیار خوبی به شهر یزد داشتیم. وی با بیان اینکه یک تاریخچه قدیمی بین یزد و یاسبرین وجود دارد ولی پس از تفاهم خواهرخواندگی در حال تلاش برای تقویت این رابطه هستیم، افزود : ما به‌دنبال تقویت روابط در زمینه‌های مختلف تفاهم‌نامه‌ای هستیم که نقطه مبدأ آن ۳۰‌سال قبل بود. شهردار شهر یاسبرین مجارستان خاطرنشان کرد: احساس می‌‌‌‌کنم که در یاسبرین هستم و علاقه‌‌‌‌مندم هر آن چیزی که اکنون روی کاغذ مانده را اجرا کنیم و این راه را در کنار شهرداری یزد ادامه دهیم. بودای با تقدیر از مهمان‌‌‌‌نوازی مردم یزد گفت‌: افتخار من این است که نماد یاسبرین را به این زیبایی و با ظرافت در شهر یزد و موزه نگهداری می‌‌‌‌کنید و این برای ما بسیار ارزشمند است در همین خصوص آن چیزی که قابل پیگیری است و امکان وارد کردن آن در سند و تفاهم وجود دارد را پیگیری می‌‌‌‌کنیم.

بلا بالوگ، معاون شهردار یاسبرین مجارستان هم در این نشست گفت: نظر ما بر این است که بتوانیم تفاهم‌‌‌‌نامه‌‌‌‌های اقتصادی و ظرفیت‌‌‌‌هایی که امکان فعالیت و همکاری وجود دارد را بین دو کشور و دو شهر یاسبرین و مجارستان تقویت کنیم.  در این جلسه رئیس کمیسیون گردشگری، صنایع‌‌‌‌دستی، میراث فرهنگی و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر یزد هم گفت: تقویت روابط خواهرخواندگی نقش مهمی در پیشرفت و توسعه یزد دارد.  بی‌‌‌‌بی فاطمه حقیرالسادات با اشاره به اینکه یزد در حوزه علم و فناوری و صنایع دانش‌‌‌‌بنیان ظرفیت بسیار بالایی دارد، افزود: در دیدارهایی که به صورت رسمی و در سطح ارشد دیپلماتیک دو کشور ایران و مجارستان صورت گرفته مباحثی به عنوان ظرفیت‌‌‌‌های همکاری فی‌‌‌‌مابین مطرح شده است.

وی خاطرنشان کرد: پس از انعقاد قرارداد خواهرخواندگی میان یزد و یاسبرین مجارستان، روابط علمی و همکاری‌‌‌‌های بین دو شهر و کشور افزایش بسیار خوبی داشته و در حوزه‌‌‌‌های مختلف از جمله علمی همکاری‌‌‌‌هایی صورت گرفته است. رئیس کمیسیون گردشگری، صنایع‌دستی، میراث فرهنگی و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر یزد از اعزام هیات‌‌‌‌هایی از یزد به یاسبرین و بالعکس در طول سال‌‌‌‌های گذشته خبر داد و گفت: در این سفرها، بازدیدهایی از بخش‌‌‌‌های مختلف یاسبرین و مجارستان از جمله مناطق علمی انجام گرفته است.

حقیرالسادات با بیان اینکه فرصت‌‌‌‌های زیادی در حوزه‌‌‌‌های همکاری دو طرف به صورت ویژه وجود دارد، گفت: باید از ظرفیت خواهرخواندگی دو شهر برای بهبود این تعاملات و همکاری‌‌‌‌ها بهره‌‌‌‌گیری کنیم. وی با تاکید بر اینکه توسعه روابط خواهرخواندگی نقش مهمی در پیشبرد امور یزد و ایران دارد، گفت: هر یک از شهرهای خواهرخوانده یزد دارای ظرفیت‌‌‌‌هایی هستند و در صورتی که توافق‌‌‌‌های خواهرخواندگی به درستی اجرایی شود، می‌توان از این ظرفیت‌‌‌‌ها بهر‌‌‌‌ه‌‌‌‌گیری کرد.