چگونه از گیتار آکوستیک خود محافظت کنم؟

رپرتاژ آگهی: گیتار آکوستیک، همانند دیگر گیتارها، سازی زنده است و بدنه آن از متریال طبیعی ساخته شده است. حال بهتر است که پیش از  خرید گیتار آکوستیک، نحوه مراقبت درست از آن را یاد گرفته و با رعایت چند نکته ساده، عمر ساز خود را چند برابر کنید. 

نکات مهم در محافظت از گیتار آکوستیک 

برای محافظت از گیتار آکوستیک خود این نکات ضروری را دنبال کنید:

کنترل شرایط محیطی 

۱-رطوبت ثابت، روند زوال طبیعی چوب را کُند می‌کند: نوسانات رطوبت می تواند باعث تاب برداشتن یا ترک خوردن گیتار شما شود. در حالت ایده آل، سطح رطوبت را بین ۳۵ تا ۵۵ درصد نگه دارید

۲-روی یک دستگاه رطوبت ساز سرمایه گذاری کنید: در فصول خشک، یک دستگاه رطوبت ساز می تواند به حفظ سطح رطوبت مناسب در سطوح داخلی بدنه گیتار شما، کمک کند. دقت داشته باشید که بخش‌های داخلی گیتار و هرچیزی که در حفره صدای آن است، در برابر تغییرات شدید رطوبت آسیب پذیر است چرا که این بخش‌ها فاقد فینیش و یا روکش هستند. 

۳-از تغییرات دمایی شدید اجتناب کنید: گیتار خود را برای مدت طولانی زیر نور مستقیم خورشید یا در معرض سرمای شدید قرار ندهید. تغییرات سریع دما می تواند به چوب  گیتار فشار وارد کرده و باعث ترک خوردگی آن شود. 

نگهداری و جابجایی صحیح

۱-حواستان به دسته (Neck) گیتار باشد: همیشه هنگام بلند کردن یا پایین گذاشتن گیتار، حواستان به دسته گیتار باشد و سعی کنید که فشار زیادی را به آن وارد نکنید، چرا که خم شدن دسته گیتار عملا ساز شما را از بین می‌برد و هزینه تعمیر آن به دلیل استفاده از پروسه گرمادهی به چوب، بسیار زیاد است و در نهایت چوب دسته گیتار شما، مقاومت اولیه خود را نیز به دست نخواهد آورد*.  

۲-سیم های نو اهمیت دارند: سیم های قدیمی و زنگ زده می توانند به فرت‌های گیتار آسیب بزنند و اثر زنگ‌زدگی یا رنگ مردگی را بر روی آن‌ها جای بگذارند. برای داشتن تجربه‌ای مناسب از نوازندگی و افزایش شفافیت صدای گیتار خود، بهتر است که سیم‌های آن‌را به صورت دوره‌ای تعویض کنید.

۳-گیتار را تمیز نگه دارید: بعد از هر جلسه نواختن، سیم ها و بدنه گیتار خود را با یک پارچه نرم و تمیز پاک کنید. این کار باعث از بین رفتن عرق، کثیفی و روغن هایی می شود که می توانند به مرور زمان به روکش گیتار و یا سیم‌های آن، آسیب برساند. 

نگهداری در کاور

۱- همیشه از یک هارد کیس استفاده کنید: یک هارد کیس خوب، در برابر ضربه، افتادن و فشارهای شدید بیشترین محافظت را ارائه می دهد. همچنین بهتر است که این هارد کیس برای ساز شما طراحی شده باشد تا گیتار در هنگام جابجایی، درون هارد کیس جابجا نشود. 

۲-برای جابجایی مسیرهای کوتاه از سافت کیس استفاده کنید:  سافت کیس‌ها نیز می‌توانند به میزان خوبی از ساز محافظت کنند اما استفاده از آن‌ها برای جابجایی ساز در بخش بار هواپیما یا در صندوق خودرو توصیه نمی‌شود. اما اگر به دنبال کیس مناسبی برای رفتن به کلاس موسیقی هستید، سافت کیس‌ها گزینه بهتری هستند

پیشگیری از آسیب‌های احتمالی 

۱- گیتار را به دیوار تکیه ندهید: تکیه دادن گیتار به دیوار  در اکثر مواقع باعث افتادن و ضربه خوردن آن می‌شود. زمانی که از گیتار استفاده نمی کنید، بهتر است آن‌را در سافت کیس قرار داده و یا یک استند مناسب برای گیتار را خریداری کنید. 

۲-غذا و نوشیدنی در اطراف گیتار ممنوع: از خوردن یا نوشیدن در اطراف گیتار خود خودداری کنید، چرا که حتی چند قطره نوشیدنی یا غذای چرب می‌تواند باعث ایجاد لکه دائمی روی بدنه گیتار بشود*.

۳-در هنگام جابجایی، مراقب ضربه خوردن گیتار باشید : معمولا در هنگام جابجایی گیتار، افراد این ساز را همانند کوله پشتی حمل می‌کنند، اما از آن‌جایی که گیتار ابعاد بزرگتری از کوله پشتی دارد، امکان ضربه خوردن به آن نیز بیشتر است. 

انواع گیتارهای آکوستیک

گیتارهای آکوستیک می‌توانند در فرمت‌ها و شکل‌های مختلف ساخته شوند که هرکدام کاربرد‌های منحصر به فرد خود را دارند. در ادامه به بررسی مدل‌های معروف گیتار آکوستیک خواهیم پرداخت.

گیتار آکوستیک ۶ سیم

گیتار آکوستیک ۶ سیم، نوع رایج و متداول گیتارهای آکوستیک است که با سبک‌های مختلف پرداخت بدنه ساخته می‌شود. نوازندگی گیتارهای آکوستیک ۶ سیم به آسانی صورت می‌پذیرد و هر نوازنده گیتاری، می‌تواند به راحتی به استفاده از گیتار آکوستیک ۶ سیم عادت کند. 

گیتار آکوستیک ۱۲ سیم

همان‌طور که از نامش پیداست، در این سبک از گیتار، به جای استفاده از ۶ سیم، از ۱۲ سیم با چینش دوتایی استفاده شده است. هدف از تولید گیتار آکوستیک ۱۲ سیم، افزایش حجم و پوشانندگی صدای گیتار، در کنار تولید افکتی مشابه با افکت Chorus در صدای خروجی ساز است. 

گیتار الکتروآکوستیک

گیتار الکتروآکوستیک، گیتار آکوستیکی است که به میکروفن داخلی و یا پیکاپ خاص Piezo به همراه پری امپ مجهز شده است. با استفاده از این تجهیزات، نوازنده می‌تواند گیتار خود را به امپ متصل کرده و صدای آن را تقویت کند

راهنمای خرید گیتار آکوستیک

حال که با اصول اولیه نگهداری از گیتار آکوستیک آشنا شده اید، بگذارید نگاهی به نکات مهم در خرید گیتار آکوستیک داشته باشیم . این بخش از مقاله، صرفا به راهنمای خرید گیتار آکوستیک اختصاص دارد و در صورتی که گیتار خود را از پیش خریداری کرده‌اید، می‌توانید از خواندن این بخش صرف نظر کنید. 

۱- عوامل موثر در قیمت گیتار آکوستیک  

 در هنگام خرید گیتار آکوستیک، به برند و کشور سازنده آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. همچنین نوع چوب و سیم به کار رفته در بدنه گیتار آکوستیک، در کیفیت صدای آن تاثیر بسزایی دارد و هر چه چوب استفاده شده در آن از درجه کیفی بالاتری برخوردار باشد، صدای خروجی ساز نیز شفاف‌تر و بهتر خواهد بود. همچنین نوع پرداخت و فینیش استفاده شده روی بدنه گیتار نیز در افزایش عمر گیتار و حفظ کیفیت صدای آن در طول گذر زمان، موثر است. برای مثال، شما با خرید گیتار آکوستیک برند Fender، بدون نیاز به تحقیق درباره جنس چوب یا نوع پرداخت سیم‌های آن، می‌توانید از کیفیت نهایی محصول مطمئن باشید، چرا که برند Fender (فندر) یکی از برترین و با کیفیت ترین تولید کنندگان گیتار در دنیاست. 

۲- گیتار گرانتر لزوما گیتار بهتری نیست

بسیاری از برندها به واسطه اعتبار خود، برای محصولات بالارده و پرچمدار خود قیمتی غیرمعقول را از مشتریان درخواست می‌کنند و این موضوع لزوما به معنای بهتر یا بدتر بودن گیتار نیست. همچنین هرگونه پرداخت خاص روی چوب نیز می‌تواند قیمت گیتار را چند برابر کرده و ساز مورد نظر را از دسته سازهای کاربردی خارج کرده و به وسیله‌ای تزئینی تبدیل کند.  اگر به دنبال خرید گیتار آکوستیک با بهترین قیمت هستید، بهتر است به این نکته توجه مضاعفی داشته باشید، چرا که ممکن است گیتار خریداری شده توسط شما، جزو گزینه‌های تولید محدود بوده و یا نسخه سیگنچر یک نوازنده خاص باشد و همین موضوع می‌تواند قیمت گیتار را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. 

۳- حواستان به تجهیزات جانبی مورد نیاز گیتار باشد

در هنگام تعیین بودجه برای خرید گیتار، بهتر است نگاهی به قیمت لوازم جانبی آن نیز داشته باشید. برای مثال، اگر قصد جابجایی گیتار به کلاس آموزشی یا استودیو را دارید، باید به فکر خرید هارد کیس یا سافت کیس باشید؛ به همین دلیل، بهتر است در محاسبات بودجه خود، مبلغ تجهیزات جانبی گیتار آکوستیک را نیز به آن اضافه کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.