پپ؛ سلطان پول و جام!

گواردیولا فقط با پول موفق می‌شود؟

نفر اول فهرست پپ گواردیولا است. مرد اسپانیایی که از سال ۲۰۰۸ هدایت بارسلونا را برعهده گرفت، انقلابی در تاکتیک فوتبالی به وجود آورد و هنوز هم جزو مربیان مولف و موفق دنیا محسوب می‌شود. هرچند هزینه ۲ میلیارد و ۴۰ میلیون یورویی او در سه باشگاهش دلیل اصلی انتقاد از پپ بوده که او بدون پول موفق نمی‌شود. اما کافی است این عدد را با نفر بعدی همین فهرست یعنی ژوزه مورینیو مقایسه کنیم. سرمربی پرتغالی که چندی قبل از هدایت رم کنار گذاشته شد، از سال ۲۰۰۰ در ۱۰ تیم (چلسی دو مرتبه) در حال فعالیت است و در این مدت یک میلیارد و ۸۶۰ میلیون یورو برای خرید بازیکن هزینه صرف کرده است. هرچند دستاوردهای آقای خاص را نمی‌توان نادیده گرفت، اما روند نزولی او در سالیان اخیر نشان می‌دهد وقتی قدرت تاکتیکی ته بکشد، دیگر خرج کردن پول هم فایده ندارد.

کارلتو؛ کم‌خرج موفق

نفر سوم کارلو آنچلوتی است که از سال ۱۹۹۵ با هدایت رجینا وارد عرصه مربیگری شد و از آن زمان ۱۱ مرتبه (رئال مادرید دو مرتبه) تیم عوض کرده و مانند مورینیو، در باشگاه‌های سرشناس زیادی حضور داشته است، اما تیم‌های زیرنظر کارلتو در این مدت یک میلیارد و ۶۹۲ میلیون یورو برای خرید بازیکن خرج کرده‌اند که نسبت به سالیان طولانی مربیگری‌اش هزینه آنچنان هنگفتی محسوب نمی‌شود. مثلا آنچلوتی را با نفر بعدی یعنی مکس آلگری که هموطنش هم محسوب می‌شود، مقایسه کنید. کسی که در سال ۲۰۰۴ مربیگری را شروع کرد و تازه در سال ۲۰۱۰ بود که با حضور در میلان، بالاخره سکان یک تیم بزرگ و متمول را به دست گرفت. آلگری طی ۱۴ فصل اخیر که دو سال آن را هم بیکار بوده، در یوونتوس و میلان به اندازه ۱.۴ میلیارد یورو بازیکن خریده که نوعی ولخرجی محسوب می‌شود. تازه او تنها سرمربی‌ای است که در میان ۴ نفر اول، سابقه قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را ندارد.

سایرین؛ از سیمئونه تا کلوپ

در این فهرست اسامی دیگری نظیر دیگو سیمئونه با ۱.۲۱ میلیارد یورو، مانوئل پیگرینی با ۱.۲ میلیارد، توماس توخل با ۱.۱۹ میلیارد، آنتونیو کونته با ۱.۱۷ میلیارد و مائوریسیو پوچتینو با ۱.۱۵ میلیارد یورو به چشم می‌خورد و دهمین نفر هم یورگن کلوپ است. سرمربی آلمانی که طی هفت سال حضور در ماینس انقلابی در این تیم به وجود آورد، سال ۲۰۰۸ راهی دورتموند شد تا تبدیل شود به تنها رقیب بایرن در این سال‌ها که جلوی قهرمانی آنها در بوندس‌لیگا را گرفته است. سپس به لیورپول آمد و درحالی که اعلام کرده در پایان فصل از این تیم جدا می‌شود، با قرمزها تمامی جام‌های ممکن را کسب کرده و به حسرت سه دهه عدم قهرمانی در لیگ پایان داد. در همه این سال‌ها، کلوپ یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون یورو برای خرید بازیکن هزینه کرده و این بزرگی کار او را نشان می‌دهد.