در این میان آنچه از نگاه مسوولان در گذشته همواره مغفول مانده توجه به ایمنی در بافت‌‌‌های فرسوده، سکونتگاه‌‌‌های غیررسمی و حتی بافت‌‌‌های تاریخی و قدیمی است که البته دولت سیزدهم از زمان شروع به فعالیت تاکنون اقدامات و برنامه‌‌‌های مناسبی در این رابطه به مرحله اجرا گذشته و این مسیر را تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه می‌دهد. از آنجا که ایمنی شهرها در برابر مخاطرات و میزان تاب‌‌‌آوری آنها یکی از اهداف برنامه‌‌‌ریزی شهری بوده و در این راستا اولین گام، اطلاع از میزان تاب‌‌‌آوری شهرها در برابر مخاطرات است، توجه به مساله تاب‌‌‌آوری در هنگام بحران و مدیریت آن و شناخت نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید مدیریت بحران در این بافت‌‌‌ها دارای ضرورت ویژه‌‌‌ای است و گام بعدی حمایت از انبوه‌سازان برای اصلاح این وضعیت نا‌مناسب است.

در همین راستا عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن گلستان با بیان اینکه بافت فرسوده گرگان بستر خوبی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن بود چراکه تمامی زیرساخت‌ها در این مناطق فراهم است، گفت: بافت فرسوده لکه ننگی در هر شهری است و مردمانی که در بافت فرسوده زندگی می‌کنند از محروم‌ترین انسان‌ها هستند و احتیاج به کمک و همراهی دارند.

فاطمه عبداللهی ضمن انتقاد از سیاست‌های ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده گفت: روشی که شهرداری برای تخفیف عوارض و تجمیع گذاشته با فرمولی عجیب و غریب محاسبه می‌شود.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه شهرداری‌ها مدت زمان پروانه ساخت را ۲۴ ماهه صادر می‌کنند، افزود: متاسفانه ۱۲ماه از سال برای طی فرآیند‌های اداری هدر می‌رود و به این ترتیب یک سال باقی‌مانده هم برای ساخت‌وساز اندک است که باز هم برای تمدید شهرداری‌ها رقم بالایی دریافت می‌کنند.

وی با بیان این نکته که برخورد شهرداری‌ها با انبوه‌سازان سلیقه‌ای است، اظهار کرد: سال گذشته شهرداری گرگان عوارض ساخت‌وساز در شهرک سروش را ۵۰‌درصد در نظر گرفت در حالی که همین عوارض برای منطقه قلعه حسن ۶۷۰‌درصد اعلام شد.

عبداللهی ظرفیت بافت فرسوده را برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن مناسب ارزیابی کرد و گفت: دولت می‌توانست به جای تلاش برای یافتن زمین در حاشیه شهر و ساخت‌وساز برای طرح ملی مسکن، از ظرفیت بافت فرسوده استفاده کند.

وی با بیان این مطلب که هزینه‌های تامین اجتماعی هم بلای جان ساخت‌وساز در بافت فرسوده شده، افزود: با توجه به تعرفه پایین مسکن در بافت فرسوده تعیین چهار‌درصد حداقل دستمزد یک کارگر برای تامین اجتماعی، ساخت‌وساز در بافت فرسوده را از صرفه اقتصادی خارج می‌کند.

عبداللهی ادامه داد: باید تفکیک غیرمجاز حذف شده و تمدید عوارض ساخت در بافت فرسوده حداقل سه سال رایگان شود همچنین محاسبه هزینه تامین اجتماعی در این مناطق هم باید اصلاح شود.

همچنین در این خصوص عضو کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن با بررسی وضعیت کنونی مسکن اظهار کرد: دولت می‌خواهد بخشی از کسری بودجه خودش را از بخش مسکن تامین کند

محسن صیامی‌نمین با بیان این موضوع و با اشاره به اینکه افزایش هزینه‌های ساخت منجر به گرانی قیمت مسکن می‌شود، تاکید کرد: قیمت مسکن متاثر از پارامترهای متفاوتی است و افزایش هزینه‌هایی مانند مصالح، نیروی انسانی و کالاهای وارداتی تاثیر مستقیم بر قیمت تمام‌شده دارد.

وی افزود: تاثیر تورم بر قیمت‌ها باعث می‌شود تا نیروی انسانی که در تولید مسکن دخیل است، دستمزد بیشتری برای گذراندن امورات زندگی‌اش مطالبه کند که این سازندگان را با چالش زیادی مواجه می‌کند.

دبیرانجمن انبوه‌سازان مسکن در استان مازندران ضمن بیان این مطلب که دولت بخشی از کسری بودجه خودش را می‌خواهد از بخش مسکن تامین کند، افزود: افزایش هزینه در پارامترهایی مثل هزینه صدور پروانه، بیمه تامین اجتماعی، عدم‌حذف ۹درصد مالیات ارزش افزوده در مصالح مصرفی ساختمان، افزایش مالیات بر تولید مسکن همه دست به دست هم داده تا قیمت مسکن افزایش یابد.

همچنین یک کارشناس اقتصادی بازار مسکن با بیان اینکه رکود بازار مسکن و کاهش و افت سود‌آوری و فعالیت در این عرصه باعث می‌شود که میل و رغبت چندانی برای استفاده از مصالح باکیفیت نباشد در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه استفاده از مصالح غیر‌استاندارد این روزها کیفیت ساختمان‌ها را پایین آورده اکنون عمر ساختمان‌های اصفهان چند سال است، اظهار کرد: متاسفانه عمر مفید برخی از ساختمان‌ها در اصفهان به طور متوسط کمتر از ۳۵ سال است و این خود سرعت بالای فرسوده شدن بافت شهری را نشان می‌دهد.

وحید مرادی افزود: حدود ۹۰۶ واحد تولیدی فعال مصالح ساختمانی در استان اصفهان شناسایی شده است، اما از میزان واحدهای تولیدی زیرپله‌ای که به شکل غیر‌رسمی اقدام به تولید مصالح ساختمانی می‌کنند هیچ اطلاعی در دسترس نیست؛ واحدهای غیر‌استانداردی که باعث می‌شود خانه‌های اصفهانی‌ها زود پیر شود و کیفیت لازم را نداشته باشد.

این کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه بیان کرد: تا زمانی که رکود حاکم بر بازار مسکن و کاهش شدید سود‌آوری ساخت‌‌‌‌و‌سازها در بازار کنونی به کلی از بین نرود ما با این وضعیت روبه‌رو خواهیم بود.

وی ادامه داد: به واقع همین رکود، کاهش و افت سود‌آوری و فعالیت در این عرصه باعث می‌شود که میل و رغبت چندانی برای استفاده از مصالح باکیفیت نباشد؛ در این میان خیلی‌ها منتظرند با کاهش رکود حاکم بر بازار مسکن و رهایی از این وضعیت، معضل ساخت‌وسازهای غیر‌استاندارد نیز کمی کاهش یابد و بازار مسکن روزهای بهاری را تجربه کند.