گفتگوی مقامات نظامی آمریکا و نیجر

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در پی کودتا و بحران در کشور آفریقایی نیجر اعلام کرد رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده آمریکا هفته گذشته با همتای نیجر خود گفتگو کرد.

پنتاگون روز دوشنبه به وقت محلی اعلام کرد که فرمانده ارشد نظامی این کشور هفته گذشته با فرمانده ارتش نیجر گفتگو و در مورد امنیت شهروندان آمریکایی و وضعیت جاری در این کشور بحث کرده است.

ماجراجویی تازه واگنرها/ از کودتای نیجر استقبال می‌کنیم

سخنگوی ارتش آمریکا گفت که مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور در ۲۷ ژوئیه با عیسی عبدو سیدیکو تلفنی گفتگو کرد.

نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر چهارم مرداد ماه جاری، با بازداشت محمد بازوم رئیس جمهور این کشور در داخل کاخ ریاست جمهوری و سپس برکناری او، بر دوره جدید سیاست ورزی در این کشور و نخستین تجربه انتقال مسالمت آمیز قدرت در این کشور استعمارزده، هنوز آغاز نشده، نقطه پایان گذاشتند.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه این کشور  در همان روز  کودتا با محمد بازوم رئیس جمهور برکنار شده نیجر از سوی کودتاگران گفت‌وگو و تاکید کرد که ایالات متحده آمریکا از او حمایت می کند.

بلینکن تاکید کرد که ایالات متحده در کنار مردم نیجریه و شرکای منطقه ای و بین المللی در محکومیت این تلاش برای کسب قدرت با اتکا به زور  می ایستد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین تاکید کرد: مشارکت امنیتی و اقتصادی قوی ایالات متحده با نیجر به ادامه حکومت دموکراتیک و احترام به حاکمیت قانون و حقوق بشر بستگی دارد.

کودتاچیان نیجر یک روز بعد از کودتا  در بیانیه‌ای در پاسخ به موج محکومیت های منطقه ای و جهانی، خواستار عدم مداخله کشورهای خارجی در امور داخلی این کشور شدند و گفتند: از شرکای خارجی خواستیم که در امور نیجر دخالت نکنند.

کودتاچیان افزودند: فعالیت تمام نهادهای رسمی در جمهوری هفتم به حالت تعلیق درآمده است و نیروهای دفاعی و امنیتی اداره کشور را برعهده می‌گیرند و مدیریت و انجام امور روزانه در هر وزارتخانه بر عهده قائم مقام آن وزارتخانه خواهد بود. بدلیل وخامت اوضاع امنیتی و سوء مدیریت اقتصادی، تصمیم گرفتیم به کار آن نظام پایان دهیم.

واکنش فرانسه به اتهامات درباره برنامه‌ریزی برای دخالت نظامی در نیجر

نیجر با ۱.۳ میلیون کیلومترمربع مساحت، پهناورترین کشور در منطقه غرب آفریقاست که ۲۴ میلیون نفر جمعیت با اکثریت مسلمان دارد. برخورداری از منابع سرشار طبیعی بویژه اورانیوم، الماس، طلا و زغال سنگ از دیگر ویژگی های این کشور و البته جذاب برای استعمارگران قدیم و جدید است.

نیجر از شمال به الجزایر و لبیی، از شرق به چاد، از جنوب به نیجریه و بنین و از غرب به بورکینافاسو و مالی محدود می شود و فاقد مرز دریایی است. نیجر هر چند یکی از فقیرترین کشورهای جهان است اما از بزرگ‌ترین ذخایر اورانیوم نیز برخوردار است. این کشور تا سال ۱۹۶۰ مستعمره فرانسه بود و در این سال استقلال خود را از این کشور اعلام کرد.

شبکه الجزیره در گزاشی نوشت که کودتای گارد ریاست جمهوری در نیجر با موجی از انتقادات در غرب مواجه شد، نخست به این دلیل که رئیس جمهور کنار زده شده، یکی از قوی ترین متحدان کشورهای غربی به حساب می آید، دوم این که نیجر یکی از مهم ترین مراکز استقرار پایگاه های نظامی کشورهای غربی است؛ به گونه ای که فرانسه ۴ پایگاه، آمریکا یک پایگاه بعلاوه حضور گسترده امنیتی در این کشور دارد. ضمن این که نیجر اخیرا به مرکز آموزش نیروهای ناتو تبدیل شده بود.

نکته دیگری که باعث اهمیت تحولات نیجر برای غربی ها می شود، برخورداری نیجر از منابع غنی زیرزمینی از جمله داشتن دومین ذخایر اورانیوم بزرگ جهان است.

شبکه المیادین نیز با طرح این سوال که چرا فرانسه و آمریکا از کودتا در نیجر نگران شده اند، نوشت: برکناری محمد بازوم از ریاست جمهوری، موجی از اعلام محکومیت ها را در غرب برانگیخت که بارزترین آنها مربوط به موضع پاریس و واشنگتن است.

این شبکه افزود: به نظر می رسد که فرانسه و آمریکا نگران استفاده روسیه از این فرصت برای تعمیق نفوذ خود در قاره آفریقا هستند و همچنین از افزایش مهاجرت های غیرقانونی به غرب بیم دارند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.