هشدار هواشناسی درباره رگبار و رعد و برق و احتمال آبگرفتگی معابر در ۲۲ استان

در هشدار سطح  زرد  سازمان هواشناسی آمده است: برای امروز (۲۱ اردیبهشت ماه) در استان‌های خراسان رضوی، اردبیل، نیمه شمالی استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، شرق خراسان شمالی، ارتفاعات استان‌های مازندران، قزوین، تهران و البرز و غرب گیلان و برای روز شنبه (۲۲ اردیبهشت‌ماه) در استان‌های شمال آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، شمال زنجان، غرب استان‌های کردستان و کرمانشاه وقوع رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک، با احتمال تگرگ در نقاط مستعد پیش‌بینی می‌شود.

خبر مرتبط
هشدار هواشناسی / احتمال بروز خسارت بر اثر بارش‌های سیل‌آسا در این مناطق

کارشناس هواشناسی از صدور هشدار سطح نارنجی برای فعالیت سامانه بارشی به همراه ناپایداری‌های محلی طی امشب خبر داد.

همچنین همین شرایط در روز یکشنبه (۲۳ اردیبهشت‌ماه) برای استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، همدان، لرستان، مرکزی، گیلان، تهران، البرز، شمال و غرب خوزستان، غرب مازندران، قزوین و قم و در روز دوشنبه (۲۴ اردیبهشت‌ماه) برای استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، ایلام، کرمانشاه، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، لرستان، همدان، مرکزی، قم، تهران، البرز، زنجان، قزوین، قم، گیلان، مازندران، غرب استانهای سمنان و اصفهان قابل پیش‌بینی است.

در این هشدار تاکید شده طی این چهار روز احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، احتمال کاهش دید، احتمال تگرگ، وزش باد نسبتا شدید، لغزندگی به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی وجود دارد لذا توصیه شده احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها توسط شهروندان مدنظر قرار گیرد.

در ادامه این هشدار از فعالیت سامانه دیگری طی فردا با مخاطره وزش باد نسبتا شدید تا شدید، در برخی نقاط گردوخاک در استان‌های سیستان و بلوچستان، شرق استان‌های خراسان جنوبی و هرمزگان و نوار شرقی کرمان خبر داده شده است.

در این شرایط آب و هوایی در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال پیش‌بینی شده است.

سازمان هواشناسی نسبت به احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع و استفاده از قیم برای نهال‌ها از سوی شهروندان توصیه می‌کند.

به گزارش ایسنا هشدار  زرد رنگ  به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.