سانا مارین در یک کنفرانس خبری گفت: «در روزهای اخیر، اتهامات عمومی بسیار جدی مبنی بر اینکه من در فضایی بوده‌‌ام که مواد مخدر مصرف می‌‌شده، یا اینکه خودم مواد مخدر مصرف کرده‌‌ام، مطرح شد. من چنین اتهاماتی را بسیار جدی می‌‌گیرم و با وجود اینکه درخواست انجام آزمایش مواد مخدر را ناعادلانه می‌‌دانم، اما برای دفاع قانونی از خود و رفع شبهات، امروز آزمایش مواد مخدر دادم که نتیجه آن طی یک هفته اعلام خواهد شد.» سانا مارین، رهبر حزب سوسیال دموکرات که در انتخابات دسامبر۲۰۱۹ به قدرت رسید و اکنون جوان‌‌ترین رئیس دولت در جهان محسوب می‌‌شود، طی روزهای اخیر به‌طور فزاینده‌‌ای با درخواست انجام آزمایش مواد مخدر مواجه شده است.

او در این کنفرانس خبری تاکید کرد که او هرگز مواد مخدر مصرف نکرده است و در ‌میهمانی که در آن شرکت کرده بود، کسی را ندیده است که این کار را انجام دهد. درحالی‌که بسیاری از سانا مارین به‌دلیل ترکیب شغل سختش با یک زندگی خصوصی فعال ستایش می‌‌کنند، برخی دیگر از تصمیم او برای اجازه انتشار دادن به چنین ویدئویی انتقاد کرده‌‌اند. در همین حال، ماتئوش موراویسکی، نخست‌وزیر لهستان روز جمعه گفت که نخست‌وزیر فنلاند دلیل خوبی برای بیرون رفتن و جشن گرفتن داشت؛ زیرا کشورش در حال پیوستن به سازمان پیمان آتلانیتک شمالی (ناتو) است. نخست‌وزیر لهستان در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی درباره این ویدئوها گفت: «نخست‌وزیر دلیلی برای خوشحالی دارد؛ زیرا فنلاند به ناتو پیوست.» این نخستین‌بار نیست که تفریح خانم مارین بحث‌‌برانگیز شده است. او ماه ژوئیه در یک جشنواره پرطرفدار موسیقی راک در فنلاند شرکت کرد. در دسامبر گذشته نیز بدون تلفن همراه کاری خود تا ساعت چهار بامداد به کلوب‌‌های شبانه رفته بود و در نتیجه از هشدار کارمندان دفتر نخست‌‌وزیری درباره تماس با یک فرد مبتلا به کووید-۱۹ باخبر نشد. نتیجه آزمایش او منفی بود؛ ولی به‌‌دلیل این سهل‌‌انگاری مجبور شد عذرخواهی کند.

بی‌بی‌سی نیز در گزارشی در همین رابطه در ۱۹اوت نوشت: خانم مارین می‌گوید فقط «به شکلی پرهیاهو» در ‌میهمانی حضور داشته است. مارین قبلا جوان‌‌ترین رئیس دولت جهان بود؛ اما اکنون این عنوان در اختیار گابریل بوریچ، رئیس‌جمهور شیلی است. هفته گذشته، رسانه آلمانی بیلد، مارین را «باحال‌‌ترین نخست‌‌وزیر جهان» معرفی کرد. ریکا پورا، رهبر حزب اپوزیسیون دولت فنلاند از خانم نخست‌وزیر خواست تا آزمایش داوطلبانه مواد مخدر بدهد و گفت که «سایه‌‌ای از شک» روی نخست‌‌وزیر وجود دارد. میکو کارنا، نماینده مجلس فنلاند و یکی از اعضای حزب مرکز که در دولت ائتلافی مارین حضور دارد هم در توییتی نوشت که «عاقلانه است که او داوطلبانه تحت آزمایش مواد مخدر قرار بگیرد.» نخست‌وزیر افزود که نیازی به تغییر رفتار خود احساس نمی‌کند و گفت: «من دقیقا همان آدمی هستم که تاکنون بوده‌‌ام و امیدوارم این مورد قبول همگان باشد.» گزارش‌های گسترده‌‌ای در رسانه‌های فنلاند درباره این ویدئو منتشر شده و استدلال شده که انتشار آن در خدمت منافع عمومی است. برخی دیگر سیاستمداران احزاب مخالف از نخست‌وزیر و رسانه‌ها به‌دلیل پرداختن به این موضوع به جای مشکلات داخلی مهم‌تر کشور، انتقاد کرده‌‌اند. مارین از دسامبر۲۰۱۹ در قدرت بوده است و تا به امروز توانسته حمایت حزب خود را حفظ کند.