افزایش واردات تخم‌مرغ در هفته‌های اخیر سبب تعادل در بازار تخم‌مرغ شده است. ازسوی دیگر، در گروه لبنیات افزایش قیمت در پنیر و ماست سبب تورم ۴/ ۱ درصدی در این گروه شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد از نیمه آذرماه تا نیمه دی‌ماه پنیر و ماست پاستوریزه حدود ۱/ ۹ درصد تورم قیمتی داشته‌اند. گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از موادخوراکی در هفته منتهی به ۱۵ دی‌ماه سال‌جاری نشان می‌دهد که از میان یازده گروه مواد خوراکی «لبنیات»، «تخم‌مرغ»، «برنج»، «حبوب»، «میوه‌های تازه»، «سبزی‌های تازه»، «گوشت قرمز»، «گوشت مرغ»، «قند و شکر»، «چای» و «روغن نباتی» متوسط قیمت ۴ گروه غذایی افزایش، ۳ گروه غذایی کاهش و ۴ گروه غذایی نیز بدون تغییر باقی مانده است. بررسی گزارش منتشر شده نشان می‌دهد از میان ۴ گروه مواد خوراکی که تورم مثبت داشته‌اند،  سه گروه میوه‌های تازه، گوشت مرغ و لبنیات تورم بیشتر از یک درصد را ثبت کرده‌اند و روغن نباتی تورمی حدود ۳/ ۰ درصد داشته است. براساس این گزارش، گروه میوه‌های تازه بیشترین تورم مثبت را داشته است. در گروه میوه‌های تازه انگور تنها میوه‌ای بوده که تورم منفی ۶/ ۵ درصد را ثبت کرده است و سایر اقلام گروه تورم مثبت داشته‌اند. انار ۴/ ۶ درصد، سیب قرمز ۸/ ۵ درصد و سیب زرد ۳/ ۵ درصد تورم، سه گروه میوه با بیشترین تورم مثبت در این گروه بوده‌اند و سایر اقلام گروه تورمی بین ۵/ ۰ تا ۳/ ۴ درصد کسب کرده‌اند که در مجموع تورم هفتگی ۴/ ۲ درصد را برای گروه میوه‌های تازه حاصل کرده است.

  افزایش قیمت در گروه لبنیات

رتبه دوم در میان گروه‌های خوراکی که تورم مثبت داشته است به گروه لبنیات تعلق دارد. از ابتدای سال تا هفته منتهی به ۸ دی‌ماه سال‌جاری، اقلام گروه لبنیات نوسانات قیمتی ناچیز و در حد زیر یک درصد را ثبت کرده بودند؛ اما در دو گزارش اخیر منتشر شده بانک مرکزی تغییرات قیمتی در این گروه قابل‌ملاحظه است. در گروه لبنیات، ماست غیرپاستوریزه ۲/ ۱ درصد، ماست پاستوریزه ۹/ ۲ درصد و پنیر پاستوریزه ۳/ ۲ درصد تورم هفتگی را ثبت کرده‌اند. به این ترتیب قیمت متوسط هر کیلو ماست غیرپاستوریزه به حدود ۳۵۰۰ تومان و قیمت متوسط هر کیلو ماست پاستوریزه به حدود ۳۸۰۰ تومان رسیده است. هر بسته ۴۵۰ گرمی پنیر پاستوریزه نیز در یک هفته منتهی به ۱۵ دی‌ماه به قیمت متوسط ۵۶۰۰ تومان عرضه شد. سایر اقلام این گروه که شامل پنیر غیرپاستوریزه، کره و شیر است تغییر قیمتی نداشته‌اند. گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که تورم ماهانه ماست پاستوریزه و پنیر پاستوریزه حدود ۱/ ۹ درصد بوده است. علاوه‌بر این، تورم شیر پاستوریزه نیز در یک ماه منتهی به ۱۵ دی‌ماه ۷/ ۱ درصد بوده است. تورم نقطه به نقطه اقلام این گروه نیز در تاریخ مذکور بیانگر تورم ۱۰ درصدی در پنیر پاستوریزه، تورم ۱/ ۹ درصدی در ماست پاستوریزه و تورم ۲۱ درصدی در کره پاستوریزه است. سومین گروه با تورم مثبت نیز گروه گوشت مرغ است که قیمت متوسط هر کیلوی آن در هفته مورد بررسی به قیمت ۷۴۰۰ تومان رسیده و تورم ۱/ ۱ درصدی را ثبت کرده است. تورم ماهانه این گروه غذایی پرمصرف منفی ۲/ ۳ درصد و تورم نقطه به نقطه آن ۶/ ۹ درصد گزارش شده است. به این ترتیب قیمت گوشت مرغ در یک سال منتهی به تاریخ مورد بررسی با تورمی کمتر از تورم کل مواد خوراکی رشد داشته است. گروه روغن نباتی نیز در هفته منتهی به ۱۵ دی‌ماه سال‌جاری تورم مثبت ۳/ ۰ درصد را به‌دست آورده که رشد تورم در این گروه پس از ۱۲هفته به‌دلیل تورم ۸/ ۰ درصدی روغن نباتی جامد بوده است. براساس این گزارش، هر حلب ۵ کیلویی روغن نباتی جامد به قیمت متوسط ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان و هر لیتر روغن نباتی مایع نیز به قیمت ۵۳۰۰ تومان در شهر تهران به فروش رسیده است که روغن نباتی مایع تورم هفتگی نداشته است.

  کاهش قیمت تخم‌مرغ

گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد در هفته منتهی به ۱۵ دی‌ماه، متوسط قیمت ۳ گروه خوراکی با کاهش مواجه بوده است. براساس این گزارش، گروه تخم‌مرغ که در هفته‌های گذشته با تورم قابل‌توجهی رو‌به‌رو بود در هفته گذشته ۳/ ۱۴ درصد کاهش قیمت را تجربه کرد و مجددا به قیمت ابتدای دی‌ماه بازگشت. آمارهای منتشرشده در این گزارش نشان می‌دهد هر شانه حدود ۲ کیلو گرمی تخم‌مرغ به قیمت متوسط ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان در تهران عرضه شده است که به نسبت گزارش قبلی حدود ۳ هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده است. افزایش واردات این کالا در هفته مذکور سبب کاهش قیمت شده است. براساس آمار گمرک ۱۱۶ تن تخم‌مرغ به ارزش ۱۶۹ هزار دلار در هفته‌های گذشته به کشور وارد شده است. ازسوی دیگر، اخبار منتشر شده نشان می‌دهد برای متعادل نگه داشتن قیمت این کالای پرطرفدار لازم است واردات تا ۶ماه آینده نیز ادامه پیدا کند. گروه سبزی‌های تازه نیز در هفته منتهی به ۱۵دی‌ماه با تورم منفی ۸/ ۱ درصد رو‌به‌رو بوده است. در این گروه اقلامی مانند لوبیا سبز، سبزی‌های برگی و سیب زمینی تورم هفتگی به ترتیب ۱/ ۴، ۹/ ۲ و ۹/ ۰ درصد را ثبت کرده‌اند. تورم سایر اقلام این گروه مانند خیار، گوجه فرنگی، بادمجان، کدو سبز و پیاز در رنج منفی یک درصد تا منفی ۱/ ۷ درصد بوده است. گروه گوشت قرمز، گروه سوم در میان گروه‌های مواد خوراکی است که تورم منفی داشته است. در این گروه گوشت گوسفند با استخوان به قیمت متوسط ۴۶ هزار و ۳۵۰ تومان در تهران عرضه شد که به نسبت هفته گذشته خود تورم منفی ۶/ ۰ درصد داشته است. ازسوی دیگر گوشت گاو و گوساله بی‌استخوان نیز در هفته مذکور به قیمت متوسط ۴۱ هزار و ۳۰۰ تومان به فروش رسید که تورم هفتگی منفی ۴/ ۰ درصد را ثبت کرد. برآیند تورم این دو قلم در گروه گوشت قرمز سبب تورم منفی نیم درصدی در این گروه شده است. گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد ۴ گروه مواد خوراکی در هفته منتهی به ۱۵ دی‌ماه تغییر قیمتی نداشته‌اند. براساس این گزارش، متوسط قیمت اقلام گروه‌های برنج، قند و شکر، حبوب و چای در هفته مذکور ثابت بوده است.

12 (2)