بازار سهام

برآیند صفر شاخص

شاخص کل بورس با رشد هفتگی ۰۵/  ۰ درصدی همراه شد. تشدید نوسانات بازارهای جهانی و شناسایی سود مانع از رشد قابل توجه فلزی‌ معدنی‌ها شد. اما پالایشی‌ها با رشد نرخ ارز مبادله‌ای و انتظار برای گزارش‌های مناسب ۹‌ماهه صعودی شدند. افت اخیر نفت از سقف‌های پیشین می‌تواند بر سودآوری پالایشی‌ها فشار آورد. همچنین افت قیمت نفت و تعطیلی بازارهای آسیا با شروع سال نو (از پنج‌شنبه تا ۲۲ فوریه) بر قیمت محصولات پتروشیمی فشار آورد. در روزهای اخیر بازگشت شاخص دلار به کف ۳ساله، رشد مس بالاتر از ۷ هزار و ۲۰۰ دلار، روی تا نزدیک سقف ۳ هزار و ۶۰۰ دلار و سرب بالاتر از ۲ هزار و ۶۰۰ دلار را رقم زد. با تداوم ریسک برجام، موج صعودی خودرویی‌ها به سرعت فروکش کرد. رشد نرخ دلار و خوش‌بینی‌‌ها به تداوم رشد اقتصادی با حمایت‌ کف‌های بالاتر از قیمت جهانی کالاها، تغییر مالکیت ۵/  ۴۲ میلیارد تومانی به نفع حقوقی‌ها را رقم زد.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

افت آرام دلار از سقف

هر دلار آمریکا با رشد هفتگی یک درصدی برای هشتمین هفته متوالی صعودی و به نرخ 4 هزار و 725 تومان معامله شد. پس از 5 کانال‌شکنی نرخ دلار در دی، ادامه روند صعودی در بهمن نرخ دلار را تا نزدیک سقف 4 هزار و 800 تومانی افزایش داد. اما با افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، در میانه بهمن شاهد مقاومت سطح مزبور بودیم. اما در هفته گذشته تشدید نوسانات صعودی نرخ درهم و رشد تقاضای آربیتراژی از سوی مناطق مرزی در کنار افزایش تقاضا با نزدیک شدن به پایان سال و تقاضا از سوی معامله‌گرانی که در سقف‌های پیشین اقدام به عرضه دلار کرده بودند، مجددا نرخ دلار را بر مدار صعودی و تا سقف 4 هزار و 910 تومان (رشد 723 تومانی از ابتدای زمستان) افزایش داد. اما با دستگیری دلالان ارزی و کاهش شدید حجم معاملات افت 185 تومانی دلار در 2 روز پایانی هفته رقم خورد.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

نگاه سکه به ارز

هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی 8/  2 درصدی به قیمت یک میلیون و 565 هزار تومان معامله شد. با وجود رشد طلای جهانی تا نزدیک سقف 5/  1 ساله روز پنج‌شنبه با افت شاخص دلار به کف 3ساله، اما کاهش 185 تومانی نرخ دلار از سقف تاریخی 4 هزار و 910 تومان، کاهش 27 هزار تومانی قیمت سکه را روز پنج‌شنبه رقم زد. در بازار طلای جهانی، با وجود چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا (4 بار در سال جاری) اما نگرانی‌ها نسبت به افزایش کسری بودجه و چشم‌انداز رشد سایر ارزها در مقابل دلار، شاخص دلار را به کف ۳ساله بازگرداند. در بازار ارز نیز در روزهای پایانی هفته افزایش فشارها بر دلالان ارزی و دستگیری‌ها باعث شد نرخ دلار توسط صرافی بانک‌ها تعیین شود. بنابراین پس از رشد ۹۹ هزار تومانی قیمت سکه طی ۹ روز معاملاتی، روند صعودی سکه متوقف شد.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

طلا نزدیک سقف 5/  1 ساله

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1356 دلار معامله شد. رشد نرخ تورم آمریکا بیش از پیش‌بینی‌ها (۸/  ۱ درصد سالانه) چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا را به ۴ بار در سال جاری افزایش داد و نرخ بازدهی اوراق خزانه ۱۰‌ساله را به سقف ۴ ساله (۹/  ۲ درصد) بازگرداند. با این وجود، تصویب قانون ۵/  ۱ هزار میلیارد دلاری کاهش مالیات و تصویب افزایش هزینه‌های مالی دولت در هفته اخیر بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار برای ۲ سال آینده، با تقویت نگرانی‌ها نسبت به افزایش بیشتر کسری بودجه عامل فشار بر شاخص دلار است. این عامل و رشد ین به سقف ۱۵‌ماهه در کنار رشد یورو شاخص دلار را به کف ۳ساله رساند. این عامل در کنار افزایش تقاضای طلا برای پوشش ریسک ناشی از افزایش نرخ تورم، طلا را نزدیک سقف ۵/  ۱ ساله (۷/  ۱۳۶۱ دلار) رساند.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

رشد آرام «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با رشد هفتگی ۲/  ۰ درصدی به قیمت ۷۱ هزار و ۳۶۷ تومان معامله شدند. با وجود نوسان «تسه»ها در بازه ۷۳ تا ۷۸ هزار تومان از مهر تا پایان دی، کاهش تقاضا از بهمن قیمت اوراق را زیر ۷۲ هزار تومان و میانگین اوراق را در بهمن به ۷۱ هزار و ۸۸۵ تومان رساند. با توجه به رابطه قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام در سطح ۵/  ۲۱ درصد قرار گرفته است. در ماه‌های آذر و دی تشدید نوسانات معاملات و قیمت مسکن رقم خورد. با وجود رشد بیش از ۵۰ درصدی تعداد معاملات در آذر، اما تعداد معاملات رشد ۵/  ۱۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشت. بنابراین، فروکش نسبی هیجانات در دی نسبت به آذر و کاهش خرید متقاضیان مسکن در مقابل رشد قیمت‌ها، می‌تواند منجر به تعدیل نوسانات بازار مسکن شود.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

بازگشت آرام نفت از کف

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 4/  61 دلار معامله شد. افت شاخص دلار به کف 3ساله و افزایش موجودی نفت تجاری آمریکا (8/  1 میلیون بشکه) کمتر از پیش‌بینی‌ها (تخمین موسسه نفت آمریکا API از افزایش 9/  3 میلیون بشکه) از قیمت نفت حمایت کرد. کاهش حجم معاملات به دلیل تعطیلی بازارهای آسیا عامل تشدید نوسانات قیمت نفت بود. در هفته‌ اخیر تولیدات آمریکا به 27/  10 میلیون بشکه در روز (بیشترین میزان از 1970) رسید. امری که در کنار پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) احتمال پیشی گرفتن عرضه از تقاضا (تداوم مازاد عرضه) فشار بر قیمت نفت را حفظ کرده است. اما تاکید مجدد خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان بر تداوم توافق تا پایان ۲۰۱۸ و چشم‌انداز رشد تقاضا به ویژه از سوی آسیا، رسیدن واردات هند به رکورد ۹۳/  ۴ میلیون بشکه در روز در ژانویه عامل حمایت از نفت است.

آینده  نگر بازار

 


 

گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید