بازار سهام

فشار هلدینگ‌ها بر شاخص

دیروز شاخص کل بورس با افت ۳۶۸ واحدی (۳۷/ ۰ درصدی) در سطح ۹۹ هزار و ۴۶ واحدی ایستاد. پس از رسیدن شاخص به سقف ۹۹ هزار و ۵۲۲ واحدی شناسایی سود میان معامله‌گران و تردیدها نسبت به پایداری نرخ دلار و قیمت جهانی کالاها و ریسک‌های غیراقتصادی، شرایط احتیاطی را تقویت کرد. حرکت شاخص دلار نزدیک کف ۳ساله بازگشت مس بالاتر از ۷۱۰۰ دلار، همچنین رسیدن سطح موجودی روی بورس فلزات لندن(LME) به کمترین سطح از سال ۲۰۰۸ رشد قیمت روی تا سقف جدید ۱۰‌ساله (۳۵۸۳ دلار) را رقم زد. رخدادی که از نمادهای تولیدکننده روی و مس حمایت کرد. اما شاهد فشار فروش در نمادهای فولادی بودیم. همچنین هلدینگ‌های پتروشیمی بر خلاف روز یکشنبه، با شناسایی سود بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشت. با وجود نوسان برنت بالاتر از ۷۰ دلار، شناسایی سود مانع از رشد پالایشی‌ها است.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

مقاومت سقف 4600 تومانی دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 45 تومانی به نرخ 4592 تومان معامله شد. روند صعودی دلار در روزهای ابتدایی بهمن پس از 5 کانال‌شکنی دلار در دی، دلار را به بالاتر از سطح 4650 تومان رساند. در ادامه فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، افت 140 تومانی نرخ دلار را طی 4 روز معاملاتی تا نزدیک کف 4500 تومانی رقم زد. روز یکشنبه شناسایی فرصت خرید میان معامله‌گران مجددا نرخ دلار را صعودی کرد. در ادامه پس از ساعات رسمی معاملات روز یکشنبه تحرکات معامله‌گران آتی برای کسب سودهای کوتاه‌مدت و سنجش توان رشد دلار، روند صعودی نرخ دلار را در معاملات غیررسمی تا بالاتر از سطح 4600تومانی افزایش داد. بنابراین در ساعات ابتدایی معاملات روز دوشنبه، نرخ دلار بالاتر از سطح مزبور معامله شد. اما در ادامه کاهش تقاضا دلار را مجددا وارد کانال 4500 تومانی کرد.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

رشد با احتیاط سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 2 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 482 هزار تومان معامله شد. روز شنبه با اخبار پیش‌فروش سکه از 15بهمن در بانک ملی با سررسیدهای 3، 6 ، 9 ماهه و یکساله، افت 42هزار تومانی قیمت سکه رقم خورد و حمایت سطح یک میلیون و 500 هزار تومانی سکه شکسته شد. در بازار طلای جهانی، افت اونس طلا در روزهای اخیر رقم خورد، اما همچنان شاهد نوسان طلا در کانال ۱۳۴۰ دلاری بودیم. در هفته جاری نشست فدرال رزرو و آمارهای اقتصادی آمریکا بر طلا اثرگذار است. در بازار ارز نیز با وجود تشدید فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، همچنان دلار بالاتر از ۴۵۵۰ تومان نوسان داشت. بنابراین خوش‌بینی به بازارهای اثرگذار، شرایط احتیاطی رشد آرام قیمت سکه را رقم زد.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

فشار شاخص دلار بر طلا

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1341 دلار معامله شد. بازگشت شاخص دلار از کف 3ساله روند نزولی طلا در کانال 1340 دلاری و افت بیشتر از سقف 5/ 1 ساله (1366 دلار) را رقم زد. افت یورو، ین و فرانک سوئیس از شاخص دلار حمایت کرد. با وجود اینکه پیش‌تر، رئیس بانک ژاپن اعلام کرده بود نرخ تورم نزدیک به هدف است، اما در ادامه تکذیب آن از سوی بانک ژاپن عامل فشار بر ین شد. چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا، بازدهی اوراق خزانه ۱۰‌ساله را به بالاترین سطح از ۲۰۱۴ رساند و احتمال خروج بانک مرکزی اروپا از سیاست‌های انبساطی نیز رشد نرخ بازدهی اوراق قرضه اروپایی را رقم زد. در هفته جاری نشست فدرال رزرو، سخنرانی ترامپ، آمار نرخ تورم آمریکا، آمار اشتغال، همچنین گزارش‌های مالی شرکت‌های تکنولوژی می‌تواند بر اونس طلا اثرگذار باشد.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

حرکت «تسه»ها زیر کف 72 هزار تومانی

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد 9/ 0 درصدی به قیمت 71 هزار و 781 تومان معامله شدند. کاهش تقاضا در بهمن حمایت سطح 72 هزار تومانی از اوراق را شکست. اما در ماه‌های اخیر شاهد رشد 2/ 50 درصدی تعداد معاملات مسکن تهران در آذر و رشد 5/ 13 درصدی در دی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم. رشد سهم واحدهای کلنگی در کنار افزایش ورود نقدینگی با هدف سرمایه‌گذاری در بازار مسکن را می‌توان عامل تشدید نوسانات بازار مسکن دانست. در دی میانگین قیمت نسبت به دی سال گذشته با رشد ۷/ ۱۶ درصدی همراه شد. اما کاهش شتاب نوسانات در دی نسبت به آذر می‌تواند مقطعی بودن این عامل را نشان دهد. رشد قیمت مسکن و افزایش اخیر قیمت نهاده‌های ساخت مسکن، می‌تواند با توجه به پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، عامل فشار بر تقاضای مصرفی مسکن شود.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

کاهش اختلاف برنت و WTI

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام‌ آمریکا به قیمت ۷/ ۶۵ دلار معامله شد. افزایش ۱۲ موردی تعداد دکل‌های نفتی آمریکا، بیشترین افزایش از مارس با چشم‌انداز رشد تولیدات شیل، افت WTI از سقف ۳ساله و افت برنت به زیر سطح ۷۰ دلاری را رقم زد. اما همچنان سطح پایین موجودی در کوشینگ اوکلاهاما (نزدیک کف ۳ساله) عامل حمایت از WTI است. به این ترتیب اختلاف قیمت WTI و برنت به کمترین سطح در ۵ ماه اخیر رسید. همچنان پیش‌بینی‌ها از رشد تولیدات شیل به بیش از ۱۰ میلیون بشکه در روز، نگرانی‌ها نسبت به کاهش سهم بازار اوپک را تقویت کرده است. زنگنه، وزیر نفت کشورمان نفت ۶۰ دلاری را قیمت مناسب برای نفت اعلام کرد و قیمت‌های بالاتر را مشوقی برای ورود تولیدکنندگان پرهزینه‌تر دانست. خوش‌بینی‌ها به بازار، تعداد معاملات آتی با چشم‌انداز صعودی را به شدت افزایش داده است.

آینده  نگر بازار


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید