بازار سهام

بیشترین رشد شاخص در ۲۲ ماه

شاخص کل بورس با رشد هفتگی ۴/ ۲ درصدی و رشد ماهانه ۶/ ۷ درصدی بیشترین رشد ماهانه از دی ۹۴ را ثبت کرد و بازدهی سه‌ماه پاییز به ۳/ ۱۱ درصد رسید. شکسته شدن سقف تاریخی شاخص در روزهای ابتدایی آذر با حرکت نقدینگی به بازار سهام، رشد ۶۰ درصدی ارزش و ۷۱ درصدی حجم معاملات در آذر نسبت به میانگین مهر و آبان را رقم زد. در ماه گذشته، شاخص صنعت اطلاعات و ارتباطات با رشد «های‌وب» در صدر رشد شاخص صنایع و در کنار آن فلزی-معدنی‌ها با قیمت‌ جهانی کالاها و هلدینگ‌های چند‌رشته‌ای با خوش‌بینی به سودآوری شرکت‌های زیر مجموعه از شاخص حمایت کردند. در روزهای اخیر، رشد قیمت فولاد در بازار چین و سنگ‌آهن، همچنین نوسان مس بالاتر از ۷۰۰۰ دلار، روی بالاتر از ۳۲۰۰ دلار می‌تواند در کنار انتشار گزارش‌های ماهانه از شاخص حمایت کند.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

رشد پرشتاب دلار در آذر

هر دلار آمریکا با افت هفتگی 4/ 0 درصدی، بازدهی ماهانه 3/ 2 درصدی و رشد 4/ 7 درصدی را در سه‌ماه سوم ثبت کرد. رشد تقاضای ارز تجاری با نزدیک شدن به پایان سال میلادی از دلار حمایت کرد. بنابراین با شکسته شدن مقاومت سطح ۴۲۰۰ تومان، دلار به سقف تاریخی ۴۲۲۰ تومان رسید. در ادامه عرضه سنگین دلار و درهم از سوی صرافی بانک‌ها و چشم‌انداز کاهش تقاضا دلار را به زیر ۴۲۰۰تومان بازگرداند. تاکید رئیس کل بانک مرکزی بر مقطعی بودن رشد دلار و رشد درآمدهای ارزی چشم‌انداز افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها برای کاهش نوسانات دلار را تقویت کرده است. در آخرین روز آذر، زلزله تهران بازار ارز را تقریبا به حالت نیمه تعطیل درآورد و رشد ۸ تومانی دلار رقم خورد. با سایه فشار عرضه و چشم‌انداز کاهش تقاضا، رشد قابل توجه دلار در کوتاه‌مدت دور از انتظار است.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

ماه پرنوسان سکه

هر سکه طرح جدید با افت هفتگی 6/ 1درصدی افت ماهانه 1/ 2 درصدی را ثبت کرد. با این وجود رشد 7/ 12 درصدی سکه در سه‌ماهه سوم رقم خورد. با وجود تشدید نوسانات صعودی قیمت سکه در روزهای پایانی آبان و رشد قیمت سکه تا سقف یک‌میلیون و 437 هزار تومانی (29 آبان) اما در ابتدای آذر حراج سکه از سوی بانک کارگشایی، افت 76 هزار تومانی قیمت سکه را در روزهای ابتدایی آذر رقم زد. اما در ادامه رشد اونس طلا در کنار روند صعودی نرخ دلار و افزایش قیمت سکه در حراج بانک کارگشایی مجددا سکه را در مسیر صعودی قرار داد. با این وجود تشدید نوسانات اونس طلا و افت تا سطح ۱۲۴۶ دلار (با وجود بازگشت به کانال ۱۲۶۰ دلاری در هفته اخیر) و افت نرخ دلار، با تقویت تردیدها عامل فشار بر سکه شد.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

کم‌نوسانی طلا زیر سطح 1270 دلاری

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1268 دلار معامله شد. روز پنج‌شنبه طلا تا سقف 9/ 1268 دلار رشد داشت، اما روز جمعه رشد اندک شاخص دلار بر طلا فشار آورد. تصویب بزرگ‌ترین اصلاح قوانین مالیاتی آمریکا در 30 سال گذشته، تصویب تامین مالی دولت از سوی سنا برای جلوگیری از توقف فعالیت دولت تا ۱۹ ژانویه و رشد ۲/ ۳ درصدی اقتصاد آمریکا (بیشترین رشد سالانه در دو سال اخیر) مقاومت سطح ۱۲۷۰ دلاری در برابر رشد طلا را تقویت کرد. کسب کرسی حداکثری در پارلمان اسپانیا از سوی احزاب طرفدار جدایی کاتالونیا از اسپانیا نیز افت یورو را رقم زد. کارشناسان اثر کاهش مالیات را کوتاه‌مدت می‌دانند. همچنان چشم‌انداز ۳ بار افزایش نرخ بهره آمریکا و کاهش تقاضای فیزیکی طلا فشار بر طلا را حفظ کرده است. نرخ تورم آمریکا روز جمعه مورد توجه معامله‌گران بود.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

فشار تقاضا بر «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت هفتگی 7/ 0 درصدی کاهش ماهانه 5/ 1 درصدی و بازدهی منفی 6/ 1 درصدی را در سه‌ ماه پاییز ثبت کرد. با وجود اینکه میانگین قیمت اوراق در دو ماه ابتدایی پاییز، در سطح 76 هزار و 66 تومان قرار گرفت. اما افت آرام تقاضا در آذر، میانگین قیمت «تسه»ها را به سطح 74 هزار و 680 تومان رساند. نرخ سود واقعی وام در سطح 7/ 21 درصد قرار گرفته است. با توجه به کاهش نوسانات «تسه»ها در تابستان، با رشد تدریجی تقاضا در کنار تنوع در وام‌های ارائه‌شده از جمله صندوق یکم بانک مسکن، در پاییز نیز نوسان اوراق تسهیلات مسکن به شدت محدود شد و حبس بازه‌ای در سطح ۷۴ تا ۷۸ هزار تومان رقم خورد. چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود، احتمال ادامه رشد تقاضا با نزدیک شدن به سال جدید را تقویت کرده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

افت آرام نفت از سقف ۵/ ۲ ساله

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۹/ ۵۷ دلار معامله شد. پیش‌تر کاهش موجودی نفت تجاری آمریکا به کمترین سطح از اکتبر ۲۰۱۵ نفت برنت را به ۴/ ۶۹ دلار، بالاترین سطح از ژوئن ۲۰۱۵ رساند. اما روز جمعه با نزدیک شدن به پایان سال میلادی، کاهش حجم معاملات، شناسایی سود میان معامله‌گران و چشم‌انداز بازگشت عرضه خط لوله Forties از ابتدای سال، نفت با افت اندکی مواجه شد. گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) کاهش ۵/ ۶ میلیون بشکه موجودی نفت تجاری، بیش از پیش‌بینی‌ها را گزارش کرد. اما رشد تولیدات نفت آمریکا به ۷۹/ ۹ میلیون بشکه در روز فشار شیل را بر بازار حفظ کرده است. خوش‌بینی‌ها به حرکت بازار به سمت تعادل با تمدید توافق اوپک و ۱۰ کشور غیرعضو تا پایان ۲۰۱۸ و تاکید وزیر انرژی روسیه بر خروج بسیار آرام از توافق از نفت حمایت کرد.

آینده  نگر بازار


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید