تکنولوژی در سالی که گذشت

حالا دیگر کارشناسان از پیشرفت تکنولوژی می‌ترسند و مدام هشدار می‌دهند که به فناوری بیش از حد معمول اجازه رشد ندهیم. یکی از این موارد هوش مصنوعی است که به‌سرعت در حال رشد است و تا حد زیادی هم خود را جایگزین انسان کرده و طبق برآورد پژوهشگران دیری نمی‌پاید که از انسان هم جلو بزند و نه‌تنها از کنترل انسان دربیاید، بلکه انسان را هم در کنترل خود بگیرد. و آن وقت است که سریال مشهور وست‌ورلد رنگ واقعیت به خود می‌گیرد. با این حال بشر هیچ‌گاه نمی‌تواند این پیشرفت‌ها را متوقف کند و همواره می‌تازد و در حال گسترش انواع نوآوری‌ها است. روبات‌ها حالا بسیاری از مشاغل را گرفته‌اند و در بسیاری از حوزه‌ها دیگر نیازی به انسان نیست.

جالب اینجاست که هرچه می‌گذریم تعداد این مشاغل بیشتر می‌شود و هر چند وقت یک بار می‌شنویم که روبات‌ها شغل دیگری را از آن خود کرده و انسان را از کار بیکار کرده‌اند. البته تا اینجای کار ظاهرا همه‌چیز به نفع انسان است؛ ما می‌نشینیم و روبات‌ها کار می‌کنند ولی موضوع به این سادگی‌ها هم نیست. اگر این رشد همچنان بدون هیچ چارچوب و قانونی ادامه پیدا کند به‌مرور تسلط انسان بر روبات جای خود را به تسلط روبات بر انسان خواهد داد. با همه این حرف‌ها چه ما آن روزهای نگران‌کننده را که برخی از دانشمندان به تصویر می‌کشند ببینیم و چه نبینیم، نمی‌توان جذابیت‌ رشد تکنولوژی را نادیده گرفت. در سال جاری میلادی هم مانند هر سال و حتی چشمگیرتر از سال‌های پیش شاهد پیشرفت فناوری در حوزه‌های مختلف بوده‌ایم که هریک به نوبه خود تحسین‌برانگیز بوده‌اند. در این مطلب می‌خواهیم به مهم‌ترین نوآوری‌ها و پیشرفت‌های تکنولوژیکی که در سال ۲۰۱۷ شاهدش بودیم بپردازیم.

قابلیت یادگیری هوش مصنوعی

این همان موضوعی است که بسیاری از بزرگان تکنولوژی مانند استیون هاوکینگ و ایلان ماسک را نگران کرده و به اعلام هشدارهای مختلف واداشته است. هوش مصنوعی که مدتی است نقل محافل حوزه فناوری شده است حالا قابلیت یادگیری دارد و می‌تواند از مواردی که یاد گرفته استفاده کند. درواقع در این مورد رفتار هوش مصنوعی تقویت شده و دارای مهارتی است که می‌تواند کارهای پیچیده انجام بدهد و در این راه حتی انسان را هم شکست بدهد. چندی پیش کمپانی گوگل نوعی هوش مصنوعی به نام «AutoML » ساخت که در آن قرار بود هوش مصنوعی سیستم‌هایی مشابه خودش را توسعه دهد. چند ماه پس از آن، این کمپانی اعلام کرد که AutoML یک نرم‌افزار یادگیری ماشینی تولید کرده که از نمونه‌های ساخت متخصصان گوگل قوی‌تر و بهینه‌تر است. درواقع این نرم‌افزار توانسته کدهایی را طراحی کند که عملکرد بهتری در مقایسه با کدهای نوشته‌شده از سوی طراحان این روبات دارد.

 اپلیکیشن‌های هوشمند

با توسعه موبایل‌ها و رشد تلفن‌های هوشمند و از طرفی با همه‌گیرشدن اینترنت موبایل دور از ذهن نیست اپلیکیشن‌ها هم به سمت هوشمند‌شدن بروند. یکی از کمپانی‌هایی که در این حوزه پیشتاز است و اپلیکیشن‌های هوشمند متنوعی را روانه بازار کرده مایکروسافت است. این کمپانی به‌ویژه با عرضه نرم‌افزار تدوین هوشمند عکس و فیلم Story Remix قدرت هوش مصنوعی خود را به تصویر کشیده است. این نرم افزار که نسخه‌ پیشرفته‌‌ای از نرم‌افزارهای ویرایش عکس و فیلم محسوب می‌شود، به‌طور هوشمند تعدادی عکس و ویدئو را از مجموعه فایل‌های چندرسانه‌ای مربوط به یک رویداد تفریحی یا کاری انتخاب می‌کند و با ترکیب و تدوین هوشمند آنها کلیپی کوتاه را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. درواقع Story Remix مجهز به ابزار تدوین و ویرایش هوشمندی است و این قابلیت را دارد که جلوه‌های تصویری متنوع و انواع انیمیشن را به کلیپ مورد نظر اضافه کند. یکی دیگر از نمونه‌های اپلیکیشن‌های هوشمند که باز هم به مایکروسافت مربوط می‌شود Microsoft Pix نام دارد. این اپلیکیشن نوعی دوربین هوشمند است که از بین چندین تصویر ثبت‌شده از یک سوژه واحد می‌تواند بهترین شات را انتخاب کند و برای شما به نمایش بگذارد.

پرداخت پول با چهره

پرداخت پول در طول این سال‌ها با روش‌های متفاوتی انجام شده است. زمانی که روش پرداخت پول از طریق کارت‌های شتاب امکان‌پذیر شد همه محو این فناوری نوین بودند و کسی به این فکر نمی‌کرد که در کمتر از چند سال آینده این روش منسوخ و پیش‌پا‌افتاده خواهد شد. یکی دو سال پیش فناوری پرداخت پول از طریق ساعت‌های هوشمند وارد میدان شد و توجه همه را به خود جلب کرد. البته که این فناوری در ایران هیچ‌گاه استفاده نشد ولی شنیدن اینکه در اقصی‌نقاط دنیا می‌توان با یک تلنگر به ساعت هوشمند هزینه لازم را پرداخت کرد به حد کافی جذاب است. ولی حالا این روش به کشور ما نرسیده منسوخ شده است و فناوری جدیدتری برای پرداخت پول پا به عرصه گذاشته است؛ از طریق فناوری تشخیص چهره. دانشمندان و پژوهشگران در صدد هستند که از فناوری تشخیص چهره در راستای پرداخت پول استفاده کنند و کمابیش موفق هم شده‌اند. فروشگاه KFC در چین از این فناوری برای نخستین بار استفاده کرد و به مشتریان خود اجازه داد از طریق اسکن چهره خود در کیوسک‌های مربوط غذای خود را تحویل بگیرند. چندی پیش هم که کمپانی اپل محصولات خود به ویژه آی‌فون ۱۰ را معرفی کرد از فناوری تشخیص چهره و پرداخت از طریق آن هم گفت.

کامیون‌های خودران

خودروهای خودران از موضوع‌های مهمی است که چند سال است وارد دنیای تکنولوژی شده و اغلب تولیدکنندگان خودرو را به سمت خود جلب کرده است. ولی امسال خبر جالب‌تری در این مورد منتشر شد و آن مجهز‌شدن کامیون‌ها به این فناوری بود.  البته این خبر چندی است که در محافل مطرح شده و کمپانی‌های متفاوت در حال کار روی این تکنولوژی بوده‌اند ولی امسال این موضوع قدرت بیشتری گرفته و چند کامیون خودران از کمپانی‌های متفاوت به‌طور آزمایشی وارد خیابان‌ها شده‌اند. حالا دیگر می‌توانیم با جدیت بیشتری بگوییم که چیزی نمانده که کامیون‌ها هم به‌صورت خودکار هدایت بشوند و از حضور انسان بی‌نیاز. هرچند هنوز راه زیادی تا آن روز و همه‌گیرشدن این فناوری در پیش داریم و همچنان موانعی بر سر راه تولید انبوه آنها وجود دارد. به گفته کارشناسان یک کامیون خودران به یک سیستم پشتیبان نیاز دارد تا در صورت از کار افتادن یکی از قسمت‌ها بتواند هدایت خودرو را در دست بگیرد. تعداد زیادی حسگر هم لازم است تا بتواند یک دید ۳۶۰ درجه‌ای کامل و بدون عیب و نقص از محیط اطراف در اختیار بگذارد و به‌طور کلی قدرت محاسباتی و هوش مصنوعی قابل ملاحظه‌ای نیز مورد نیاز است. با این حال پژوهشگران در حال توسعه هستند و کمتر از یک ماه پیش بود که ایلان ماسک از بزرگ‌ترین محصول تسلا یعنی کامیون تمام برقی، رونمایی کرد که از ویژگی اتوپایلوت (Autopilot)، نسل دوم فناوری نیمه خودران تسلا استفاده می‌کند؛ این فناوری قابلیت‌هایی چون ترمز خودکار، سیستم رانندگی در بین خطوط و هشداردهنده‌ انحراف مسیر را به همراه دارد.

 دوربین ۳۶۰ درجه

تجربه دیدن تصاویر ۳۶۰ درجه بی‌شک برای همه جذاب است. دوربین‌های ۳۶۰ درجه از زمان ظهور محبوبیت چشمگیری به دست آورده‌اند. سال جاری میلادی سال رشد این صنعت بود و شرکت‌های مطرحی مانند گوپرو پا به این عرصه گذاشته‌اند. دوربین ۳۶۰ درجه گوپرو قادر است تصاویر ۳۶۰ درجه را با کیفیت ۱۸ مگاپیکسل بگیرد. ایسر نیز چندی است وارد این حوزه شده و دو دوربین ۳۶۰ عرضه کرده که یکی از آنها با نام ویژن ۳۶۰ قابل نصب در خودروها است. این دوربین می‌تواند از هر زاویه‌ای ویدئوهای ۳۶۰ درجه تهیه و آنها را روی کلود بارگذاری کند. به ویژه هنگامی که خودروی شما پارک است و خودروی دیگر به آن برخورد می‌کند این دوربین ویدئوی تصادف را ذخیره و تصویر آن را به گوشی صاحبش ارسال می‌کند. این محبوبیت و تمایل به استفاده و تولید از این نوع دوربین‌ها تاجایی پیش رفت که پای این نوع دوربین‌ها به گوشی‌های هوشمند هم باز شد. چند ماه پیش یک شرکت چینی با نام ProTruly برای نخستین بار از این فناوری در گوشی هوشمندش استفاده کرد. دوربین این گوشی ۱۶ مگاپیکسلی با قابلیت فیلمبرداری است.