پلتفرم Layoffs.fyi که تعدیل نیروی بخش تکنولوژی را رصد می‌کند، تنها در سال ۲۰۲۳ بیش از ۲۶۳‌هزار تعدیل نیرو را ثبت کرده است.

از ابتدای سال‌جاری تا ماه آوریل هم بیش از ۷۵‌هزار تعدیل نیرو رخ ‌‌‌داده است.

جف شولمن، استاد دانشکده کسب و کار فاستر دانشگاه واشنگتن می‌‌‌گوید: «شرکت‌های حوزه تکنولوژی سال‌ها به دنبال رشد بودند و رشد را ارزش می‌‌‌دانستند و به آن پاداش می‌‌‌دادند. اما حالا رشد جای خود را به سودآوری داده و شرکت‌ها به دنبال سودآوری هستند. بنابراین تعدیل نیرو ادامه خواهد داشت.

مردم هم به آن عادت کرده‌‌‌اند. متاسفانه واقعیت غم‌‌‌انگیزی که وجود دارد این است که به نظر می‌رسد تعدیل نیرو دیگر عادی شده است.»

البته با وجود ادامه تعدیل نیروی گسترده در بخش تکنولوژی، به‌نظر می‌رسد بازار کار همچنان قوی است.

اقتصاد ایالات‌‌‌متحده در ماه مارس ۳۰۳‌هزار شغل ایجاد کرد که بسیار بالاتر از برآورد افزایش ۲۰۰‌هزار شغلی داو جونز بود و نرخ بیکاری را به ۳.۸‌درصد کاهش داد.

طبق گفته وب‌سایت محبوب «هندشیک» که پلتفرم رایگان انتشار آگهی استخدام برای دانشجویان و فارغ‌‌‌التحصیلان است، تعدیل نیروی بخش تکنولوژی باعث شده کارکنان جدید به دنبال فرصت‌‌‌های دیگری باشند.   

از نوامبر ۲۰۲۱ تا سپتامبر ۲۰۲۳ تعداد متخصصان حوزه تکنولوژی که برای شرکت‌های اینترنتی و نرم‌‌‌افزاری درخواست کار می‌دهند ۳۰‌درصد کاهش‌‌‌یافته است.

کریستین کروزورگا، مدیر ارشد استراتژی آموزش در هندشیک، می‌‌‌گوید: «بخشی از علت وقوع این اتفاق این است که ثبات شغلی یکی از اولویت‌‌‌های دانشجویان است و در انتخاب شغل (چه برای درخواست دادن و چه پذیرفتن) نقش بسیار مهمی دارد.

آنها تیترهای خبری را می‌‌‌بینند و به تمام تعدیل نیروهایی که در غول‌‌‌های تکنولوژی رخ می‌دهد توجه می‌کنند و این باعث می‌شود احساس بی‌‌‌ثباتی کنند.» تعدیل نیروی گسترده درخشش صنعت تکنولوژی را از بین برده است.

 به همین دلیل هم کارکنان دیگر مطمئن نیستند که شغلی در صنعت تکنولوژی باید همچنان «شغل رؤیایی» توصیف شود یا نه. اریک تالوتی، مهندس ارشد صاحب‌‌‌سهم در شرکت خدمات ابری اسنوفیلک که در سال ۲۰۲۳ از مایکروسافت اخراج شد، می‌‌‌گوید: «به کسانی که به دنبال یک شغل رویایی در صنعت تکنولوژی هستند، می‌‌‌ گویم عجولانه انتخاب نکنید و واقع‌‌‌بین باشید.

 نباید تمام فکر و ذکرتان این باشد که هر طور شده وارد یک شرکت تکنولوژی شوید؛ صرفا چون یک شغل رویایی است.»

منبع: CNBC