اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی تهران به سایت اتاق اصناف تهران گفت: در بازار لوازم خانگی همچنان رکود پابرجاست. وقتی در تلویزیون ۲۴ ساعته تبلیغ می‌شود به قیمت پارسال بخرید، در صورتی که کسبه با قیمت پایین‌تری در حال فروش هستند؛ اما امکان تبلیغ ندارند، مشخص است که نتیجه خوبی در وضعیت بازار شاهد نخواهیم بود. وی افزود: وقتی یک رسانه رسمی به اسم تلویزیون خود را مرجع تخصصی معرفی می‎کند و نمی‎گوید بر چه اساسی این اتفاق رخ داده است و مشخص نیست بر چه اساسی ضمانت قیمت می‎دهد، نتیجه جز به هم خوردن آرامش بازار نیست. اگر این رسانه با فردی متخصص در این حوزه و فعال در صنف لوازم خانگی مثل بنده و امثال بنده صحبت کند، متوجه ایرادات موجود در تبلیغات خود خواهد شد.

پازوکی با اشاره به برخی تبلیغات گفت: مشکل عمده ما این است که تبلیغات اصولی در تلویزیون نداریم و به جای اینکه چیپس و پفک در این رسانه تبلیغ شود باید حقایق را نمایش دهند. باید این رسانه محلی برای اطلاع‌رسانی و مرجعی برای انتشار برنامه‌های اقتصادی و آگاهی رسانی به مردم باشد؛ ولی ما خلاف آن را شاهد هستیم. می‌توانم به جرات بگویم که در کل کشور صنف لوازم خانگی با رکورد سنگین روبه‌رو است و خریدها خلاصه در افرادی شده است که احتیاج مبرم به تعویض کالایی دارند که دیگر قابل استفاده نیست.

افزایش قیمت صحت دارد؟

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی تهران ادامه داد: گرانی ۳۵ درصدی لوازم خانگی در صورتی می‌تواند صحت داشته باشد که شرکت‌های تولیدکننده لیست قیمت جدید محصولات خود را ارائه کرده باشند در صورتی که چنین لیستی منتشر نشده است. پازوکی با ادامه موضوع افزایش قیمت لوازم خانگی افزود: ابتدای سال فولاد قیمت خود را گران کرد و دولت هیچ مخالفتی با این اتفاق ابراز نکرد؛ در صورتی که این محصول تولید داخل است. اگر قرار است چیزی گران نشود، چرا فولاد ۲۵‌درصد قیمت خود را بالا برد؟ اتحادیه صنف لوازم خانگی در قیمت‌گذاری دخالتی ندارد و بنابراین نمی‌توانیم اظهارنظر صریحی در این مورد داشته باشیم. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که چرا دولت ثبات در قیمت‌ها را از خود شروع نمی‌کند و چرا فولاد باید ۲۵‌درصد گران شود؟در شرایطی که این محصول در نهایت به دست تولیدکننده خواهد رسید و یکی از ملزومات اولیه تولید است. از همین نقطه می‌توان شروع کرد و در نهایت به دغدغه‌ها و مشکلات ریز و درشت تولیدکننده‌ها در سطح خرد و کلان رسید.

وی با تشریح شرایط صنف بازار لوازم خانگی گفت: اکثر کارخانه‌ها و همچنین تمام شرکت‌های تولید لوازم خانگی در فروردین ماه، در انبار گردانی و در حسابرسی شرکتی خود قرار دارند؛ بنابراین شاید طبق ماه‌های دیگر سال خرید و فروش نداشته باشند؛ اما در مجموع صنف لوازم خانگی پیوسته جویای مشتری است و می‌خواهد اجناس خود را به فروش برساند. مگر اینکه در واحد صنفی آن جنس مورد نظر مشتری موجود نباشد. کاسب لوازم خانگی مثل بقال و نانوا اگر در روز کسب درآمد نداشته باشد و فروش نکرده باشد، انتهای روز حتما جیبش خالی خواهد بود، تا کی کاسب می‌تواند از جیب امرار معاش کند و سرمایه خود را از دست بدهد؟ بنابراین کاسب با نگه داشتن کالا سود نمی‌کند و به دنبال فروش بیشتر است.

پازوکی در پایان گفت: اگر قرار بود چنین اتفاقی رخ دهد که کالا بماند و کاسب سود کند، در این چند سال اخیر که دلار، طلا، ملک و خودرو چند برابر قیمت خود شده‌اند، سرمایه خود را به یکی از این موارد تبدیل می‌کردیم. با این حرکت، نه مالیات می‌پرداختیم، نه هزینه کارگر داشتیم و نه هزینه آب، برق، گاز و تلفن داشتیم و در نهایت سودمان هم می‌کردیم. با این کار که نفروشیم و سرمایه چند برابر شود، با این روش سرمایه فعلی پنج برابر می‌شد. برای همین است که اکثر کاسبان باور دارند که سرمایه چند سال اخیرشان از بین رفته است. ۱۰۰ میلیون تومان سال ۹۶ با ۱۰۰ میلیون تومان الان، مطابق ۱۰ میلیون تومان شده است و ارزش آن به شدت از بین رفته است. بنابراین ادامه حیات همه کاسبان در اصناف مختلف به فروش بستگی دارد و در صورتی که این اتفاق نیفتد، مرگ آن واحد صنفی نزدیک می‌شود.