بازی در دو زمین

قمار اردوغان/ سلطان، قربانی سیاست یک بام و دو هوا علیه اسرائیل شد؟

کدخبر: ۶۳۹۳۷۷
اقتصادنیوز: با آغاز حمله اسرائیل به غزه، انتقادهای ترکیه از اسرائیل اوج گرفت، اما در عمل دو بازیگر کماکان به تعاملات تجاری می پردازند؛ گزاره ای که برای بسیاری از ناظران به سوالی جدی تبدیل شده است.
قمار اردوغان/ سلطان، قربانی سیاست یک بام و دو هوا علیه اسرائیل شد؟

به گزارش اقتصادنیوز، هنگامی که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اوایل سال جاری برای انتخابات محلی در پایگاه محافظه کار ساکاریا، سخنرانی می کرد، شاد بود. اما با تعریف یک بنر در میان جمعیت حال و هوا تغییر کرد: "به تجارت شرم آور با اسرائیل پایان دهید."در حالی که دوربین ها بر روی بنر متمرکز شدند، مأموران به سرعت آن را برداشتند و تظاهرکنندگانی که آن را در دست داشتند اسکورت کردند. اردوغان در مورد این بنر اظهار نظری نکرد و مشخص نیست که آیا آن را دیده است یا خیر.یک ماه بعد، حزب حاکم عدالت و توسعه اردوغان (AKP) در رقابت شهرداری ساکاریا پیروز شد، اما سهم آرا در مقایسه با انتخابات شهرداری سال 2019، 18 درصد کاهش یافت. حزب عدالت و توسعه سه منطقه را به حزب رفاه جدید (YRP). واگذار کرد؛ جریانی که به شدت برای قطع روابط با اسرائیل به واسطه جنگ در غزه تاکید داشت.

قمار اردوغان!

در سراسر ترکیه، حزب رفاه جدید، پیروزی حزب عدالت و توسعه اردوغان را رد کرد یا با تقسیم آرای محافظه‌کاران، نامزدهای حزب حاکم را در موضع ضعف قرار داد. حزب عدالت و توسعه در نهایت در پنج شهر بزرگ ترکیه شکست خورد و شاهد کاهش قابل توجهی در آرایش بود، گزاره ای که منجر به برتری دو درصدی حزب جمهوری خواه خلق (CHP) شد.به نوشته میدل ایست آی، این اتفاق نظر وجود دارد که مشکلات اقتصادی ترکیه، از جمله کاهش حقوق بازنشستگی و حقوق واقعی در بحبوحه تورم سرسام‌آور، نقش اصلی را در شکست انتخاباتی حزب عدالت و توسعه بازی کرد.در این میان، به گفته منابع حزبی، در حالی که ادامه تجارت ترکیه با اسرائیل بزرگ‌ترین موضوعی نبود که رای‌دهندگان محافظه‌کار را به ماندن در خانه یا تغییر آرا برمی‌انگیخت، اما متغیری قلمداد می شد که حتی اردوغان نیز در نشست حزبی در باب نتایج انتخابات به آن اذعان کرد.اردوغان درباره شکست حزب عدالت و توسعه در انتخابات اخیر گفت: «متاسفانه، حتی در مورد مسئله‌ای مانند بحران غزه، که ما هر کاری از دستمان برمی‌آمد انجام دادیم و بهای آن را پرداخت کردیم، نتوانستیم از حملات سیاسی جلوگیری کنیم و برخی از مردم را متقاعد کنیم. "

در این میان، کاتز وزیر خارجه اسرائیل مدعی شد که به نظر می رسد رای دهندگان ترکیه اردوغان را به خاطر حمله به اسرائیل تنبیه می کنند. از زمان حمله حماس در 7 اکتبر و پس از آن جنگ اسرائیل به غزه، که اردوغان آن را نسل کشی می خواند، ترکیه به تدریج انتقادات خود به تل آویو را افزایش داده است. این کشور سفیر خود را برای مشورت فراخواند، گفتگوهای انرژی را به حالت تعلیق درآورد و از فلسطین در صحنه بین المللی، از مجمع عمومی سازمان ملل تا پایتخت های غربی از طریق گروه تماس غزه، حمایت کرد. آنکارا همچنین ایده سیستم ضمانت را برای حرکت به سمت راه حل دو دولتی مطرح کرد.در ماه های اولیه درگیری، در حالی که پایتخت های غربی از جنگ اسرائیل علیه غزه حمایت می کردند، اردوغان از تریبون خود برای افشای اقدامات نسل کشی آن استفاده کرد. بر اساس داده های کابینه اسرائیل، ترکیه به همراه امارات متحده عربی بزرگترین کمک‌کننده کمک‌های بشردوستانه به غزه هستند، در حالی که ده‌ها بیمار فلسطینی برای مداوا از غزه به ترکیه سفر کرده‌اند.

1

سیاست یک بام و دو هوای سلطان

با این حال ترکیه به اقدامات تنبیهی بیشتر متوسل نشده است. استدلال آنکارا این است که چنین اهرم هایی پیش‌تر ماحصلی نداشتند. اگرچه تجارت دوجانبه ترکیه با اسرائیل از 7 اکتبر 33 درصد کاهش یافته، اما ادامه دارد.براساس اطلاعات به دست آمده، برخی از مردمان ترکیه با نوشتن «غزه» یا «پایان دادن به تجارت با اسرائیل» روی برگه های رأی خود مخالفت شان با سیاست تجاری دولت را نشان دادند. سال گذشته، در حالی که نمایندگان پارلمان ترکیه و محافل حامی دولت، شرکت‌هایی را که متهم به حمایت از اسرائیل هستند، تحریم کردند، یک روزنامه‌نگار ترکیه‌ای بر روابط آنکارا و تل آویو تاکید کرد. متین جهان که به دلیل گزارش های قبلی خود در مورد قتل یک دختر ترک در تبعید در آلمان زندگی می کند، در مورد تجارت دریایی دو بازیگر افشاگری کرد.او در حساب کاربری ایکس نوشت: «ما به طور متوسط روزانه هفت کشتی از بنادر خود به اسرائیل حمل می کردیم. ما دیروز 13 کشتی دیگر فرستادیم.»

او همچنین گفت: نفت خام، سوخت، آهن و فولاد و غیره لجستیک اسرائیل از طریق بنادر ما تامین می شد.این خبرنگار همچنین نام افراد و شرکت های نزدیک به دولت را که با اسرائیل تجارت می کنند، افشا کرده است.او نوشت، آیا می دانید مالک کشتی هاتای رو رو که در حال حاضر در بندر حیفا اسرائیل مستقر است، کیست؟  ابراهیم گولر نامزد شهرداری هاتای حزب عدالت و توسعه. حتی با ادامه کشتار در غزه، [ترکیه] بدون وقفه به ارسال محموله های خود به اسرائیل ادامه می دهد. گولر بعداً گفت که کشتی را قبل از 7 اکتبر فروخته است. گروهی از ناظران مدعی اند، در موضوع تجارت، آنکارا اعتقادی به تنبیه دسته جمعی جامعه اسرائیل از طریق قطع کامل روابط ندارد، گزاره ای که به ادعایش بر فلسطینیان در سرزمین های اشغالی نیز تأثیر منفی خواهد گذاشت. حتی پس از کشتار کشتی مرمره در سال 2010، ترکیه به روابط تجاری دوجانبه خود با اسرائیل پایان نداد.

اخیرا سندی منتشر شده که نشان می‌دهد اتی مادن، یکی از شرکت ترکیه‌ که متعلق به صندوق ثروت دولت است ۲۱ تن اسید بوریک پودری را در در اختیار Fertilizers & Chemicals Ltd، شرکت بزرگ اسرائیلی که مواد شیمیایی مختلف تولید می‌کند، قرار داده است. نه دولت و نه این شرکت در این مورد اظهار نظری نکردند. فاتح اربکان، رهبر(حزب رفاه جدید) YRP به سرعت از فرصت استفاده کرد و همان سند را به صورت آنلاین به اشتراک گذاشت و گفت« ما از مسئولان می‌خواهیم: هر چه زودتر از شر این طاعون بزرگ خلاص شوند!».گروهی از ناظران می گویند، اردوغان باید در ارتباط با اسرائیل سیاست های خود را بازتعریف کند در غیر این صورت، زمینه برای تضعیف بیشتر پایگاه اردوغان هموار می شود.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید