نیم قرن با اقتصاد ایران؛30 آبان

بهره‌برداری از3 پروژه عمرانی ایران در افغانستان!

کدخبر: ۶۱۰۹۸۵
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
بهره‌برداری از3 پروژه عمرانی ایران در افغانستان!

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

30 آبان 1353؛ شهر تحقیقات اتمی در ایران به وجود می‌آید

ایران 16 تا 20 راکتور اتمی تولید انرژی برق خریداری خواهد کرد و به این ترتیب با چهار راکتوری که از آلمان و فرانسه خریداری کرده است، تعداد نیروگاه‌های اتمی ایران به 20 تا 24 واحد تا پایان برنامه ششم عمرانی (1371) خواهد رسید و در مدتی کمتر از 20 سال یکی از چند کشوری است که بیشترین نیروی برق اتمی را دارد.

از اواخر برنامه ششم به بعد به هیچ وجه نیروگاه تولید برق غیراتمی جدید در ایران نصب نخواهد شد.

قیمت هر راکتور اتمی در حال حاضر در مقایسه با میزان تولید برق هر کیلووات 400 تا 500 دلار است. به عبار دیگر قیمت یک راکتور 1200 مگاواتی آلمانی (1.2 میلیون کیلووات) بین 480 تا 600 میلیون دلار خواهد بود.

نیروگاه‌های اتمی اکثرا در جنوب ایران و در خط ساحلی مستقر خواهند شد تا از آب دریا برای خنک کردن راکتورها استفاده شود و همچنین با شکستن اتم در زیر آب، بخار کافی برای به حرکت درآوردن توربین‌های برق حاصل شود.

سازمان انرژی اتمی ایران تاکنون با کشورهای آمریکا، فرانسه، آلمان، سوئد و کانادا که پنج کشور مهم تولیدکننده راکتورهای اتمی در جهان می‌باشند، برای خرید کارخانه‌های برق اتمی مذاکره کرده و این گفت‌و‌گوها با آلمان و فرانسه به انعقاد قراردادها و موافقتنامه‌هایی انجامید که براساس آنها چهار راکتور اتمی جمعا به قدرت تولید 4200 مگاوات (4.2 میلیون کیلووات) از این دو کشور خریداری خواهد شد. این راکتورها در سال‌های 1359 تا 1362 هر سال یک واحد نصب خواهد شد.

30 آبان 1373؛ 1000 فروشگاه زنجیره‌ای در سراسر کشور تاسیس می شود

ستاد پشتیبانی برنامه تنظیم بازار به منظور تامین کالاهای موردنیاز مردم و حذف واسطه‌های غیرلازم، طرح ایجاد یک هزار فروشگاه جامع و زنجیره‌ای در سراسر کشور را تصویب کرد.

این فروشگاه‌ها که با خدمات نوین بازرگانی و با استفاده از تجهیزات پیشرفته ماشین اداره خواهند شد به تعداد موردنیاز و براساس سرانه جمعیتی هر شهر از طریق فروش سهام به مردم و با همکای وزارت بازرگانی، شهرداری‌ها و بانک ها ایجاد می شود و از تسهیلات ویژه دولت برخوردار خواهد بود. سود سهام فروشگاه‌های مذکور نیز ازسوی سیستم بانکی کشور تضمین خواهد شد.

در ششمین جلسه ستاد پشتیبانی برنامه تنظیم بازار که دیروز به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی رئیس‌جمهوری و با حضور نمایندگان ویژه ایشان تشکیل شد، با تصویب این طرح همچنین مقرر شد: به منظور عرضه مستقیم کالای تولیدی را وارداتی با نرخ عادلانه از همکاری این فروشگاه‌ها استفاده شود.

در اجرای این طرح تمامی آحاد مردم، اشخاص حقوقی، شرکت‌های دولتی و غیردولتی و شهرداری‌ها در سراسر می‌توانند مشارکت کنند. در این فروشگاه‌ها که نحوه فروش سهام، گسترش طرح و مشارکت مردم در آن متعاقبا به اطلاع عموم خواهد رسید. اقدام موردنیاز اعم از خوراکی، پوشاک، لوازم خانگی و سایر کالاهای مصرفی به مصرف‌کنندگان عرضه خواهد شد.

ده‌ها فروشگاه مواد غذایی به جرم گرانفروشی و احتکار جریمه شدند

ده‌ها فروشگاه مواد غذایی به جرم گرانفروشی، نصب کردن اتیکت قیمت احتکار و عرضه نکردن کالا، ازسوی دادگاه‌های بدوی تعزیرات حکومتی به پرداخت جزای نقدی محکوم شدند.

فعالیت‌های ستاد اجرایی کنترل قیمت‌های ناحیه شمال تهران از 25/8 تا 28/8/73 به شرح ذیل بوده است:

شرکت تعاونی یک سازمان دولتی به اتهام احتکار 3551 کیلو و 900 گرم کره مبلغ دو میلیون و 150 هزار ریال جریمه نقدی شد.

همچنین ده‌ها فروشگاه مواد غذایی به جرم گرانفروشی احتکار و نصب کردن اتیکت قیمت و عرضه نکردن کالای اساسی به کمتر از 300 هزار ریال جریمه نقدی محکوم شدند.

30 آبان 1383؛ فاز اول پروژه پارس جنوبی افتتاح شد

فاز اول توسعه میدان گازی پارس جنوبی امروز توسط حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهوری افتتاح شد. فاز یک پارس جنوبی که شامل تاسیسات عظیم دریایی و خشکی است، به دست باکفایت متخصصان، مهندسان و پیمانکاران داخلی ساخته شده، نقطه افتخاری است برای سازندگان داخلی که توانمندی و قابلیت‌های خود را به نحو احسن در معرض دید و داوری جهانیان قرار دهند.

این طرح با هدف استحصال روزانه 25 میلیون مترمکعب گاز طبیعی، 40 هزار بشکه میعانات گازی و 200 تن گوگرد اجرا شده و در سال 1376 اجرای قراردادش به صورت بیع متقابل به شرکت پتروپارس واگذار شد.

هزینه کل پروژه برابر یک میلیارد و یکصد و هشتاد و یک میلیون و دویست هزار دلار و زمان انجام پروژه بالغ‌بر 4 سال بوده که در نوع خود پیروزی بزرگی برای پیمانکاری عمومی در کشورمان محسوب می‌شود.

3 پروژه عمرانی ایران در افغانستان به بهره برداری رسید

فرماندار زابل اعلام کرد: بهره برداری از 3 پروژه عمرانی اجراشده از سوی ایران در استان «نیمروز» افغانستان با حضور هیات‌های عالیرتبه دو کشور آغاز شد.

علی‌اصغر میرشکاری این پروژه‌ها را شامل: پل بین المللی میلک، جاده ترانزیتی میلک به زرنج (مرکز استان نیمروز افغانستان) به طول 4 کیلومتر و پروژه برق‌رسانی زابل به زرنج عنوان کرد.

رئیس اداره راه و ترابری زابل هم گفت: این پروژه‌ها برای کمک به بازسازی افغانستان ازسوی ایران اجرا شده است.

ملک‌محمد راهواره اظهار کرد: پل بین‌المللی میلک با 25 میلیارد ریال، قطعه سوم جاده ترانزیتی از میلک تا زرنج با یک میلیارد و 150 میلیون ریال و پروژه برق‌رسانی زابل به زرنج با صرف 11 میلیارد ریال اعتبار مورد بهره‌برداری قرارگرفتند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید