رشد سمت تقاضا

رشد شاخص کل، پس از شش پله ریزش/ پیش بینی بازار سهام امروز 8 مهر

کدخبر: ۶۰۱۰۳۶
اقتصادنیوز: بورس تهران در روز انتهایی معاملات هفته اول مهر ماه با رشد تراز شاخص کل و هم‌وزن بورس تهران مواجه بود. افزایش تراز شاخص کل بورس تهران در حالی به ثبت رسید که در شش روز معاملاتی قبل از چهارشنبه، ریزش این شاخص متداوم بود.
رشد شاخص کل، پس از شش پله ریزش/ پیش بینی بازار سهام امروز 8 مهر

به گزارش اقتصادنیوز ، بازار سهام در روند روز معاملاتی گذشته شاهد رشد تراز بیشتر شاخص کل هم‌وزن به نسبت افزایش تراز شاخص کل بود. رشد تراز شاخص‌های اصلی بازار سهام در معاملات روز چهار‌شنبه ضعیف بود و تغییرات شاخص کل از مابقی شاخص‌ها ضعیف‌تر بود. تغییرات منفی اندک شاخص‌های سهامی در معاملات هفته گذشته که به ریزش سطح حمایتی 2 میلیون و 100 هزار واحدی منتهی شد؛ روند رشدی شاخص کل را بیش از پیش درگیر مقاومت کرد. با کاهش شدت خروج جریان پول حقیقی در شهریور ماه و هفته اول مهر؛ به نظر می‌رسد تنها عامل اصلی توقف شاخص‌های سهامی ضعف چشم‌انداز‌های اقتصادی صنایع و بازار‌های موازی است. در چند روز معاملاتی اخیر نیز شاهد مقاومت شدیدی سهم‌های سبک بازار در برابر ریزش قیمتی نماد‌های شاخص‌ساز بودیم. این مسئله را می‌توان اصلی‌ترین حامی این روز‌های بازار دانست.

روز چهارشنبه، دو شاخص اصلی از بازار بورس تهران رشد تراز داشتند و شکاف بازدهی این شاخص‌ها حکایت از رشد بیشتر شاخص کل هم‌وزن داشت؛ شاخص‌ کل و هم‌وزن فرابورس ایران عملکرد مشابه داشتند و رشد شاخص هم‌وزن در این بازار نیز بیشتر از شاخص کل بود. روز معاملاتی اخیر شاخص‌های اصلی فرابورس ایران تماماً سبزپوش بودند. کمترین بازدهی را در میان شاخص‌های اصلی فرابورس، شاخص بازار دوم با 15 صدم درصد ریزش به ثبت رساند و بیشترین بازدهی نیز به شاخص بازار اول فرابورس با 1.04 درصد افت تراز تعلق گرفت.

در بین شاخص صنایع نیز صنعت سرمایه‌گذاری‌ها با 60 میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت حمل و نقل با 59.1 میلیارد تومان و صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با 36.9 میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت خودرو و ساخت قطعات با 55.1 میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت فلزات اساسی با 42.5 میلیارد تومان و صنعت فرآورده‌های نفتی با 26.9 میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

روند معاملات سهامی 30 روز اخیر

رکود معاملاتی، چند وقتی است که؛ معاملات بازار سهام را در بر گرفته است. شدت رکود معاملات تا حدی رشد کرده است که حتی سیگنال‌های مثبت خبری و تغییرات ارزش آتی سهام‌ها نیز تأثیر بسزایی بر رشد ارزش معاملات خرد روزانه نداشته است. در هفته گذشته متوسط ارزش معاملات خرد روزانه با 1.25 درصد افت به نسبت متوسط هفته چهارم شهریور ماه تا سطح 4 هزار و 19 میلیارد تومانی پایین آمد. برآیند جریان پول حقیقی در هفته دوم شهریور ماه منفی 584 میلیارد تومان بود و در هفته سوم تا منفی هزار و 837 میلیارد تومان پیش‌روی داشت. در آخرین هفته شهریور برایند جریان پول حقیقی منفی 874 میلیارد تومان بود و در اولین هفته مهرماه بار دیگر رشد کرد و به 911 میلیارد تومان خروج پول حقیقی رسید.

روز شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام برای چهارمین روز معاملاتی متوالی منفی شد اما در این چهار روز معاملاتی از شدت خروج سرمایه حقیقی کاسته شده بود. با این روند احتمال ورود پول حقیقی در معاملات دوشنبه بالا رفته بود؛ اما روند جریان پول حقیقی در این روز از ابتدای معاملات منفی بود و در انتهای روز با برآیند منفی 650 میلیارد تومان که بیش از 5 برابر جریان خروجی 124 میلیارد تومانی روز شنبه بود متوقف شد. سه شنبه نیز 113 میلیارد تومان از مالکیت کدهای حقیقی بازار سهام کاسته شد و روز چهارشنبه نیز 24 میلیارد تومان پول حقیقی از سهام خارج شد.

روز شنبه و دوشنبه ارزش صف‌ها رشد شدیدی داشتند. ارزش صف‌های خرید سهام روز دوشنبه به نسبت روز شنبه افزایش 12 درصدی داشت و ارزش صف‌های فروش 19 درصد رشد کرده بود. سه‌شنبه نیز ارزش صف‌های خرید سهام به نسبت روز دوشنبه 4 درصد رشد کرد و به 175 میلیارد تومان رسید و ارزش صفوف فروش نیز با 11 درصد افت تا سطح 338 میلیارد تومانی کاهش داشت. روز چهارشنبه ارزش صفوف خرید 16 درصد دیگر رشد کرد و به 203 میلیارد تومان رسید و ارزش صف‌های فروش نیز با ریزش 23 درصدی به 261 میلیارد تومان رسید.

روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی از 22.5 میلیون تومان روز سه‌‌شنبه تا 23.7 میلیون تومان افزایش داشت. سرانه فروش هر کد حقیقی افزایش یافت و از 24.1 میلیون تومان روز سه‌شنبه به 25.8 میلیون تومان رسید. با این اوصاف همچنان شکاف سرانه خرید و فروش به سمت فروشندگان حقیقی سنگینی می‌کند ولی از شدت این شکاف در اواسط هفته قبل کاسته شده است.

پیش بینی بورس شنبه

با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ معاملات روز شنبه همچنان در تداوم رکود معاملاتی روزهای گذشته خواهد بود. تحریم‌های جدید اروپا و آمریکا علیه ایران، بازگشایی سوئیفت برای تبادل 6 میلیارد دلار ایران، حواشی هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سالانه سازمان ملل متحد، تحرکات جریان پول حقیقی در صنایع انبوه‌سازی، قند و شکر، خودرو و ساخت قطعات و بانک‌ها و موسسات اعتباری بورس تهران، ضعف شاخص‌های سهامی برای صعود با رکود چیره بر معاملات، چشم‌انداز ضعیف بازار‌های موازی همچون طلا و ارز بازار آزاد و نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و رشد شدید قیمت نفت در روز‌های گذشته که حتی در برخی از پیش بینی ها تا بالای 100 دلار برآورد شده؛ از سیگنال‌های مهم بازار سهام امروز به شمار می‌رود.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح 3 تا 5 همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با رشد تراز ضعیف شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی مثبت شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد بهتر شاخص کل هم‌وزن به نسبت شاخص کل در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز منفی ولی اندک پیش بینی می‌شود و ورود پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت تداوم خواهد داشت. صفوف خرید سهام افزایش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال رشد اندکی وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح 23 میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای 24 میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً رشد تراز بیشتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمال شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن فرابورس افزایش یابد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید