پشت پرده یک واحد مرموز

خرابکاری روسیه در اروپا؛ پای واحد ۲۹۱۵۵ در میان است؟

کدخبر: ۵۴۹۸۷۸
اقتصادنیوز: کارشناسان می‌گویند که روسیه مورد اتهامات فراوانی قرار گرفته که عمدتاً به دلیل یک سری اقدامات خرابکارانه آشکار و جاسوسی‌ها است که اواخر سال گذشته در غرب اروپا رخ داد.
خرابکاری روسیه در اروپا؛ پای واحد ۲۹۱۵۵ در میان است؟

به گزارش اقتصادنیوز ، به نوشته الجزیره، این اقدامات پس از دو رویداد انجام شد که به منافع روسیه لطمه زد. در ماه سپتامبر، انفجار در دریای بالتیک، خطوط لوله گاز نورد استریم روسیه به آلمان را از کار انداخت. کرملین بدون هیچ مدرکی، بریتانیا را عامل خرابکاری‌ها دانست. اوکراین و لهستان روسیه را مقصر دانستند؛ اما هیچ مدرکی ارائه نکردند.

سپس، در ۷ اکتبر، پل تنگه کِرچ بمباران شد و مسیر ارتباطی مسکو با کریمه قطع شد، حمله‌ای که روسیه مسئول آن را اطلاعات نظامی اوکراین می‌داند.

شاید تصادفی بوده باشد، اما یک روز پس از بمباران پل کرچ، قطارها در شمال آلمان پس از خرابی کابل‌های آن متوقف شدند.

فولکر ویسینگ وزیر حمل‌ونقل در یک کنفرانس خبری بدون مشخص‌کردن اینکه چه کسی ممکن است مسئول باشد، گفت: واضح است که این یک اقدام هدفمند و بدخواهانه بود.

اکوایران در ادامه ترجمه این مطلب آورده است: دو روز بعد، جزیره بورنهولم دانمارک پس از قطع‌شدن کابل زیردریایی که برق سوئد را تأمین می‌کرد، در تاریکی فرورفت.

در ۱۹ اکتبر، کابل‌های اینترنت در جنوب فرانسه در سه مکان به طور هم‌زمان قطع شد. شرکت امنیت ابری «Zscaler» گفت که قطع کابل‌ها در بزرگراه‌های دیجیتال که مارسی را به لیون، بارسلونا و میلان متصل می‌کند، اتصال به آسیا، اروپا، ایالات متحده و سایر نقاط جهان را تحت‌تأثیر قرار داده است.

در همان ماه، مقامات امنیتی داخلی نروژ گفتند که در حال بررسی موارد مشکوک هواپیماهای بدون سرنشین در نزدیکی فرودگاه‌ها و زیرساخت‌های انرژی هستند و در ماه دسامبر، لیتوانی از افزایش پروازهای غیرمجاز پهباد‌ها بر فراز سایت‌های نظامی خبر داد.

نیروهای مسلح گفتند: در یکی از تأسیسات نظامی امسال در یک ماه بیش از کل سال گذشته تخلفات ثبت شده است.

واحد ۲۹۱۵۵

ظن این فعالیت‌ها بر واحد ۲۹۱۵۵ متمرکز شده است، شاخه‌ای از ستاد کل نیروهای مسلح روسیه متشکل از عوامل اطلاعاتی پنهان که در خارج از کشور فعالیت می‌کنند.

جوزف فیتساناکیس، استاد مطالعات اطلاعاتی و امنیتی، گفت: بر اساس همه گزارش‌های موجود، واحد ۲۹۱۵۵ حداقل از سال ۲۰۰۹ وجود داشته است. این واحد متشکل از تعداد کمی پرسنل، حدود ۲۰۰ نفر، با ۲۰ تا ۴۰ افسر عملیات اضافی است.

فیتساناکیس به الجزیره گفت که منشأ این واحد در شبکه‌هایی از عوامل شوروی است که در برخی مواقع وظیفه داشتند طرح‌هایی را برای خرابکاری در مقیاس بزرگ انجام‌دهند که عمدتا در طول جنگ سرد بین اتحاد جماهیر شوروی و غرب عملیاتی می‌شد، آنها شامل اقدامات خرابکارانه علیه شبکه‌های انرژی، تأسیسات عمومی، بندرهای نظامی یا غیرنظامی و سیستم‌های مخابراتی بودند.

منابع روسی در این زمینه گفته‌اند که رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین که خود یک مأمور سابق کا‌گ‌ب بود، در اوایل دهه ۲۰۰۰ شبکه‌های خرابکاری را احیا و واحد ۲۹۱۵۵ را ایجاد کرده است.

فیتساناکیس گفت: باتوجه‌به مأموریت و سابقه قوی فعالیت‌های آن در پیش از جنگ اوکراین، شکی نیست که این یگان امروز در عملیات هیبریدی روسیه درگیر است. او گفت: چند نمونه خرابکاری که در شبکه‌های خدماتی و حمل‌ونقل غربی را در لهستان، اسکاندیناوی، فرانسه و آلمان هدف قرار داده شد، نشانه‌های عملیات واحد ۲۹۱۵۵ است.

آرتور لادرین، محقق دکترا در دانشگاه آکسفورد و تحلیلگر مرکز مطالعات استراتژیک لاهه، به الجزیره گفت که اگرچه اثبات دخالت روسیه دشوار است، اما حرفه‌ای بودن خرابکاری در فرانسه به‌شدت حاکی از دخالت یک بازیگر حکومتی است.

در حمله آوریل، شما باید به چندین نقطه در خطوط راه‌آهن یا بزرگراه‌ها دسترسی پیدا می‌کردید. عاملان می‌دانستند که برای آسیب حداکثری چه باید بکنند و نه‌تنها نقاط خاص را قطع کردند، بلکه بخش‌هایی از کابل را برداشتند که تعمیر آنها را دشوارتر می‌کند.

اروپا پاسخ می‌دهد

یک سال پیش، تونی راداکین، رئیس ستاد دفاعی بریتانیا، نسبت به افزایش فعالیت زیردریایی‌های روسیه در نزدیکی کابل‌های دیتا هشدار داد.

در همین حال، الکساندر داونر، وزیر خارجه سابق استرالیا در ماه اکتبر گفت که ۹۵ درصد از ترافیک اینترنت جهان تنها از طریق ۲۰۰ سیستم کابل فیبر نوری زیر دریا می‌گذرد.

تخمین زده می‌شود که کمتر از ۱۰ نقطه جهانی وجود داشته باشد که این کابل‌ها به هم نزدیک می‌شوند یا به خشکی می‌رسند. اگر بخواهید بریتانیا را از جهان جدا کنید، خراب‌کردن این نقاط کار سختی نخواهد بود.

در سال ۲۰۲۰، ناتو دو فرماندهی جدید در  آلمان و بریتانیا برای نظارت بر فعالیت زیردریایی‌ها در دریای شمال و بالتیک ایجاد کرد.

اکتبر گذشته، فرانسه اعلام کرد که برای محافظت بهتر از کابل‌های زیر آب، ناوگانی از وسایل نقلیه زیر‌دریایی بدون سرنشین خریداری می‌کند.

در ۲۲ نوامبر، پلیس سوئد مظنونان عملیات واحد ۲۹۱۵۵ که یک زوج روسی بودند را در استکهلم دستگیر کرد و آنها را به جاسوسی متهم کرد. این دو نفر از سال ۱۹۹۷ در سوئد زندگی می‌کردند و سال‌ها تحت‌نظر بودند.

آنها متوجه شدند که آدرس ثبت شده این زوج در مسکو، محل استقرار چندین مأمور اطلاعاتی نیز می‌باشد؛ از جمله ژنرال آندری آوریانوف، رئیس واحد ۲۹۱۵۵، و سرلشکر دنیس سرگیف، مأمور واحد ۲۹۱۵۵.

در همین حال، در نروژ، یوناس گار استور، نخست‌وزیر نروژ گفت که در حال افزایش وضعیت آمادگی نیروهای مسلح است.

ما در دهه‌های اخیر در جدی‌ترین وضعیت سیاست امنیتی قرار داریم، افزایش تنش‌ها به این معناست که هم در برابر تهدیدات و هم در برابر اطلاعات و نفوذ آسیب‌پذیرتر هستیم. این مستلزم این است که همه کشورهای ناتو هوشیارتر باشند.

اما برخی ناظران نسبت به میزانی که هر کشوری می‌تواند به طور کامل از زیرساخت‌های غیرنظامی محافظت کند، تردید دارند.

مایک میریانتیس، کهنه‌کار صنعت نفت یونان، معتقد است که هرکس خط لوله نورد استریم ۲ را بمباران کرد، قوطی کرم را باز کرده و امروزه حمله به زیرساخت‌ها به یک مد تبدیل شده و سابقه خطرناکی را ایجاد کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید