بررسی تورم غیرخوراکی دهک ها در آذر ۱۴۰۱

تورم منفی خوراکی‌ها برای شش دهک فقیر +نمودار

کدخبر: ۵۴۴۷۲۹
در آذرماه چنانچه تورم غیر خوراکی دهک دهم را کنار بگذاریم، تورم غیر خوراکی سایر دهک ها آن چنان با هم تفاوتی ندارد، اما چرا تورم کل در دهک های فقیر به طور قابل توجهی پایین تر از تورم دهک های نهم و هشتم بوده است؟
تورم منفی خوراکی‌ها برای شش دهک فقیر +نمودار

به گزارش اقتصادنیوز، بررسی ها نشان می دهد تورم ماهانه خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات در آذرماه 1401 برای دهک های اول تا ششم منفی برآورد شده است.

تورم ماهانه کاهشی شد

تورم ماهانه  در آذر 1.9 درصد برآورد شده که نسبت به ماه گذشته اش کاهش داشته است.  تورم نقطه به نقطه  نیز در آذر 48.5 درصد به ثبت رسیده، به عبارت دیگر به طور میانگین هزینه‌ای که خانوار ایرانی برای تهیه یک سبد مشخصی از کالا و خدمات در آذر ماه امسال متحمل شده اند نسبت به هزینه تهیه همین سبد در آذر سال گذشته یک و نیم برابر شده است.

همچنین تورم ماهانه غیر خوراکی ها در آذر 3.3 درصد بوده، این در حالیست  تورم ماهانه خوراکی  ها در همین ماه صفر درصد بوده است.

از آنجا که تورم خوراکی ها  در آذر صفر درصد برآورد شده، تورم ماهانه دهک اول تا ششم منفی بوده و همچنین در آن سو تورم خوراکی دهک های هفتم تا دهم مثبت به ثبت رسیده است.

تورم خوراکی در دهک های درآمدی مختلف

البته بالاترین تورم ماهانه خوراکی که در آذر رقم خورده به دهک دهم تعلق دارد که به نیم درصد هم نمی رسد. پایین ترین رقم این شاخص هم با منفی 0.6 درصد به دهک اول تعلق دارد، به طور کلی هرچه به سمت دهک های فقیر تر حرکت کرده ایم شاهد تورم خوراکی پایین تری بوده‌ایم.

با توجه به اینکه تورم خوراکی دهک های کم درآمد منفی بوده می توان گفت که اقلام خوراکی نسبتا اساسی تر در پایان آذر قیمت شان به طور میانگین کاهش یافته است.

تورم ماهانه غیر خوراکی ها و خدمات دهک دهم در آذر 4.4 درصد به ثبت رسیده، این بالاترین تورم غیر خوراکی در میان دهک ها به حساب می آید.

پایین ترین تورم غیر خوراکی رقم خورده در آذر نیز برای دهک چهارم بوده است. چنانچه تورم غیر خوراکی دهک دهم را کنار بگذاریم، تورم غیر خوراکی سایر دهک ها آن چنان با هم تفاوتی ندارد، اما چرا تورم کل در دهک های فقیر به طور قابل توجهی پایین تر از تورم دهک های نهم و هشتم بوده است؟

علاوه بر اینکه تورم خوراکی در دهک های کم درآمد منفی بوده، با توجه به سبد مصرفی که این دهک ها دارند  تورم غیر خوراکی  به اندازه دهک های بالایی، تورم کل دهک های فقیر را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

 

photo_2022-12-25_11-57-09

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید