رصد بازار مسکن

شناسایی بداقبال‌ترین بازیگران بازار مسکن تهران

کدخبر: ۴۵۸۹۳۲
اقتصادنیوز: بازار مسکن تهران این روزها دوران کم‌سابقه‌ای را پشت سر می‌گذارد، دورانی که فشار دو چندانی را بر طبقات متوسط و فرودست تحمیل کرده است.اکو ایران در گزارشی به این موضوع پرداخته است.
شناسایی بداقبال‌ترین بازیگران بازار مسکن تهران

به گزارش اقتصادنیوز در این گزارش آمده است: تورم بازار اجاره ناشی از گزارشات رسمی و همچنین گزارشات میدانی از سخت تر شدن شرایط اجاره‌نشینان حکایت دارد.

 نتیجه بررسی و مقایسه روند رشد متوسط قیمت مسکن و اجاره بها طی هشت ماهه گذشته از وخامت حال و روز بازار اجاره حکایت می‌کند.

در عین حال گزارشات میدانی از سطح بازار نیز بیان کننده اوضاع نابسامان‌تر اجاره نسبت به بازار مسکن (خرید و فروش) است.

اجاره نشینان بداقبال‌تر از خریداران

 

برخی فعالان خرید و فروش مسکن در سطح شهر تهران نیز با تایید این موضوع معتقدند وضعیت اجاره بها نسبت به خرید بدتر است.

در عین حال مراجعه به گزارشات رسمی تردیدها در این خصوص را به یقین تبدیل می کند. به استناد گزارشات رسمی، بازار مسکن (خرید و فروش) فروردین امسال را با تورم نقطه‌ای حدود 92 درصدی کار خود را آغاز کرد. به این معنی که قیمت خرید و فروش مسکن به طور متوسط در فروردین امسال نسبت به فرودین سال 99 حدود 92 درصد افزایش پیدا کرد.

در همین ماه، تورم اجاره کمی بالاتر از 32 درصد بود. اما طی ماه های آینده به تدریج شرایط تغییر کرد به این ترتیب که نرخ رشد اجاره بها از نرخ رشد خرید و فروش در بازار مسکن شهر تهران پیشی گرفت.

بررسی روند تورم در هر دو بازار، نشان می دهد، به رغم رشد بیشتر اجاره نسبت به رشد متوسط قیمت خرید و فروش اما تیرماه همچنان تورم اجاره کمتر از تورم خرید بود.

اما با کم شدن اختلاف تورم این دو بازار، دقیقا نیمه تابستان تورم اجاره از تورم خرید جلو زد. در مردادماه بازار مسکن نسبت به نخستین ماه سال، روند معکوس را در پیش گرفت. در این ماه به رغم اینکه تورم خرید و فروش مسکن در شهر تهران 34 درصد بود اما تورم اجاره در شهر با اختلاف چهار واحد درصدی، به حدود 38 درصد رسید.

با تداوم این روند و بیشتر شدن اختلاف تورم اجاره نسبت به بازار خرید و فروش در آخرین ماه تابستان(شهریور)، نرخ رشد اجاره بها با اختلاف 12 واحد درصدی به حدود 43 درصد افزایش یافت.

در عین حال تورم نقطه ای مسکن در اولین ماه فصل پاییز روند کاهشی به خود گرفت اما اجاره بها همچنان روند صعودی خود را حفظ کرد تا فاصله تورم اجاره با تورم خرید و فروش به 30 واحد درصد برسد.

بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران، در آبان ماه نیز تورم اجاره با 34 واحد درصد بیش از تورم فروش، به 51.5 درصد رسیده است.

رهن های میلیاردی و اجاره بهای بالای 2 میلیون تومان فایل ها پر تکرار در لیست آپارتمان های پیشنهادی برای اجاره هستند . آپارتمان هایی که اجاره های زیر 2 میلیون دارند معمولا یا رقم رهن بالاست یا واحد های مسکونی دچار اشکال هستند . به طور مثال زیرزمینی 65 متری در شهر قدس 20 میلیون رهن و ماهیانه یک میلیون تومان برای اجاره پیشنهاد شده است .

با این حال برایند گزارشات میدانی و رسمی یک نتیجه است و آن، اینکه، به رغم روند کاهشی تورم مسکن، اما نوک پیکان تورم اجاره همچنان صعودی است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید