متن و حاشیه اختلال در سامانه عرضه بنزین

حمله سایبری به پمپ بنزین‌ها در آستانه حوادث آبان

کدخبر: ۴۵۰۱۵۳
اختلال در سامانه عرضه بنزین از ساعاتی پیش از یک سو احتمال گران شدن بنزین و از سوی دیگر احتمال حمله سایبری را مطرح کرده است.
حمله سایبری به پمپ بنزین‌ها در آستانه حوادث آبان

به گزارش اقتصادنیوز ، «اختلال در سامانه هوشمند عرضه بنزین» شوک خبری بود که از ساعاتی پیش و در آستانه حوادث آبان ماه منتشر شد.

از ساعتی قبل برخی گزارش‌ها از سطح شهر منتشر شد مبنی بر اینکه جایگاه‌های بنزین در تهران با مشکل عرضه بنزین مواجه شده‌اند. براساس اعلام برخی خبرگزاری ها پمپ بنزین های تهران و برخی از شهرها در پی اختلال در سامانه سوخت تعطیل شده بودند که این امر موجب سرگردانی مردم در جایگاه های سوخت شد.

حمله سایبری به پمپ بنزین‌ها در آستانه حوادث آبان؟

صداوسیما نیز در همان ابتدای کار وارد میدان شد و گزارشاتی میدانی از سطح شهر و از برخی جایگاه های عرضه سوخت ارائه کرد که مُهر تاییدی بر جدی بودن اختلال در سامانه عرضه بنزین بود.

برخی خبرها حکایت از حملات سایبری داشت و برخی دیگر نیز این امر را تکذیب کرده و تنها از یک اختلال روایت می کردند. 

نورنیوز، رسانه منتسب به شورای عالی امنیت ملی اختلال ایجاد شده در سامانه سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها که از ساعاتی قبل موجب بروز مشکل در روند سوخت‌گیری خودروها شده بود را ناشی از حمله سایبری دانست.

بنا به روایت این رسانه کارشناسان فنی در حال رفع مشکل ایجاد شده هستند و به زودی روند سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها به حالت عادی برخواهد گشت.

خبرگزاری اصولگرای فارس اما این موضوع را به حوادث آبان 98 مرتبط کرد و در گزارشی نوشت؛« از ساعاتی قبل اختلال در سیستم پمپ‌بنزین‌ها موجب سرگردانی مردم شد. این موضوع همزمان با تدارک گسترده رسانه‌های ضدانقلاب درمورد حوادث آبان ۹۸ احتمال حمله سایبری را تقویت می‌کند؛ اگرچه هنوز مسئولان مربوطه در این باره اظهارنظری نکرده‌اند.»

صالحی ، رئیس انجمن کانون جایگاه‌داران اما حمله سایبری به پمپ‌بنزین‌های کل کشور را تایید کرد و گفت« دلیل این مشکل حمله سایبری در کل کشور به سامانه عرضه بنزین بوده. سامانه هوشمند سوخت به صورت کلی قطع شده و این مساله در حال بررسی است.»

امکان عرضه سوخت به صورت آزاد هم فراهم نیست!

در پی اختلال به وجودآمده در جایگاه ها، وزارت نفت طی اعلامیه ای اعلام کرد که سوخت‌گیری در جایگاه‌های عرضه برقرار است و مردم می‌توانند با قیمت بنزین آزاد سوخت‌گیری کنند.

 رئیس کانون انجمن جایگاه‌داران نیز در این خصوص گفت: سوخت فعلا امکان سوخت گیری بنزین ۱۵۰۰ تومانی وجود ندارد. یعنی سامانه سوخت بنزین سه هزار تومانی قطع شده است اما مردم می‌توانند همچنان بنزین آزاد بزنند و در سیستم بنزین آزاد مشکلی ایجاد نشده است. اما گزارشات میدانی برخی خبرگزاری ها نشانگر این است که هنوز عرضه سوخت به صورت آزاد در جایگاه ها امکان پذیر نیست و  مشکل در سامانه کارت سوخت است؛ تا سامانه کارت (حتی کارت جایگاه داران) را شناسایی نکند، اجازه سوخت گیری نمی دهد.

فروزنده ، سخنگوی وزارت نفت نیز در این باره گفته است که برخی از پمپ بنزین ها با از مدار خارج کردن شبکه هوشمند، خودشان اقدام به توقف عرضه بنزین کرده‌اند.

بنزین گران می شود؟

اما وقوع این حادثه یک نگرانی قدیمی را باردیگر در بین مردم زنده کرد«آیا بنزین گران خواهد شد؟» سوالی که در نهایت وزیر کشور را وارد میدان کرد تا به سرعت عکس العمل نشان دهد.

احمد وحیدی ، وزیر کشور گفت؛« اختلال در ارائه خدمات در برخی از پمپ‌های بنزین ناشی از یک اشکال فنی و سامانه ای است و به زودی رفع می شود. هیچ برنامه ای برای گرانی بنزین وجود ندارد و مردم هیچ نگرانی نداشته باشند.»

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز ضمن تکذیب خبر افزایش قیمت بنزین گفت: برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد و خواهش ما این است که تا حل مشکل فنی در برخی از جایگاه‌های عرضه سوخت در کشور مردم به پمپ بنزین ها مراجعه نکنند.

با این اوصاف با وجودیکه مسئولان وزارت نفت از رفع مشکل توقف توزیع بنزین و و سوختگیری در کشور خبر می دهند اما  شواهد نشان می دهد مشکل سوخت گیری در جایگاه های کشور همچنان برقرار است و مردم را در جایگاه های سوخت سرگردان کرده است .

هک کردن یک رسانه برای حمله سایبری

ماجرای حمله سایبری به هک شدن یک رسانه نیز کشیده شد. ساعاتی قبل بعد از اختلال در پمپ‌بنزین‌های کشور، خبری در خروجی‌های خبرگزاری ایسنا منتشر شد که خبر از هک شدن جایگاه‌ها می‌داد.

دقایقی بعد این خبرگزاری خبر منتشرشده را جعلی خواند و ادعا کرد آن‌ها منتشرش نکرده‌اند. ایسنا اعلام کرد: ساعت ۱۲:۳۸ خبر حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت توسط هکرها روی خروجی خبرگزاری رفته است. مسوولان خبرگزاری به محض اطلاع ضمن حذف خبر مذکور، در حال بررسی ابعاد فنی چگونگی این اتفاق و ایجاد تمهیدات لازم برای جلوگیری از وقوع مجدد این چنین اتفاقاتی هستند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید