سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

ناگفته های جدید از ترور سردار سلیمانی /بیم و امید در مذاکرات وین

کدخبر: ۴۱۰۹۵۵
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است با اینکه ضرب‌الاجلی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات وجود ندارد اما وی «احساس اضطراری خاصی» می کند.
ناگفته های جدید از ترور سردار سلیمانی /بیم و امید در مذاکرات وین

به گزارش اقتصادنیوز، هشدار مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نسبت به ضرب الاجل کمیسیون برجام، درخواست مذاکرات گسترده تر با ایران از سوی سناتور برجسته آمریکایی، انتشار جزئیات جدید از عملیات ترور سردار سلیمانی، سقوط بقایای موشک چینی در اقیانوس، هشدار نسبت به سرمایه گذاری در رمزارزها توسط ایلان ماسک و همکاری استراتژیک اتحادیه اروپا و هند در برابر گسترش نفوذ چین سرخط رسانه های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده اند.

زمان به نفع ما نیست

به گزارش بی بی سی، در شرایطی که روز دوم از دور جدید مذاکرات وین به پایان رسیده، انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که مشترکا با عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد اتمی ایران ریاست جلسات کمیسیون مشترک را بر عهده دارند گفته است با اینکه ضرب‌الاجلی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات وجود ندارد اما وی «احساس اضطراری خاصی» می کند. مورا در توییتی گفته است «زمان به نفع ما نیست. خوشحالم که می بینم همه هیات ها از جمله ایران و ایالات متحده می گویند که این حس را دارند.»

3

هم چنین،  محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در سالروز خروج آمریکا از برجام  با انتشار توئیتی اظهار کرده اکنون جو بایدن رییس جمهوری آمریکا باید تصمیم بگیرد این کشور به «بی‌قانونی» ادامه خواهد داد یا «پایبند قانون می‌شود» و «این وظیفه بر عهده آمریکاست نه ایران». این در حالی است که یک دیپلمات آمریکایی به رویترز گفته توافق هسته‌ای می‌تواند تا چند هفته حاصل شود، اما این موضوع منوط به تصمیم سیاسی ایران است. ظریف در ادامه نوشته است: «در حالی که برای احیای برجام تلاش می‌کنیم لازم است به یاد آوریم که این موضوع چگونه شروع شد. در چنین روزی، دلقک رسوا تعهد آمریکا در چهارچوب برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرد».

درخواست چاک شومر برای مذاکرات گسترده تر با ایران

به گزارش رویترز، چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات سنای آمریکا، از دولت بایدن خواست در مذاکرات غیرمستقیم با ایران فقط به موضوع هسته‌ای اکتفا نکرده و حوزه‌های گسترده‌تری را لحاظ کند. سناتور شومر در جریان جلسه‌ای که به شکل مجازی و با ویدیو کنفرانس با شورای ارتباطات جامعه یهودیان نیویورک برگزار شده بود، گفته که او هم مخالف پیوستن آمریکا به توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵ و هم سه سال بعد مخالف خروج از آن توسط دونالد ترامپ، بوده است. به گفته او این اقدام ترامپ «به جای انزوای ایران، آمریکا را منزوی کرد.»

5

سناتور شومر ادعا کرده ایران امروز توانایی بیشتری دارد و از زمانی که ترامپ از توافق خارج شد یا اوباما توافق را امضا کرد، به تولید سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر شده‌ است. چاک شومر افزود: «من دلیل ورود دولت فعلی به این مذاکرات را درک می‌کنم و هیچ مشکلی هم با مذاکره ندارم. ولی همچنین باور دارم که ما باید تمامی این مسائل را بررسی کنیم. موضوع این نیست که نباید گفت‌وگو کنیم؛ چون اگر ما گفت‌وگو نکنیم، ایران می‌تواند به کار خود ادامه دهد. اما وقتی گفت‌وگو می‌کنیم باید مطمئن شویم بسیاری از موارد در دستور کار مذاکرات است».

جزئیات جدید از عملیات ترور سردار سلیمانی

یاهو نیوز در گزارشی تحقیقی به موضوع عملیات ترور سردار قاسم سلیمانی پرداخته است. جک مورفی و زک دورفمن، دو نویسنده این مقاله با ۱۵ نفر از مقا‌م‌های کنونی و سابق آمریکایی مصاحبه کرده‌اند تا جزئیاتی در خصوص چگونگی تصمیم گیری در دولت دونالد ترامپ و همچنین انجام این عملیات ترور را روشن کنند. نویسندگان این مقاله می‌گویند عملیات ترور سردار قاسم سلیمانی یکی از مهم‌ترین تصمیمات سیاست خارجی دولت ترامپ بود که پیامدهای آن برای سال‌ها ادامه خواهد داشت و احتمالا فضای استراتژیکی که اکنون جو بایدن با آن در منطقه مواجه است، را شکل خواهد داد.

6

طبق این گزارش، در جریان این عملیات حمله به کاروان سردار سلیمانی سه تیم از نیروهای ویژه ارتش آمریکا، موسوم به «نیروی دلتا»، در ساختمان فرودگاه و مسیر جاده حضور داشتند. این گزارش می افزاید به فاصله کوتاهی قبل از ورود سردار سلیمانی به فرودگاه بغداد، نیروهای آمریکایی به دولت عراق گفته بودند که برای تمرین‌های آموزش نظامی، بخش جنوب شرقی فرودگاه بین المللی بغداد را تعطیل می‌کنند. همچنین سه تیم تک‌تیرانداز به فاصله ۵۰۰ تا ۹۰۰ متری از «منطقه کشتن» یعنی محل حمله به کاروان سردار سلیمانی در نزدیکی فرودگاه مستقر شده بودند.

یاهو نیوز نوشته همزمان با ورود سردار سلیمانی، سه پهپاد آمریکایی نیز بر فراز فرودگاه بغداد در حال در پرواز بودند که دو پهپاد به موشک‌های هل‌فایر مسلح بودند. سردار سلیمانی به همراه میزبانان خود با دو خودرو از فرودگاه بغداد خارج شد و به هنگام ورود به نقطه مد نظر نیروهای آمریکایی مورد حمله قرار گرفت. ابتدا خودرو سردار سلیمانی هدف دو موشک قرار گرفت و در وسط خیابان منهدم شد. دیگر خودرو کوشید تا از محل عملیات فرار کند، اما پس از طی کردن فاصله‌ای در حدود صد متر، با تیراندازی نیروهای دلتا متوقف شد و همزمان با یک موشک دیگر منهدم شد. در این گزارش همچنین آمده است که نیروهای آمریکایی کوشیدند تا مهم‌ترین فرمانده نظامی ایران در یمن یعنی عبدالرضا شهلایی را همزمان با عملیات ترور سردار سلیمانی هدف قرار دهند. دولت آمریکا هنوز به این گزارش واکنش نشان نداده است.

سقوط بقایای موشک چینی در اقیانوس چین

به گزارش آسوشیتدپرس، بخش هایی از موشک چینی لانگ مارچ که ماه آوریل به مدار زمین فرستاده شده بود، پس از بازگشت به جو زمین در نزدیکی سریلانکا در اقیانوس هند فرود آمده است. پیش از این برخی از کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که بقایای این موشک، در مناطقی همچون نیویورک، مادرید، پکن و حتی نیوزیلند فرود آید و درباره خارج شدن این موشک از مدار هشدار داده بودند. مرکز مهندسی فضایی چین هم پیشبینی کرده بود این بقایا برفراز دریای مدیترانه وارد جو زمین شود.

8

موشک ۱۸ تنی لانگ مارچ که احداث ایستگاه فضایی چین پرتاب شد، ماموریت داشت که نخستین بخش اصلی این ایستگاه را در مدار زمین قرار دهد. این ایستگاه فضایی سه بخش دارد. رسانه‌های وابسته به حکومت چین در روزهای گذشته پیش‌بینی‌ها درباره سقوط بقایای این موشک در مناطق مسکونی را تبلیغات غربی توصیف کرده بودند.

محتاطانه در رمزارزها سرمایه گذاری کنید

به گزارش آسوشیتدپرس، ایلان ماسک، کارآفرین، سرمایه‌دار، و مدیرعامل چندین شرکت از جمله تسلا موتورز و اسپیس‌ایکس، در اظهاراتی جدید از مردم خواسته است در زمینه سرمایه‌گذاری در رمزارزها «احتیاط» پیشه کنند. ماسک که در هفته‌های اخیر یکی از مشهورترین مروجان و تشویق‌کنندگان رمزارزها بوده، علاقه ویژه‌ای از خود نسبت به دوج‌کوین بروز داده است؛ رمزارزی که ابتدا به عنوان یک شوخی مطرح شد، اما حالا ارزش کل آن بالغ بر ١٠٠ میلیارد دلار است. او در توییتر نوشته: «رمزارز امیدوارکننده است، اما لطفا با احتیاط سرمایه‌گذاری کنید».

4

ماسک ویدیویی کوتاه از ماه آوریل را هم به توییت خود ضمیمه کرده که در آن سخنانی با همین مضمون گفته است. در آن ویدیو ایلان ماسک می‌گوید: «واضح بگویم، مردم نباید پس‌انداز زندگی خود را در رمزارز سرمایه‌گذاری کنند. این غیرعاقلانه است». وی در ادامه می‌گوید: «اگر به گمانه‌زنی علاقه‌مندید و می‌خواهید از آن لذت ببرید، احتمال زیادی وجود دارد که رمزارزها تبدیل به ارز آینده کره زمین شوند».

توییت‌های ایلان ماسک درباره هر رمزارزها غالبا موجب افزایش ارزش آن می‌شود. از زمان آغاز سرمایه‌گذاری وی در دوج‌کوین، ارزش این رمزارز رشد صعودی زیادی داشته است، به طوری که رشد آن در سال میلادی اخیر ١٠٠ برابر رشد بیت‌کوین بوده است.

همکاری استراتژیک اتحادیه اروپا و هند در برابر گسترش نفوذ چین

به گزارش یورونیوز، اتحادیه اروپا و هند همزمان با اجلاس سران این اتحادیه در پرتغال با از سرگیری مذاکرات دوجانبه برای دستیابی به توافق تجاری موافقت کردند. شارل میشل، رئیس شورای اروپا در پایان نشست ویدئویی رهبران اتحادیه اروپا با نارندرا مودی، نخست وزیر هند از «آغاز فصلی جدید» در روابط بروکسل با دهلی نو سخن گفت.  نخست وزیر هند قرار بود برای مذاکره با سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در اجلاس پورتو حاضر شود اما در نهایت این سفر به دلیل موج جدید شیوع ویروس کرونا در هند انجام نشد.

1

توافق بروکسل و دهلی نو برای از سرگیری مذاکرات بر سر توافق تجاری دوجانبه در حالی صورت گرفت که محرک اصلی برای اتخاذ چنین تصمیمی افزایش نفوذ جهانی چین و تلاش هند و اتحادیه اروپا برای مقابله با نفوذ پکن بود. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از «چین» و «برگزیت» به عنوان دو عاملی که منجر به نزدیکی بیشتر هند با اتحادیه اروپا شده است یاد کرد. قدرت‌گیری روز‌افزون چین در آسیا هم باعث نگرانی هند شده است و هم کشورهای عضو اتحادیه اروپا را با چالشی بزرگ روبه‌رو ساخته است. هند و کشورهای اروپایی نمی‌توانند نسبت به گسترش نفوذ چین در این منطقه از جهان تبدیل به نظاره‌گرانی خاموش شوند. چین گام‌به‌گام در راستای اجرای پروژه جاده ابریشم تلاش می‌کند. پروژه‌ای که نه تنها بر نفوذ چین در بین‌کشورهای به لحاظ اقتصادی ضعیف می‌افزاید بلکه زمینه وابستگی‌سیاسی آن‌ها را به دولت چین فراهم می‌سازد.

به جای بحث درباره مالکیت معنوی، واکسن‌هایتان را صادر کنید

به گزارش دویچه وله، اعلام حمایت جو بایدن از رفع انحصار واکسن کرونا، در اجلاس اتحادیه اروپا با تردید و بدبینی روبرو شده است جو بایدن هفته گذشته حمایت خود از لغو مالکیت معنوی تولید واکسن کووید-۱۹ را اعلام کرده بود. با این حال آلمان و سوئیس و همچنین شرکت‌های سازنده واکسن مخالفت خود را با این تئوری اعلام کردند. به همین جهت سران اتحادیه اروپا در حاشیه اجلاس خود در پورتو، به رایزنی در باره لغو انحصار ساخت واکسن کرونا در آمریکا پرداختند.

2

در این اجلاس اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا ایالات متحده آمریکا و دیگر تولید کنندگان واکسن کووید-۱۹ را دعوت کرد تا به جای بحث درباره مالکیت معنوی، واکسن‌های تولیدی را به سراسر جهان صادر کنند. خانم فن در لاین در حاشیه نشست «اجتماعی» سران اروپا گفت بحث بر سر برداشتن مالکیت معنوی، حتی به تولید یک دوز بیشتر واکسن کرونا نمی‌انجامد. به گفته او اتحادیه اروپا تنها منطقه دموکراتیک در جهان است که مانع از صدور واکسن های کرونا نشده است. این در حالی است که بریتانیا و ایالات متحده در راستای تضمین واکسیناسیون جمعیت خود با صادرات واکسن مخالفت کرده اند. به گفته فن درلاین، از ۴۰۰ میلیون دوز واکسن تولید شده در خاک این اتحادیه حدود ۵۰ درصد (۲۰۰ میلیون دوز) به ۹۰ کشور جهان صادر شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید