به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان، فریدون الله‌یاری در هجدهمین نشست شورای اسلامی شهر اصفهان با موضوع بررسی راهکارهای ایجاد همگرایی میان اداره‌کل میراث‌فرهنگی و شهرداری اصفهان افزود: «عزم عمومی برای توسعه زیر‌ساخت‌های گردشگری همزمان با ورود خیل گسترده گردشگران خارجی شروع شده است. علاوه بر این تعداد پروژه درحال اجرا، مرمت ۵۰ خانه تاریخی در شهر اصفهان نیز در راستای تبدیل آنها به کاربری گردشگری درحال انجام است. با این حال هنوز تا وضعیت مطلوب فاصله داریم.»  وی افزود: «با تلاش‌های طاقت‌فرسا، حضور بخش‌خصوصی در حوزه میراث‌فرهنگی در استان اصفهان نهادینه شده است. از سوی دیگر، هم‌اکنون پیشتاز در روز آمد کردن میراث‌فرهنگی در راستای توسعه گردشگری هستیم؛ به‌گونه‌ای ‌که ۴۰ خانه بزرگ تاریخی در شهرستان کاشان به واحدهای اقامتی و پذیرایی اختصاص یافته و این حرکت ارزشمند مدتی است در اصفهان نیز آغاز شده است.»

اللهیاری ابراز امیدواری کرد که مسوولان شهر اصفهان همکاری و تعامل لازم را در راستای توسعه همه‌جانبه گردشگری بر مبنای میراث فرهنگی مبذول کنند. این مقام مسوول تصریح کرد: «امروز باید از فرصت‌هایی که در عرصه ملی و بین‌المللی برای توسعه اصفهان فراهم آمده بهره‌برداری کنیم. براساس آمارها، درحالی‌که میانگین رشد گردشگری کشور در سه سال اخیر ۱۲‌درصد بوده، میانگین رشد گردشگری اصفهان بیش از ۵۰‌درصد بوده است.» اللهیاری افزود: «با همکاری بخش‌خصوصی توانسته‌ایم بیشترین تحرک را در توسعه گردشگری ورودی به اصفهان پس از اجرای طرح برجام ارائه کنیم و پیوند مناسبی میان میراث‌فرهنگی و گردشگری ایجاد کنیم.» وی خاطرنشان کرد: «هم اینک ۹۰‌درصد مراجعان در حوزه میراث‌فرهنگی، به‌جای درخواست تخریب خانه‌های خود که در گذشته به وفور اتفاق می‌افتاد، به‌دنبال تبدیل کاربری خانه‌های تاریخی خود به اماکن و تاسیسات گردشگری هستند.»  به گفته مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان، هم اینک از مجموع ۲۲هزار اثر تاریخی موجود در استان بیش از ۱۸۵۰ اثر به ثبت رسیده که از این تعداد بیش از ۴۸۰ اثر در شهر تاریخی اصفهان قرار دارند.

همچنین از مجموع ۱۰۷ شهر در این استان، بیش از ۸۰ شهر دارای بافت تاریخی هستند؛ امری که به باور وی وظیفه مسوولان را در حفاظت از این میراث گران‌سنگ سنگین‌تر می‌کند. اللهیاری هماهنگی دو حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری و ورود بخش‌خصوصی به این حوزه‌ها را از دو منظر فرهنگی و اقتصادی موثر دانست و درباره ظرفیت‌های صنایع‌دستی این استان نیز گفت: «استان اصفهان با دارا بودن ۱۹۹ رشته صنایع‌دستی هم‌اکنون یک سوم صنایع‌دستی جهان را به خود اختصاص داده است. بنابراین اهم فعالیت‌های ما در این حوزه توسعه توامان فرهنگی و اقتصادی صنایع‌دستی و حمایت همزمان از هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی است. با این وصف برگزاری هجدهمین اجلاس بین‌المللی صنایع‌دستی در اصفهان بیانگر اجرای دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در راستای معرفی فرهنگ و هنر ایران زمین به جهانیان و توسعه گردشگری است.»  او تاکید کرد: «حمایت از هنرمندان، توسعه تجارت الکترونیک، برند‌سازی در حوزه صنایع‌دستی و توسعه تعاملات با سازمان‌ها و نهادهای مرتبط از اولویت‌های این اداره‌کل در راستای توسعه تجارت در حوزه صنایع‌دستی است.»